Sv: Sitsträning!
Ja jag är nyfrälst på gymmande så det blir mitt tips
Jag har i alla år, som alla andra hästmänniskor särskilt de med eget stall, levt i tron att jag tränar tillräckligt genom stalljobbet......
Men jag kan ju säga att hästen verkar väldigt glad att kärringen äntligen pallrat sej ner i jobbets fina gym
Om man bara rider en häst eller kanske två (även om det är varje dag) så kan man rätta till aldrig så mycket när man rider, men det räcker inte för att ändra i kroppen.
Tränaren kan tjata sej blå, men det räcker helt enkelt inte att bara jobba med det under ridpassen.
Om man yogar o gymmar får man faktiskt mer kontroll på sin egen kropp och var man spänner sej lättast, vilken axel som går före, spänningar i rygg, en höft osv.
Det är en sak att någon säger det till en, en helt annat att själv märka i maskinerna i gymmet eller rörelserna att det är ojämnheter i ens egen kropp man inte tror.
Samt balans, och att träna den. Hur länge man än ridit (som jag, som red dinosaurierna
)
Alla har nog själva som hästen en "starkare" sida och det är inte helt lätt att få koll på ska jag säga. Den sidan spänner man sig lättare i och det gör att hästen troligen inte kan ställa/böja åt motsatta sidan. Bara som exempel.
Ett annat tips från mej är att komma ihåg att handens rörelser ska komma från axlarna, det ska hänga ihop, och därför måste man ha en rätt handställning och avslappnade axlar och låta dem följa i hästens rörelser. Yoga tex tränar förmågan till avslappning.
En annan fördel med att träna själv är att man får bättre känsla för träningen av hästen. Man kan mycket ang träning om man ridit länge o många hästar, men det jag märker är att när jag pressar min egen kropp får jag bättre KÄNSLA för hur jag pressar hästen.
Trodde nog inte jag skulle skriva detta
JAG - träningsfreak