sitta ner i traven HJÄLP

orion_x

Trådstartare
Har ända sedan förra dressyrlektionen försökt sitta ner i traven på min häst, då tränaren menade att jag måste börja lära mig det nu så hästen kan jobba bättre. Men jag vet inte hur jag ska bära mig åt :confused: . Det konstigaste är att jag för två år sedan faktiskt har kunnat sitta ner i traven och tom tagit mig igenom en LC:1 sittandes. Nu kan jag inte sitta ett varv på volten :cry: .
Bokstavligt talat suddsar jag 3cm upp ur sadeln i varje stag nästan. Jag har läst i centrerad ridning, läst på nätet, försökt stretcha mina muskler runt lårbenet, försökt rida utanstigbyglar, försökt sitta ner med stigbyglar. INGET FUNKAR :cry: :cry: . Hästen håller på att bli vansinnig.. å det är ju inte så konstigt. Känner verkligen att han håller på att tappa förtroendet för mig om jag ska fortsätta så här. Sitter jag ner med stigbyglar så blir jag spänd som en pinne.. inte heller bra. Hur ska jag göra? Nu ger jag nog fan i det till nästa lektion... Men jag måste ju få kläm på det på nått vis. Hur :confused: :confused:

Sv: sitta ner i traven HJÄLP

Prova att rida utan stigbyglar och tänk "tå upp" Detta ger en avslappnade effekt på dina ben.. det är jobbigt till en början men det blir bättre med tiden..Många får problem när dom pressar sina hälar neråt..pga att det ger mer spänningar än att tänka "tå upp" så försök att lyfta tån :) och inte knipa dig fast..prova att trava några steg.. börjar det skumpa för mycket sakta av.. sen provar du igen när du återfått balansen

Lycka till
mvh/Q

Problemet är att du spänner dig.. då får du automatiskt dålig balans och är inte följsam.. du "studsar i sadeln".. får ännu sämre balans.. spänner dig ännu mer.. bli ännu "studsigare... osv.. en ond cirkel som du behöver bryta.

Det viktigaste är att du lär dig att slappna av och bli följsam..

Ett tips kommer här:

Rid lätt.. sen sträcker du nästan lite överdrivet på dig, nästan så att du lutar dig bakåt... tänka dig att du blir ganska "tung", och rid lätt sakta.. nästan saktare än vad hästen går.. slappna av.. och glid ner i sadeln kanske två steg... rid sen lätt igen.

Upprepa tills det funkar och utöka tiden du sitter ner mellan lättridningen.. tillslut brukar det släppa och man kan sitta ner.

Tänka på att INTE knipa åt med benen, och att inte knyta ihop musklerna på framsidan...
Tänk också på att det är SUPERSVÅRT att lära sig slappna av ohc sitta ner på en häst som inte går taktmässigt i form...

Som andra har skrivit behöver du nog slappna av. En övning som hjälper mig är att lyfta hela benen från hästens sidor, först i skritt och sedan i trav (du känner nog igen den från Ett med hästen). Då kan man inte sitta och knipa med benen utan tvingas fokusera på att hitta balansen i bäcken och mage.

När jag inte lyckas sitta ner gör jag följande.
1. Drar ner på tempot. Då blir det lättare att hänga med. Jag resonerar att det är bättre för hästen att gå i lite undertempo än att ha mig studsande upp och ner som en tok.
2. Koncentrerar mig på att andas. Då slappnar jag av.
3. Fokuserar på att min korsrygg skall följa med i hästens rörelser. För mig kräver detta rätt mycket magstyrka.

Ett knepp är att börja någon övning som kräver lite tankeverksamhet i skritt (t.ex. sidvärtsrörelser på ett mindre fyrkantspår med fram- alt. bakdelsvändningar i hörnen) och s a s smyga in i en lugn trav. På detta sätt undviker man att hästen älgar iväg samtidigt som man själv har så mycket annat att tänka på att man lättare glömmer att det är svårt att sitta ner = avslappning.

Jag är själv en rookie, men detta är vad som funkar för mig. Lycka till!

/Hellas

har du en snäll häst testa att rida barbacka bör susen för balansen o kroppen... annars be ngn longera dig så du kan bara sitta i sadeln utan stigbyglar och BLUNDA o följ med hästens rörelser...
luta dig " överdrivet bakåt" kan hjälpa om du lätt blir framtung när du ska sitta ner... o träna bara kort kort stunder i början... magmusklerna o korsryggen måste ju oxå hinna med att vil mellan varven...

Lycka till

Har du provat en rem framme på sadeln? Bra att nypa tag i och dra sig ner i sadeln. Mantag kan också funka, fast risken är att man faller fram med överlivet då (been there, done that...).

För det första så ska din ridlärare hjälpa dig med det här. Förklara för honom/henne att det är ett problem.

Hemma hade jag tränat som tidigare sagts i ett lugnare tempo. Rid lätt tills du känner att du har en bra takt o stadig form. Gärna på volten så blir det lättare att hålla ihop hästen.
Då sätter du dig ner i ett par tre steg bara, sen rider du lätt igen. Upprepa detta och utöka antalet steg i nedsittning efter hand. Så fort du tappar balansen så rid lätt.

Tänk på att sitta rakt över hästen.
Lika mkt vikt/tramp i båda stigbyglarna.
Sänk dina knän o upp med blicken.
Glöm inte att andas hela väge ner i magen.

Och vad du än gör så luta dig inte för långt bakåt i sadeln. Då förlorar du i stort sett all inverkan på hästen....

Ut och öva!!!
Lycka till (men ridsår o onda sittben :D ) :)

du har fått mkt bra tips och jag lägger till en sak

sjung!du slappnar av på så sätt.
går dåligt att sjunga och spänna kroppen

Tack för alla tips. Jag får nog göra så att jag sitter ner ett par steg i taget och sedan rider lätt. Men det var en hel del tips som är värda att prova. Hoppas min lilla häst blir lite gladare på mig.

tack så mycket :bow:

Jag skulle också rekommendera att du blev longerad på hästen så att du kan koncentrera dig på att sitta ner

AlterPride skrev:
du har fått mkt bra tips och jag lägger till en sak

sjung!du slappnar av på så sätt.
går dåligt att sjunga och spänna kroppen
Sjunger jag så slappnar jag av men jag lovar att min häst blir tvärspänd och förmodligen skenar. :rofl:
Skojar bara.. att nynna och tralla lite är absolut avslappnande!
:banana: <--- ta det lugnt med dansen bara!

Det beror på vad det sitter i. Är hästen spänd/stötig kan man jobba även på den biten. Jag kan inte alls sitta ner i traven på min häst minsta lilla han spänner sej. Är han avslappnad med lång överlinje däremot sitter man som i en soffa :)

Så om du överdriver sökningen framåt/nedåt i övergången några gånger och ser till att få mjuka övergångar med ryggen uppe - testa då om det går lättare att sitta ner. Är så falllet skulle jag jobba mycket med de övergångarna för att få fler och fler mjuka steg och kunna sitta bättre. Tänk att hästen inte ska ta så många steg utan hålla bara lite snabbare tempo än i skritten. Den ska ju inte rusa iväg :p (vet inte om din häst gör det så ta det inte personligt).

Vad gäller sitsen så testa att ha ganska långa läder, sitta avslappnat och tänka in hästen i travövergången med sitsen (tänka uppåt i tvåtakt och känna in svingningarna uppåt i ryggen som hästen ska ha i traven) om DU "känner in" hästen i trav kommer det vara mycket lättare att hålla hästens trav - du behöver inte rätta dej efter den utan den rättar sej efter din takt! :) Sen gäller det som skrivits i tidigare inlägg - avslappning men fixera magen och sträck upp överkroppen. Sitt ordentligt på insidan av låren men låt benen vila lätt i stigbyglarna. Höfterna rör sej både uppåt, framåt, bakåt i traven alltså får du försöka hitta rytmen i din kropp för att följa med i rörelserna. KÄNN hur hästen rör sina höfter, inklusive ryggsvingningarna, och så koncentrerar du dej på att försöka följa det.
Ett bra tips som jag fick var också att känna att man har rumpan framme i sadeln. Rumpan framme och fixerade magmuskler men följsamma höfter.
Lite invecklat men men ;)

Träna mycket igångsättningar. De första stegen i trav brukar man sittai ganska god balans. Försök att komma i håg den känslan och trava längre sträckor för varje gång, så ska du se att du kommer ner i sadeln!! :idea:

Barbacka, barbacka, det är det bästa som finns. Perfekt för både dig och hästen (så länge du inte skumpar på i timmar förståss, men det brukar bli jobbigt ;) )

håll benen nära sadeln men knip inte. Om du kniper kommer du att sitta för stelt . Tänk på hur du håller en hal tvål. Om du håller för hårt kommer den att glida ur din hand, men om du håller försiktigt så stannar den kvar.Om du slappnar av går allting mycket lättare. tryck ner hälarna och luta dig en aning bakåt. Stigbyglarna ska sitta på den breda delen av foten, där är foten som stadigast. Dina tår ska vara riktade lätt mot hästens mage. Överdriv inte. Gör du rätt så kommer benen smidigt att anpassa sig efter sadeln och din hästs mage. Det hjälper till att sitta stilla. Prova gärna att rida islandshäst i tölt, så tänker du bara att du töltar när du sedan rider din egna häst.sitt som man gör i tölt, och övergå sakta till att sitta i kort trav riktigt, allteftersom. Låtsas att du sitter på en gunghäst och låt benen "rinna" ner längs sidorna på hästen. Prova att använda foten som "stötdämpare" som en fjäder. sitt ner och stå/sitt fast du BARA sitter. dvs, sitt ned, men använd foten som om du red lätt. så att bara benen rör sig som lätt trav, men inte rumpan.

Svårt att förklara, men du kanske förstår.

Åh, rida islandshäst i tölt är ingenting mot detta. Det är ju bekvämt. Till en annan skrivare: Rida barbacka är helt utesluetet. Det går inte. Har försökt en gång- jag studdsar av.

För övrigt har jag testat att sitta ner några steg här och där och det funderar mycket bra. satt även och sjöng lite igår. Haha, grannarna måste tyckt jag var tokig :p . men det funkade faktiskt. rider jag lätt och jobbar honom i en bra form kan jag sitta ner några steg här och där utan att det blir spänt. Får ta och jobba vidare på det.

Jag har gjort så att jag rider mest fältsits i trav och har smygit ner rumpan millimeter för millimeter tills jag sitter ner. Pålle hade en fruktansvärt oskön trav pga snedhet i korset men nu går det mycket bättre. Detta är en isis som inte travar som ett hbl, men metoden går säkert att använda.

En vanlig orsak till ditt problem är att du spänner axelpartiet. Koncentrera dej på att slappna av i armar och axlar så ska du se att det blir skillnad.

har du ingen som kan longera dig? det är det bästa som finns för att hitta en mjuk och följsam sits tycker jag. Linföraren håller tempot och du kan koncentrera dig på att slappna av, följa med i hästens rörelser och hitta balansen utan att behöva tänka på något annat.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 442
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 074
Senast: lillamy73
·
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 299
Senast: MiniLi
·
Ridning hej, jag undrar om någon har något tips på hur jag kan komma ner i sadeln och sitta ner i traven. har ingen som kan longera mig, har...
2
Svar
22
· Visningar
4 137
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar