Sitsträning!

P

pago

Någon som har några bra övningar inne?
själv kan jag nästan bara komma och tänka på att lägga en grytlapp mellan hästen och underskänkeln.
någon som har några andra tips inne?

Sv: Sitsträning!

be någn longera och sedan öva att hålla u händerna och inte hålla i i galopp!de är nyttigt!om de är sådan träning du menar!..:angel:

Red med papper som skulle sitta kvar mellan kroppen och överarmarna igår...hopplöst, men nyttigt! (tipset kom från KvK, så det måste ju vara bra :D )

Vad har det för funktion att lägga grytlappar mellan häst o underskänkel? Har jag aldrig hört förut..

Sitsträning är bäst vid longering, då kan du fokusera enbart på dig själv.

Annars så beror det ju på vad man har för problem.
Finns många olika lösningar men som sagt, vet man ett problem är det lättare att ge råd!

Fast det där med sitsträning på lina tycker jag är överskattat. Fick göra det mycket på skolhästarna i gymnasiet och visst fick man en underbar känsla just då. Man satt som ett proffs :angel: tyckte man och allt var frid och fröjd. Tills man knäppte loss hästen och skulle rida själv och allt rasade. Jag upptäckte att så fort man försökte inverka så tappade man balansen man övat upp och allt var förgäves. Gärna sitsträning men med inverkan! Men det är kanske olika för andra. Funkade inte för mig i alla fall.

Det bästa tycker jag är att tänka rätt! Lättare sagt än gjort... Saker som fått mig att "tänka rätt" är t ex: Spänn magmusklerna som när man är hård i magen och sitter på dass, Nåt liknande sa Kyra Kyrklund på en clinic. Funkade skitbra för mig, kom mkt djupare ned i sadeln och fick rätt känsla. En annan sak att tänka på är att låren ska ligga an mot sadeln som om du hade ett skruvstäd som spände fast, du ska inte själv spänna låren eller trycka dom intill det bli fel men tänk dig att att låren är fastskruvade med en stor bult. Under låren kommer knäet som ska fungera som att gångjärn, dvs du ska kunna svänga/styra underskänkeln hur du vill. Låret fastkruvat och känet är ett gångjärn alltså. Låter flummigt men det funkar för mig ;)

Överhuvudtaget så gillar jag inte hjälpmedel till en bättre sits, ofta fallerar allt när hjälpmedlen tas bort och det blir alltför mkt fokusering på dem istället för att rida. En snygg sits är inget värt om du inte kan använda dig av den (=inverka).

Någon som har några bra övningar inne?
själv kan jag nästan bara komma och tänka på att lägga en grytlapp mellan hästen och underskänkeln.
någon som har några andra tips inne?

Grytlappar?? det har jag aldrig hört. Vad skall det göra för nytta?

Mitt tips är att rida på lina. Finns ingen bättre för sitsen tycker jag. Det borde alla göra ibland. Nu pratar jag inte om en snygg sits som kommit på tal i tråden. Jag pratar om en sits som är avspänd, balanserad och följsam. Det kan man verkligen träna på lina. Inga hjälpmedel alltså utan man sitter där man sitter för att hitta balans, avspändhet och följsamhet. Då finns förutsättningarna för en bra kommunikation med hästen.

Senast ändrad:

Rid med enhandsfattning och bemöda dig om att handen ska vara precis över mankammen HELA tiden. Ta det i långsam skritt och känn hur mkt man måste korrigera med bäckenet hela tiden när inte handen korrigerar "på vanligt sätt".

Rid med plånboken i armhålan - lär en att sitta ihop lite bättre - speciellt om man har problem med att "stänga yttersidan".

Rid barbacka i skritt och känn hur svårt det är att faktiskt sitta mitt över hästen hela tiden. (Sadeln döljer det).

Sitsträning på lina tycker jag är helt meningslöst OM inte tränaren är väldigt duktig på sits. Det som känns "bra" och gör att man kan sitta ner på en häst behöver inte alls vara det rätta. Tyvärr.

Ja jag är nyfrälst på gymmande så det blir mitt tips:idea: Jag har i alla år, som alla andra hästmänniskor särskilt de med eget stall, levt i tron att jag tränar tillräckligt genom stalljobbet......

Men jag kan ju säga att hästen verkar väldigt glad att kärringen äntligen pallrat sej ner i jobbets fina gym:angel:

Om man bara rider en häst eller kanske två (även om det är varje dag) så kan man rätta till aldrig så mycket när man rider, men det räcker inte för att ändra i kroppen. :o Tränaren kan tjata sej blå, men det räcker helt enkelt inte att bara jobba med det under ridpassen.

Om man yogar o gymmar får man faktiskt mer kontroll på sin egen kropp och var man spänner sej lättast, vilken axel som går före, spänningar i rygg, en höft osv.

Det är en sak att någon säger det till en, en helt annat att själv märka i maskinerna i gymmet eller rörelserna att det är ojämnheter i ens egen kropp man inte tror.:crazy: Samt balans, och att träna den. Hur länge man än ridit (som jag, som red dinosaurierna:angel:)

Alla har nog själva som hästen en "starkare" sida och det är inte helt lätt att få koll på ska jag säga. Den sidan spänner man sig lättare i och det gör att hästen troligen inte kan ställa/böja åt motsatta sidan. Bara som exempel.

Ett annat tips från mej är att komma ihåg att handens rörelser ska komma från axlarna, det ska hänga ihop, och därför måste man ha en rätt handställning och avslappnade axlar och låta dem följa i hästens rörelser. Yoga tex tränar förmågan till avslappning.

En annan fördel med att träna själv är att man får bättre känsla för träningen av hästen. Man kan mycket ang träning om man ridit länge o många hästar, men det jag märker är att när jag pressar min egen kropp får jag bättre KÄNSLA för hur jag pressar hästen.

Trodde nog inte jag skulle skriva detta:cool: JAG - träningsfreak:eek::rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Håller med om gymmet! Man blir balanserad och starkare i kroppen.
Jag rekommenderar för övrigt barbackaridning också. Har gjort undervrk för min del!

det där med grytlapparna sa min förra tränare var bra för att få ett stöd mellan underskänkeln och hästen.. så skänkeln inte ska sitta och hacka i varje steg, den ska inte krampa fast utan mer lätt sitta fast med en beröring.
Däremot ska den inte sitta nere vid foten, utan den ska mer ligga vid ankeln, en liten bit längre upp.
övningen hjälpte mig att "förstå" underskänkeln mycket bättre! :)

Haha! Det e alltså därför T-Rexen har all vikt på bakbenen:d

Instämmer i övrigt, plus att jag tycker det är jättebra att låta nån filma ett ridpass då och då så man verkligen ser och kan analysera vad man gör. Att bli medveten om mina fel så att jag kan påminna mig om, och försöka rätta till, de har iaf hjälpt mig a lot!!

Sitsträning på lina tycker jag är helt meningslöst OM inte tränaren är väldigt duktig på sits. Det som känns "bra" och gör att man kan sitta ner på en häst behöver inte alls vara det rätta. Tyvärr.
[/QUOTE]

Du har missat poängen med att rida på lina. Det är inte för att hitta en snygg sits man gör det utan för att hitta balans, avspänning och följsamhet. Det kan vara en komplett idiot som håller i linan, det spelar ingen roll. Linförarens enda uppgift är att styra och hålla tempo.
När ryttaren är i balans, avspänd och följsam, kan man fila på hur sitsen ser ut (om man vill). Innan de bitarna är på plats finns inte förutsättningarna för en bra sits. En bra sits ska ju vara känslig och effektiv i första hand. Inte snygg att se på (tycker jag alltså)

Nej, jag har inte missat poängen med att rida på lina.
Men för att få en effektiv sits tycker jag det är rätt meningslöst.

Vi har helt enkelt olika uppfattningar.

Jag har blivit linad jättemkt i mina dagar. Inte hjälpte det något. När jag träffade tränare som visste något om sitsen - då först började det hända något.

Men många vägar bär till Rom! Som tur är!

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
731
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix