Sitter denna dragselen bra?

A

Atalantha

Eftersom jag gärna undviker att ta med vovvsan till djuraffären och dels inte ska till tränaren på ett tag tänkte jag höra här på buke vad ni tror. Har aldrig provat ut en sådan här sele förut så jag vågar mig inte på någonting utan hjälp.
Noteras bör att selen ej ska användas till drag, utan till spår!!

Det kändes iallafall inte bra. Har fått för mig att dessa selar formar sig rätt bra runt kroppen, men det kändes inte som att denna gjorde det. Bilder:

Från sidan:
31690041.jpg

Framifrån:
31690042.jpg

Uppifrån när jag drar något bakåt:
31690043.jpg

Uppifrån när jag inte drar:
31690044.jpg

Från sidan igen, med fokus på revbenen:
31690046.jpg

Är det bara okunniga jag eller är den på tok för liten?? Storlek 4, som på den andra selen är i största laget för vovvsan.

Sv: Sitter denna dragselen bra?

Jag tycker den är på tok för liten. Jag hade gått upp minst en storlek, förmodligen två.
Jag har själv en likadan sele när jag spårar och de är verkligen kanon! Tyvärr har min också blivit för liten (dock är min inte så liten som din) så jag ska snart köpa en större.

Tack för ditt svar! Då var det inte bara jag som inbillade mig då! Åker och byter den nu, hoppas det finns större. Ska nog satsa på 2 storlekar större med en gång, och testa! Tack igen :)

Den ser helt klart för liten ut!

Selen ska sitta ungefär såhär (även fast det inte är riktigt samma modell):
Dvs "korset" på ryggen ska nå ända bak, selen ska inte börja dela sig undertill för än i slutet av bröstkorgen, och den ska absolut inte trycka på bröstbensknölen i fram
hunddragsele.jpg

Den ser helt klart för liten ut!

Selen ska sitta ungefär såhär (även fast det inte är riktigt samma modell):
Dvs "korset" på ryggen ska nå ända bak, selen ska inte börja dela sig undertill för än i slutet av bröstkorgen, och den ska absolut inte trycka på bröstbensknölen i fram
hunddragsele.jpg

Tack!!
Personalen från butiken hjälpte mig (utanför) och när vi tog en större storlek så var den fortfarande alldeles för tajt fram, medan den enligt kvinnan i butiken var för stor vid sidorna, då den låg på mjukdelarna istället för revbenen (sa hon). Så jag antar att vovvsans hundkropp inte alls funkade med den selen :( Den på bilden sitter så som jag alltid tänkt att selen ska sitta! Tack igen!

Varför en utpräglad dragsele som spårsele?
Nomeselen är bra men till spår tycker jag den ska bli bökig, mer som grenar och kvistar kan fastna i och backar hunden kan den krypa ur.
I en vanlig spårsele måste man ha större kontroll på hunden tycker jag.

Varför en utpräglad dragsele som spårsele?
Nomeselen är bra men till spår tycker jag den ska bli bökig, mer som grenar och kvistar kan fastna i och backar hunden kan den krypa ur.
I en vanlig spårsele måste man ha större kontroll på hunden tycker jag.

Har fastnat mer för dom.
Vi backar inte när vi spårar, vi går framåt :)
Jag behöver ingen större kontroll på hunden, hon spårar och jag håller bara i linan för att det dels inte ska gå för fort och för att kunna bromsa upp om hon viker av.

Jag vet att man oftast går framåt vd spårning, men jag vet också att ibland backar hunden tvärt och man hinner inte med ;)

Jag vet att man oftast går framåt vd spårning, men jag vet också att ibland backar hunden tvärt och man hinner inte med ;)

Om hon nu skulle backa tvärt och ta sig ur selen så kan jag stå ut med att sätta på selen igen :)

Får man vara nyfiken o fråga var du fått tag i selen?? Snygg och mer genomtänkt än de jag har som vovven vuxit ur.

Dobbis/med skiddragande dobbis

Får man vara nyfiken o fråga var du fått tag i selen?? Snygg och mer genomtänkt än de jag har som vovven vuxit ur.

Dobbis/med skiddragande dobbis

Absolut =D MyOne i Borås, det är nästan enda märket dom säljer som arbetsselar där. Verkar omtyckt bland kunderna :)

Tack för svaret men frågan ställdes till squarepants :D
Jag har redan en sådan som du har fast röd och specialbeställd men nu har hon breddat sig ur den.

En sådan som jag la ut bild på kallas "kombisele", och om till exempel högerklickar på bilden, kopierar bildadress och sedan klistrar in i ett nytt fönster ser du en affär som säljer dom :D

Tack :bow::bow: Och som idiot på datorer så lärde jag mig något nytt :idea::D
Den urvuxna är också en kombi,kan använda den till dra skidor,skrindan eller ett helt spann.

Tack för svaret men frågan ställdes till squarepants :D
Jag har redan en sådan som du har fast röd och specialbeställd men nu har hon breddat sig ur den.

Hihi jag var alldeles för snabb :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Detta blir min tredje och förhoppningsvis sista rastråd. Först var jag inne på staff, jag har några bekanta som haft amstaff och...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 048
Senast: skuggan_
·
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 433
Senast: nybörjare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka