Sittben vid uteritt

E

Egonson

Rider jag bara på har jag märkt att jag alltid hamnar på höger bak/vänster fram, om jag inte medvetet sitter ner fler steg innan jag börjar rida lätt vill säga.
Byter jag sittben i ett travpass på en rak grusväg t.ex, blir det jättekonstigt och obalanserat, både jag och hästen svajar hit och dit och hittar inte tillbaks balansen. Hästen snubblar ibland till för att det blir så svajigt.
Försökte klura ut vad jag gjorde fel i går, jag bytte sittben fram och tillbaka och kände efter, men det var svårt.
Vad tror ni felet kan vara?
Hästar börjar ju oftast trava med samma ben var gång, därav att man hamnar på samma sittben har jag fått för mig. De är väl som vi människor, höger eller vänsterhänta typ.

Men varför är det så knivigt att byta ute i skogen då? Vad händer?
Trodde först att hästen var sned eller något så att hon flyttade över mig på ett sittben, men mamma säger att hon alltid hamnar på det motsatta sittbenet på samma häst och har svårt att byta till det som jag har lätt för, så den tanken stämmer ju inte.
Måste allstå sitta i ryttarens huvud/balans.

På ridbanan har jag alls inga problem med att byta sittben.. :confused:

Sv: Sittben vid uteritt

Åhhhh.. jag som trodde jag var ensam om detta. Har precis samma problem. När jag tränar i paddock är det inga problem men när man rider ut så är det alltid samma sittben. När jag byter blir det helt obalanserat. Detta problem har jag med alla hästar jag rider. Varför??

Kan tänka mig att de beror på att bogen inte är placerad rakt framför bakbenen när hästen går på rakt spår och hästen hänger då i ena sidans bog och de blir en obalans när de blir mer belastning på den sidan.

men men.. bara en tanke.. kan ju inget om sånt här.

Inte jag heller :o
Du menar att hon går och skjuter ut ena bogen då eller, och så blir det obalans när jag sitter "på" den? Har inte tänkt på det när jag rider ut :o Måste kolla det i dag när jag rider :idea: Återkommer med raport sen..

Ja entingen skjuter ur ena eller hänger på andra. de får man välja själv.

Menar du att du har svårt att komma in i traven igen efter att du bytt sittben??? Isåfall har jag ett jättebra knep för att hitta träna upp "takten". Ridlätt på´lite olika sätt tex. stå upp 2 steg sitt ner 2, sitt ner 1 stå upp 3 och tvärt om... Det tycker jag är ett bra sätt att öva upp balansen för både häst och ryttare :)

Ja det är ungefär så. Ska testa lite olika och se vad jag kommer fram till :)

Jag provade i går och bytte lite hit och dit, ja hon skjuter ut bogen åt höger lite i så fall, jag provade lägga tygeln emot och ställa om lite och det hjälpte faktiskt lite också :)

lite är ju bättre än inget..

Försök att sitta till lite mer på motsatta isdas sittben å trycka ut bogen lite till med hjälp av sätet.. eller hur man nu ska säga

Enda gången jag märker ngn som helst "svajighet" har vart när hästen har varit ofräsch och tydligt användet ena bakbenet mindre eller när den tydligt använt ena bakbenet mindre pga för dålig rakriktning från min sida (typ misslyckade skolor).

Däremot börjar jag nästan alltid rida lätt på samma ben, men har inte ens tänkt på att hästen kasnke börjar trava med samma ben :idea: DET var intressant, det ska jag kolla noga nästa gång! Och se om man kan påverka ;)

Álin skrev:
Rider jag bara på har jag märkt att jag alltid hamnar på höger bak/vänster fram, om jag inte medvetet sitter ner fler steg innan jag börjar rida lätt vill säga.
Byter jag sittben i ett travpass på en rak grusväg t.ex, blir det jättekonstigt och obalanserat, både jag och hästen svajar hit och dit och hittar inte tillbaks balansen. Hästen snubblar ibland till för att det blir så svajigt.
Försökte klura ut vad jag gjorde fel i går, jag bytte sittben fram och tillbaka och kände efter, men det var svårt.
Vad tror ni felet kan vara?
Hästar börjar ju oftast trava med samma ben var gång, därav att man hamnar på samma sittben har jag fått för mig. De är väl som vi människor, höger eller vänsterhänta typ.

Men varför är det så knivigt att byta ute i skogen då? Vad händer?
Trodde först att hästen var sned eller något så att hon flyttade över mig på ett sittben, men mamma säger att hon alltid hamnar på det motsatta sittbenet på samma häst och har svårt att byta till det som jag har lätt för, så den tanken stämmer ju inte.
Måste allstå sitta i ryttarens huvud/balans.

På ridbanan har jag alls inga problem med att byta sittben.. :confused:

Hade samma problem innan men har tränat bort det nu, det bästa är väl att träna tror jag

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV