Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

När har era spädisar lärt sig att sitta själva utan stöd? Hur fick de öva upp sin sittförmåga och hur hjälpte ni dem?
 
Sv: sitta

Min kille satt utan stöd vid 8 månader. Vår dotter minns jag inte riktigt men vid 6-7 månader.

Lära gå stol är en mycket bra uppfinning. Barnen stärker hela kroppens muskler. Vår dotter satt i den från 4 månaders ålder.

Barnet stärker musklerna av att bara sitta i tex matbarnstolen, vilket vår lille kille inte fick göra förrän han var 5½ halvmånad. Han är ett fosterbarn som kom till oss då. Innan fanns det ingen anledning för honom att sitta i en matbarnstol eftersom han bara ammades hette det. Idiotiskt! Även om barnen enbart ammas kan man låta dem sitta med vid matbordet. Han hade ingen styrsel i kroppen utan fick stöttas med kuddar i matbarnstolen. Det tog säkerligen minst en månad innan vi kunde ta bort kuddarna i stolen. Ja det var en parantes.

Annat tips är att sitta på golvet och lägg saker framför barnet, sitt bakom och var ett stöd när barnet välter.

Ha det gôtt i värmen:banana:
 
Sv: sitta

Båda har lärt sig sitta själv ungefär vid 6 månader. Från 4 månader ca har dom suttit med i matstol vid bordet, upp pallade med kuddar som stöd på sidorna (som tas bort vartefter balansen och styrkan kommer). Sen har man suttit med på golvet, suttit bakom. När det börjar bli lite stadigare har jag satt ungarna på en tjock lekfäll jag har, sen har jag bullat upp med kuddar runt omkring, då blir det inga skador av det eviga ramlandet.

Gåstol har jag aldrig använt mig av, har inte saknat det heller. Ungarna blir så nöjda så fort dom lär sig sitta själv. Bägge har lärt sig krypa tidigt med, då blir det ännu roligare att vara liten bebis.
 
Sv: sitta

Mina lärde sig själva genom att de fick vara mycket på golvet och röra sig:love:
Gå stol är enligt mig av ondo och bör absolut inte användas, det är bättre att de tar sig fram för egen maskin.
Min son var tre och en halv månad när han satt själv, min dotter var fem månader.
Sonen kröp vid fem månader och gick med stöd (runt flytt lådor eftersom vi flyttade då) vid sex månader.
Dottern kröp vid sju månader och gick med stöd när hon var nio månader.
Barn lär sig precis i den takt de är mogna, det går inte att forcera, bara stimulera genom att låta dem ligga på magen på golvet:love:
 
Sv: sitta

Jag håller med ända till sista meningen... Min grabb var inte nöjd med att ligga på mage... Fast dels var han en kräkbebis så det tryckte nog en hel del på magen och dels ville han mer... Så honom har jag suttit med... Han har alltså suttit mellan mina ben, sen tog han sig fram hoppande på baken under en lång period, och läkaren på BVC hävade att jag var tvungen att lägga honom på mage för annars skulle han aldrig lära sig krypa... Tji fick hon för han kröp när han var 7 mån och nu när han är 10 mån så går han efter möbler osv...
Han har suttit uppallade i barnstol från tre månader, fast korta stunder ibörjan.
 
Sv: sitta

Hampe har suttit i matstolen sedan han var 4 månader,då fick jag palla upp honom,sedan satt han med i soffan. Och suttit mellan mina ben på golvet och lekt med sina leksaker.
Även haft tjocka kuddar bakom när han suttit iafll han skulle glömma av sig att hålla balansen.

Satte sig upp själv gjorde han inte föränn han var 10 månader,jag var jätteorolig men enligt bvc så var det bara upp och stå som gällde för hans del,sitta fanns liksom inte i hans värld så sittandet kom i samband med 10 månadersåldern att han började resa sig.

Har aldrig använt gåstol utan jag har sagt att ska han upp och iväg så får han fixa det för egen maskin :devil:

Däremot har han legat mycket på golvet och tränat själv.
 
Sv: sitta

Det här med utveckling är helt olika från barn till barn, så det skriver jag inte något om, däremot vill jag framhålla att gåstolen inte behöver vara av ondo. Till mina två första barn har jag inte haft någon gåstol har resonerat som många andra att barn lär sig när dom är mogna för det.
Men efter som vår lilla Wilma är en speciel tjej så har vi kontakt med en sjukgymnast. November -05 var Wilma 9 månader och kunnde vara sig krypa eller sitta, då fick vi tips om att köpa en bumbo stol, den fick hon i mitten av december och sen fick hon en gåstol i julklapp. Det tog nog bara 1 vecka efter att bumbo stolen inköpts så hadde hon fattat hur man sitter :smirk:
Gåstol sa sjukgymnasten var bra för musklerna och sen fick hon lite lätt belastning på sitt bäcken vilket behövdes för en normal utveckling. Det tog nog ca.1 månad så reste hon sig för första gången mot en möbel :bump:
Idag är hon 16 månader och går fortfarande ut med möbler, har tagit ca 3 steg på egen hand men är så osäker. :love: :love:
Så gåstol är bra om den används i lagom portioner.
 
Sv: sitta

Har man ett barn som inte är nöjt hur man än bär sig åt men är helnöjd i en lära gå stol så kan inte jag se några fel med det :)
Självklart så ska ungen inte "bo" i den utan användas med måtta precis som andra saker tex babysitter.

Men alla är vi olika och tycker olika, det är ju tur!

Måste ta min lilla gnällspik nu.
 
Sv: sitta

Sara satt vid 5 månader (stadigt i stol vid 4). Jag har väl inte direkt övat - hon har varit stadig hela tiden. Första gångerna hon satt själv var det i sängen - det verkar vara mycket lättare med det mesta där.
 
Sv: sitta

Båda mina barn satt utan stöd vid 4 mån ålder. Den enda "träning" de fått var när de satt med ryggstöd bakom ryggen, man kan inte träna den motoriska utvecklingen, den går av sig självt i barnets takt. :)
 
Sv: sitta

Min son satt ytterst korta stunder i bumbostolen från han var 3 mån ( var enligt mig inte tillräckligt stadig i huvudet) men satt först i den typ 10-20 min i sträck vid 4 mån när han sakta började äta gröt. Kankse den lärde honom sitta tidigt för helt plötsligt en dag vid 5½ mån upptäckte jag i soffan att jösses han sitter ju! Storebror satt ju först vid 7½ mån lika (o)stadigt dvs han välter ibland! Efter 2 veckor hade Gabrijel med mycket övande med kuddar runt övat upp balansen såpass att han kunde sprattla med benen, sträcka på ryggen, ta saker och sitta med benen ihop rakt fram utan att välta. Han siter oxå i gåstol från 5 mån. I den ser jag honom dagligen göra "ståsitups" numera, dvs reser sig och sträcker sig efter nya saker. Han vägrar likt storebror ligga mer än några få min på golvet, rygg eller mage är lika skit oavsett om jag roar honom liggandes framför eller ej. Storebror både gick och kröp själv vid 9 mån, 8 med stöd och vid 10 sprang han nästan:o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, Fick för ett tag sedan frågan om jag har autism och det är något jag själv har funderat på också. Om det är någon här som har...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 438
Fordon Om tråden inte ligger rätt så får den flyttas till rätt ställe. Lite svårt att veta var den hör hemma. Jag ska skriva upp för BE i...
Svar
2
· Visningar
654
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Ramlade av hästen för tre veckor sedan och efter två veckor linade jag en häst. Det gick bra men när jag skulle ta av kapsonen ryckte...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: Angel
·
Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 221
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp