sitsträning

J

josse

Nu är detta kanske inte islandsspecifikt men det har ju diskuterats en hel del om form på forumet. För att hästen ska kunna gå i rätt form krävs ju att ryttaren är i balans med sin sits=god balans, starka rygg och buk-muskler, bra kroppsuppfattning. Jag har börjat träna med vikter och börjat med yogaliknande träning (alltså utan häst :smirk: )känner redan att min sits har förbättras, har fått en aha`upplevelse. Sån typ av träning går ju hela tiden ut på att man har rätt hållning och balans. Har även hört av andra ryttare som börjat med yoga att deras sits har genomgått en drastsik förbättring. Ville bara tipsa och höra om andra har liknande erfarneheter-refleketioner :smirk: :confused:

Sv: sitsträning

en i stallet var på kurs för någon susanne i helgen.
det enda dom gjorde i stort sett var att korrigera sitsen.
hon var nöjd med kursen och inser mer och mer att sitsen är jätteviktig för att komma vidare i ridningen.

hon frågade mig sen om jag var intresserad av en kurs hemma hos oss i stallet. det är tydligen någon som är bra på sits/ akademiskt men inte haft kurser än.
jag sa att det låter kul, då får hon ju något att sätta tänderna i då kurser/ sitsträning är något jag aldrig prövat.
återkommer och berättar ifall det blir av.

Den lodräta sitsen är ju inget nytt egentligen, men jag upplever att man kanske i traditionell ridning på ridskolor inte fokuserar tillräckligt på sitsen. Det handlar mer om hur man ska få hästen att utföra diverse rörelser och gångarter.

Tänk om alla ridskolor skulle se till att nybörjare verkligen som nummer ett fick lära sej att sitta rakt över hästen, i balans med en "oberoende hand" och lära sej följa med i hästens rörelser.

Detta är säkert svårt rent praktiskt när ju folk vill "lära sej rida" och inte hanka fram i skritt och öva på halvhalter i ett års tid. De flesta vill ju börja galoppera och hoppa så fort som möjlgt, plus att osäkerheten också gör att man vill hålla i nödbromsen (tygeln).

Det jag minns från ridskolan var att man under teorin var väldigt noga med att lära sig hästens anatomi och hur utrusning skulle skötas, inte så mkt om sits, inverkan hur hästen reagerar på signaler osv.

Samma sak gäller ju också kurser man går nu med sin häst, töltkursermm där man fokuserar mer på hästens eventuella taktproblem osv, än vad som borde kollas mer på om det kanske är rytarens sits/hand som orsakar taktprobelemn.

Kom från ämnet nu :angel:

men det är väl samma sak där, som ryttare är det ju lättare att se hästens probelm än sina egna :smirk: och det är inte roligt att höra att man siter som en kratta :eek:

Jag tror det är viktigt att som nybörjare så snart som möjligt få lära sig hur man saktar av / stannar utan att dra hästen hårt i munnen. (även om även det kan vara försvarbart om hästen håller på att skena ut på motorvägen) , vad händer om jag lutar mig långt framåt, bakåt åt höger åt vänster utan att dra i tyglarna.

Det är nämligen så att om man är rädd för ex. farten höjden eller nått så kryper man helt naturligt ihop till en liten boll. = hästen springer fortare eftersom skänklarna kommer bakåt och personen klämmer åt (Tänk om jag ramlar av). Samt drar i tyglarna. Det krävs då en del mod att våga räta upp sig och släppa det krampaktiga greppet om tyglarna så att man har möjlighet att ta och lätta greppet.
Jag tror att om en ryttare vet att "Jag kan stanna hästen när jag vill" då vågar ryttaren räta upp sig och rida i alla gångarter, personen sitter inte och spänner sig utan är "avslappnat med".

En bra sits innebär ju förenklat att ryttaren inte sitter hopsjunket utan stolt " här kommer jag och jag kan det här"
Kan man inte så får man låtsas. Funkar för mig i allafall att låtsas att jag är ett riktigt ess på att rida.

Får tacka min medryttarhäst eftersom hon påverkas så mycket av hur jag sitter så har min sits förbättrats markant.

bra balans och bra sits är ju inte samma sak.
men någon koppling måste det väl finnas.
är förutsättningen bättre om man har en bra balans att man sitter rätt, eller korrigerar hästen sitsen om man sitter snett.

Jag sitter som jag står, i jämvikt. Har kört med yoga för 15 år sedan, och det har inte blivit mer sedan. Omtanke om sej själv hinner man inte riktigt med numera.

Jag var på träning för några månader sedan och fick tillsägelse att sänka hälen. Jag står inte med hälen neråt..... Att sitta med hälen neråt blir fel i balansen tycker jag. Den normala tränare jag har annars har lärt mej att följa rörelserna med bäckenet - typ centrerad ridning som jag även gått kurser i - o då sänker man inte ner hälen.

Det är en insändare i sista Ridsport om sitsen som är mycket bra.

Balderum skrev:
Jag sitter som jag står, i jämvikt. .

hmmmm, och jag sitter till häst som jag står-kutryggig med svank och spända ben :smirk: :angel:

Därav nödvändigheten av träning på backen för min del

På tal om detta att sänka hälen när man rider - vad har ni att säga om det??

Balderum skrev:

TRYCKER man ner hälen för att sänka den, blir det fel. Då kommer inte fjädringen i fotleden.
Sänks hälen något pga "benets tyngd" så är det bra. Det är ju inte heller bra att det går mer åt stå-på-tå varianten, då blir det inte heller någon fjädring i fotleden.

Balderum skrev:
Sägs det verkligen att man ska sänka hälen under tåns nivå? :confused: Foten ska väl ändå vara just som om man står på marken, dvs i jämn linje med marken.

/Erica

Ibland blir man fundersam när man åker på kurs eller träning och får tillsägelse att sänka hälen. Tittade på bilder från avelsbedömning och tävlingar och vissa rider med mycket sänkt häl o tårna uppåt. Nu är jag tillfälligt hästlös men måste sedan prova o se vad som händer med kroppen när jag sänker hälen o petar upp tårna. Någon här kan ju prova o se skillnaden o berätta så länge?

Balderum skrev:
Nu är jag tillfälligt hästlös men måste sedan prova o se vad som händer med kroppen när jag sänker hälen o petar upp tårna. Någon här kan ju prova o se skillnaden o berätta så länge?

Testa på en stol, man får en statisk spänning i vaden, samt får svårt att hålla benet så att tårna pekat framåt, benet blir vridet utåt, alltså får man också svårt att hålla om hästen med insida lår.

Tårna eller hälen för mkt ned-enligt mitt sätt att se det-lika illa.....en fjädrande fot/vad förutsätter bra omslut med låren och stadig bål, då hamnar vaden i en dynamisk rörelse och på rätt plats automtiskt.

Har också erfarenheten från ridskolan att ridläraren ofta skrek-trampaned hälarna, det leder ju till en staisk spänning och ett spjärn i stigbyglarna. Skulle nog snarare vilja byta ut med att säja " ta upp tårna lite mot himlen".

Det är lite det jag ville säja, helheten är ju viktigast i sitsträningoch den ersätts tyvärr ofta med att man ska ändra korrigera småsaker (visst man måste börja nånstans)att sträcka på ryggen hjälper ju knappast om man i stälet börjar svanka och titta ned..tex, man måste börja i mittpartiet, spänna magen och ryggen på rätt sätt, för att ben och huvud-nacke armar kan hänga på kroppen på ett följsamt sätt.

Detta säjer jag som sitter som en spänd hösäck :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 503
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama