Sitta i galoppen

Sparrisen123

Trådstartare
Jag är en hoppryttare som behöver tips från er dressyrryttare. Min hästs galopp har verkligen utvecklats över vintern. I går skulle jag rida första "riktiga" dressyrpasset för säsongen (tidigare i år har vi bara kunnat rida ut och åka på hoppträning) och upptäckte att jag kunde inte sitta i sadeln :o
I kort galopp, framförallt på volt, går det bra, men i lite mer tempo och/eller på rakt spår kommer det så mycket kraft bakifrån att jag liksom "kastas" upp och nästan måste stå i lätt sits för att kunna arbeta galoppen.
Så att jag behöver tips är väl självklart ;) Hur ska jag träna/tänka/göra för att komma ner ordentligt i sadeln och kunna sitta även i mellangalopp?

Sv: Sitta i galoppen

Jag har ett bra tips! Tycker jag :D För att kunna sitta avspänt så kan man låtsas att man pratar i mobilen samtidigt som man rider. Jag pratar mycket i min mentala mobil...
För att få till en fin mellangalopp så skall handen fram lite och så får man luta sig lite tillbaka så att sittbenen kommer ner i sadeln ordentligt. En framåtskjuten underskänkel är också "varsågod och gå". Ev kanske ett handtag på sadeln kan hjälpa dig, då fattar du tag med lillfingrarna i det och liksom häver dig bakåt så att du kommer ner tungt i sadeln. Hoppas att det gav dig något i a f :)

Som dressyrnisse tycker jag att hoppryttare ofta har väldigt korta stigläder (Obs; det är bara min egna teori och såklart inget som stämmer på alla som hoppar). Så du kanske kan prova att länga stigläderna något hål, eller kanske rida utan för då kan du ju inte ställa dig upp i lätt sits, utan måste sitta på rumpan istället :)

Tack för era tips båda två :)
Jag red barbacka i helgen, det gick lite bättre då, men jag sitter absolut inte så bra som jag borde :o Dressyrlånga stigläder kan jag inte rida med, jag tycker inte att jag når stigbyglarna då och kan inte rida som folk. Då rider jag hellre barbacka.

Men jag ska prova mobil-tipset nästa gång jag rider dressyr med sadel, kanske sätter på ett handtag också om jag hittar något :)

Man får anpassa sig efter sadeln. En hoppsadel och en dressyrsadel är utformade på helt olika sätt, det är omöjligt att rida med långa läder i en hoppsadel om man skall sitta bra. Att ha långa läder är heller inget självändamål. Man skall inte ha längre läder än att man sitter bekvämt och bra. Stigbyglarna skall vara ett stöd och inget som man försöker att nå med tårna. Om du inte har någon dressyrsadel så kommer du aldrig att komma ner tillräckligt i sadeln för att kunna sitta bra i ökningarna. Du kanske kan låna en dressyrsadel för att jämföra? Lika svårt som det är att hoppa i en dressyrsadel, lika svårt är det att rida dressyr i en hoppsadel. Markarbete går bra, men vill du få till det där extra så måste du byta sadel.

i en dressyrsadel så ska stigbygeln sluta ca 2 cm längre upp än där dina tår vill vara ' av sig självt' (allstå utsläppta fötter). Så du har kvar skänkeln där dom hänger gött, men med stöd under trampet. (du ska såklart ha stöd av vulstret, så behöver du korta för att få det, så gör det).

Tips; rid utan stigbyglar! Hett tips (min favoritövning); Rid tempoväxlingar, i både trav och galopp (utan stigbyglarna alltså). Lika enkelt som det låter, det du ska tänka på är:
- du måste ha en helt avslappnad sits (inga spänningar) som utgångsläge (om det behövs, skritta och ta ett djupt andetag och dingla med benen)
- lätt i handen (strunta hellre i var hästens huvud är om det blir för svårt)
- i övergångarna får du INTE ta i tygeln
- öka inte mera än du klarar av att sitta med! (avslappnat) men minska så mycket hästen orkar bära.

Detta brukar vara supereffektivt, både på 'gröna' som .. 'ogröna' : P Man tvingas att hitta sin tyngpunkt, gas och broms, balans och rytm. Ännu en bra effekt man får ibland är att ryttaren också rätar upp/ut sig (om man krummar eller drar upp skänkeln) och hästar som inte svarar framåt blir lättare för hjälperna (eftersom man renodlar sitsens inverkan). Min favoritövning som sagt = )

Tänk dig att du har en tusenlapp mellan baken och sadeln. Det enda du behöver göra är att se till att tusenlappen inte flyger iväg för att du lättar i sadeln. Mental bild som funkar mycket bra, du behöver inte fundera över HUR du gör utan bara ATT du gör det.

Jag har jobbat mycket med min hästs skumpiga galopp, och jag tycker att det man måste göra är helt enkelt lära sin kropp att sitta, det finns inga "knep". Problemet med en skumpig galopp är också att ju mer man skumpar, desto mer spänner man sig, och då blir det ännu värre.
För mig funkade det med att galoppera bara korta stunder, och det blev superbra för henne också för då blev det mycket övergångar ner till trav o nya fattningar, och hennes galopp har utvecklats enormt medans vi har tränat mig. Det är nog bra för din häst också - om du mest har ridit ut o hoppat, kanske den inte orkar bära sig rätt o trampa under sig en hel lång sida?

Kroppen kan lära sig allt - det är bara en fråga om träning. Sitt mellan typ 2 bokstäver, det blir inte mer än ett par-tre språng, bryt, fatta igen, sitt en stund till o bryt. Superövning för både dig o hästen. Det löser sig till slut!

Lycka till :bump:

Jag tycker det är viktigt att kunna släppa i höfterna, öppna höften.. slappna av i överskänklar och i ländryggen men samtidigt ha stöd i magmuskulaturen och växa uppåt ovanför midjan och sjunka neråt nedanför midjan. Tänk dig att du gör spår med fötterna i sanden... Andas ut när du ska sjunka ner i sadeln. Har hästen stora rörelser kan det vara jättesvårt att vara så mjuk i höfterna som man behöver för att kunna sitta ner. Att ha en tusenlapp under rumpan är ju oxå bra!!! :)

Min häst har också väldigt stor galopp och jag hade svårt att hänga med i början, sedan sa min tränare en magisk mening som gjorde att allt släppte, "Tänk att du har ett gummiband i magen" :D Det är väldigt svårt att förklara hur man gör eller hur det ska kännas, men tänk att du har ett gummiband i magen nästa gång du rider och se hur det går :rofl:

*kl*

Om jag tänker att jag ska vara "stel" i ryggen (a la sitta rakt) typ uppe mellan skulderbladen och kompensera för den stelheten genom att vara riktigt mjuk i nederdelen av ryggen/höfterna DÅ lyckas jag ibland faktiskt sitta kvar i sadeln :D Det gör iaf jättestor skillnad i min känsla, jag har jättelätt att hamna lite i framvikt annars och gunga med med överkroppen. Min häst går inte bara att "sätta sig på" tungt och tänker jag bara på att slappan av och komam ner så blir det liksom bara blaha och gungigt. Och tänker jag att jag ska sitta rakt och tillbaka och mer trycka mig ner i sadeln så såänner sig hästen och släpper inte ner mig och tappar galoppen.

Men att liksom räta upp sig och sträcka på sig mer specifikt i den övre delen av ryggen och samtidigt slappna av och följa med i den nedredelen/höfterna gör att jag lyckas få in känslan bitvis iaf. Då blir det mer "påtagligt" vad jag ska försöka göra i kroppen att det blir lättare för mig.

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Miingla
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 307
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 050
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 499
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar