Sitta ner på stor häst med stort steg

Mirre

Trådstartare
Har börjat rida en valack på ridskolan nu.
Stort hbl på 170+, jättetrevlig på alla vis även om gallopen går lite fort ibland:D Men har svårt att sitta ner i hans trav. Det är en långbent häst med stort steg och mycket motor. Nån med tips på hur jag ska komma ner i sadeln ordentligt? Rida utan stigbyglar är ju bra men han kan sparka om det kommer en häst för nära så känns inte så lockande. Än alla fall. Känner honom inte så bra än, bara ridit honom två gånger.

Sv: Sitta ner på stor häst med stort steg

Rid kanske med lite längre stigbyglar, och slappna av.. inte så lätt på stora hästar jag vet :angel:
Man får magmuskler efter sådana hästar ska jag säga dig! :P

Senast ändrad av en moderator:

Ta det lite i taget, det krävs magmuskler av stål för att orka och det får du så småningom... Försök trava så kort trav som möjligt och sitt bara ner nåt varv åt gången, till slut så orkar du mer! Red en kompis häst i den där storleken ett tag och första gången höll jag på att studsa av... har ändå ridit i 26 år (egen häst i tolv år) så man kan ju tycka att jag borde kunna sitta ner i kort trav:angel: men jag hade inte tillräckligt mycket ork och tappade allt efter ett halvt varv på volten. Lycka till!!!

hehe jo får träna magmusklerna mera.
Det är synd att jag bara rider honom 1 g i veckan.

Ja det är ju lite synd, man behöver ju nästan rida såna hästar varje dag för att musklerna ska komma. Det får bli lite situps då;)

:crazy: har anmält mig och den här hästen till en lb:1 den andra april:eek: hur ska det gå eg:crazy: Får man rida med lim i sadeln?:angel: ;)

Jag har också en häst som är väldigt svårt att sitta ner på, håller på att öva det med min instruktör nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 390
Senast: mars
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka