Sitta ner itraven med mera

K

Krulltottan

Jag rider på ridskola och när jag ska sitta ner i traven på skumpiga hästar vill jag gärna luta mig lite bakåt. Det säger ridläraren också. Men då blir ju sitsen fel det där med axlar höft och fot? Sitter jag rakt så lyckas jag inte komma ner i sadeln heller. Ska man verkligen sitta helt spikrak i ryggen? Jag har dessutom skyddsväst som gör det lite svårare att hänga med och pressa bak axlarna med. Hur gör ni?

Sv: Sitta ner itraven med mera

jag haft turen att kunnat tränat mycket barbacka, vilket ger en bättre balans, och följsamhet.
ett tips kan ju vara att ta en privatlektion och träna på just nedsittningen.
lycka till

som förgående skrev, försök ta privatlektion!

min tränare har tjatat i flera år att jag t.ex måste vrida om handen, det blir en reflex efter ett tag, även fast man måste jobba hela tiden.

Alla behöver olika tips för att få till sitsen, ingen sits är den andra lik och alla har sina egna problem. Jag själv hade också svårt att komma ner i sadeln i trav tills min tränare kom på var problemet satt, jag var bara tvungen att svanka lite mer i ryggen och vips så satt jag som juten! :) Håller med de andra, ta en privatlektion! Fråga om du kan få bli longerad och bara lägga fokus på sitsen, det får du igen senare!

Jag fick ett tips en gång, andas i takt med hästens rörelser.. inte lät ibörjan men om man kopplar bort allt en stund och kommer in i rytmen så känns det som man rider en annan häst! lycka till..b

Och jag måste kuta lite mer...

Till trådskaparen: Det är därför det är farligt att bara göra som en annan person säger, dvs kopiera någon annan slösning. Du måste få en individuell lösning på just dina svagheter. Ofta utgår många människor från hur de själva lärde sig när de ska lära andra och då stämmer det inte alltid.

Videofilma gärna dig själv och försök se, gärna med hjälp av någon kompis hur du sitter. Jämför med någon bra bok om sitsar. En av de bättre på svenska är SVRF´s Ridhandboken 1. Den är väldigt saklig och bra samt har myckat olika bilder på både rätt och fel. Är du den lite mer fantasifulla typer rekommenderar jag Sally Swifts böcker.

Lycka till

hej på dej! eftersom jag är expert på att sitta ner i traven så ska du få tips av mej! ;P hehe.. när jag ska sitta ner på skumpiga hästar så måste man slappna av å liksom bara följa med hästen. och luta sej bakåt mn inte så mkt att sitsen blir fel, utan liksom trycka ner sätet.. nja.. det är så jag gör iaf.. :) lycka te!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 161
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Tilly_85
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 107
Senast: AraSlei
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 706
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?