Sitsträning och annat på lätt nivå

B

bliss

Jag hoppas få kloka erfarenheter och synpunkter på hur man ser på korrigering av sits, hand (mm) hos ryttaren på lätt nivå. Jag anser ju att detta tillhör grunderna, och förväntar mig att få tragga detta hos min nästa tränare, vilket jag också kommer att säga till om.

Vad jag klart och tydligt har sett nu hos ett antal tränare är att man väljer att inte korrigera till exempel en bred och omkullagd hand, som då inte har något speciellt syfte eller görs tillfälligt eller på instruktion av tränaren, utan bara tillhör "ridstilen" hos ryttaren.

Även om jag nu själv kommer säga till min framtida tränare att jag förväntar mig en korrigering av sits, hand, skänkel, så kan jag inte låta bli att bli lite skeptisk till tränare som låter väldigt mycket sådant passera. (Jag sitter alltså på läktaren och spanar in, än så länge ;)).

I min andra (låsta) tråd framkom det olika åsikter runt var fokus ska ligga på lätt nivå och om sitsträning är överkurs eller grunder för oss blåbär. Sitsträning är för mig inte synonymt med avsaknad av aktion för att kunna "sitta fint" vill jag tillägga, med anledning av det som diskuterades innan.

Jag tror ju förstås inte att jag ska uppnå någon perfektion för att jag blir irättasatt många ggr, men "de tusen gångernas pedagogik" tror jag definitivt är tillämpbart på "räta upp dig", "trampa ner hälen", "vrid om handen" (och annat)

Sv: Sitsträning och annat på lätt nivå

I min andra (låsta) tråd framkom det olika åsikter runt var fokus ska ligga på lätt nivå och om sitsträning är överkurs eller grunder för oss blåbär. Sitsträning är för mig inte synonymt med avsaknad av aktion för att kunna "sitta fint" vill jag tillägga, med anledning av det som diskuterades innan.

Jag tror ju förstås inte att jag ska uppnå någon perfektion för att jag blir irättasatt många ggr, men "de tusen gångernas pedagogik" tror jag definitivt är tillämpbart på "räta upp dig", "trampa ner hälen", "vrid om handen" (och annat)

Jag kan bara svara för de tränare som vi använder oss av. För dom är grunden viktigast eftersom du inte kan rida krumelurer speciellt bra om inte grunderna sitter. Nu är det ju iofs ett "barn" det handlar om i vårt fall, de har ju inte så mycket med sig i bagaget från början och kanske på ett mer naturligt sätt kan ta tragglandet som faktiskt vägen till en korrekt grundridning är. Det är få ryttare som födda till ryttare, de flesta månste faktiskt ägna många timmar åt att träna...

Jag lyssnade till en ryttare/tränare som faktiskt sa att talang är inte bara något medfött, man måste också träna mycket för att det ska bli bra i slutänden.

Kanske vuxna inte heller är villiga på att betala träningar där man i princip inte rider några krumelurer utan fokuserar på grunderna?

Jag har alltid själv tyckt det var vicktigt med en snygg sitts för att dressyr för mig ska vara något vackert att titta på och det förtar ju mkt av intrycket om ryttaren sitter illa..

När det kommer till elever beror det väldigt mkt på vad eleven vill och hur den sitter i grunden..
Vissa saker går före andra om ni förstår..

Om hästen skulle gå väldigt illa så börjar jag nog med att rida lite på den först (om den inte är galen..), det blir enklare för ryttaren om häsen är hyffsat ridbar..
Sen får man ta en sak i taget men vissa elementära fel ryttaren för som hindrar hästen från att gå ordentligt väldigt mkt måste jag börja med att påpeka. Vanligast är nog raka spända armar o axlar..

Att ryttaren slappnar av är vicktigare än att den försöker tvinga sig att sitta på ett speciellt sätt, det skapar oftast bara mer spänning som resulterar i att hästen också blir spänd o så GÅR det inte att sitta på den..
En avspänd ryttare som hittat sin balans sitter oftast bra.

Folk med ovanstående problem brukar jag uppmana att andas med jämna mellanrum, när de tänker på det ransaka sig själva (under ridpassets gång) o känna efter om de är spända i axlarna, böja på armarna osv.

Att variera formen under nedsittning på en volt tycker jag är en bra övning för framförallt ryttaren. Att försöka sitta i bibehållet tempo i trav o galopp o lägga ner hästen tills man har gett tygeln helt o sen ta upp den igen och hellst då bara variera formen o inte tempot. Gör jag själv emellanåt, bra bla för att komma ifrån en överaktiv hand..

Brukar uppmana en del elever att träna på att stå i lätt sits med bibehållen balans i framförallt skritt o trav.. Folk har ovanligt svårt med det!

Själv rider jag barbacka då o då.. Dels för att bli ödmjukare som ryttare gentemot min häst.. dels för att se till att jag sitter rakt o inte viker mig i sidorna.. o så för att jag tycker det är roligt! :)

Min egen tränare fokuserar inte så mkt på sitsen, åtminstonde inte på mig, i sådanna fall kanske mer på effektiviteten i den vilket inte alltid behöver innebära att den är så snygg.. vilket min tränare själv (måtte hon inte läsa detta..) är ett levande bevis på.. :angel:

Ps) O så måste jag bara stolt få tillägga att jag faktiskt en gång i mitt liv fått en 10:a på sits o inverkan på en tävling.. :angel:

Min tränare korrigerar minsta lilla fel, vilket jag tycker är skitbra! Har jag handen en cm för högt säger hon åt mig. Samtidigt brukar hon ha bra förklaringar till varför det är så petigt, vilket gör att man blir ännu mer motiverad att ändra på det dåliga. Hon brukar även kunna korrigera "dolda" fel, som man gör utan att det syns. T.ex glömmer att slappna av i högerfoten, något som inte går att se men märks skillnad på hästen :P Tycker det är jättebra!
Men många av mina kompisars tränare/ridlärare säger ingenting vid ibland stora fel. Och när de säger något är det typ "lyft handen" utan någon förklaring, trots att kompisarna inte förstår (och frågar, men då får de bara till svar att "det ska vara så".). Och tränarna säger inte heller något om det inte blir någon förbättring, utan då låter det det bara vara.. Min tränare skulle aldrig låta mig slippa undan, hon kan vara på som en hök och bli nästintill förbannad om jag inte gör som hon säger.. Men det ger resultat!
Märker stor skillnad på mina kompisars ridning när de rider för sina tränare och för mig (som inte ens är utbildad tränare). Jag kan iaf förklara varför det ska vara på ett visst sätt och jag anmäker på småfel som blir stora i längden.

Vad som är mycket viktigt är att ryttaren förstår hur mycket sitsen inverkar på hur hästen går. Minsta lilla obalans, snedhet, spänning m.m. gör att hästen också blir sned eller spänd i sina försök att kompensera ryttaren för att återvinna sin balans.
Tränaren bör från början visa och förklara detta för ryttaren så att ryttaren hela tiden är medveten om att sitsen är avgörande för hur hästen arbetar.

Därefter kan tränaren börja jobba med hela ekipaget. Stundtals kan man behöva fokusera på ryttaren eller hästen, men huvudvikten måste ligga på helheten om man vill uppnå bestående resultat.

För mig är sitsen jättelångt ifrån bara "ett snyggt yttre". Jag rider genom min sits, även om jag har jättejättelångt kvar i min utbildning. Det är roligt att få kommentarer om att det ser prydligt/avslappnat/lätt ut, men inne i min kropp är det inte avslappnat. :D Jag övar och övar på min koordination, tajming och sits - och ändå tycker jag att hästen bara blir bättre och bättre*. För mig utesluter det ena inte det andra. Jag behöver inte heller korrigeringsrida så "kraftigt", men det kan ju bero på att jag är på en "låg" nivå?

Första tiden med min tränare ägnade hon åt att korrigera mig enbart. Hästen hade trots detta aldrig gått bättre och han var helt slut av alla nya "korrekta" intryck.

Men bara för att jag upplever det så, är det ju inte någon allenarådande sanning! :) Det har säkert att göra med hur man är som person, vilken ryttartalang man har med sig i bagaget, var man befinner sig i livet osv.

Var och en blir salig på sin tro! Huvudsaken är ju att man själv och hästen mår bra! Och utvecklas hästen för varje år, då kan man ju vara glad!

*)För att inte missuppfattas - vi är alltså inte alls på någon hög nivå, men man kan ju märka skillnad även på min nivå!

Vad som är mycket viktigt är att ryttaren förstår hur mycket sitsen inverkar på hur hästen går. Minsta lilla obalans, snedhet, spänning m.m. gör att hästen också blir sned eller spänd i sina försök att kompensera ryttaren för att återvinna sin balans.
Tränaren bör från början visa och förklara detta för ryttaren så att ryttaren hela tiden är medveten om att sitsen är avgörande för hur hästen arbetar.

Därefter kan tränaren börja jobba med hela ekipaget. Stundtals kan man behöva fokusera på ryttaren eller hästen, men huvudvikten måste ligga på helheten om man vill uppnå bestående resultat.

Jag håller med om det här. :bow:

Vill också läggga till att barn är lättare att tillrättavisa medan många kan ha svårt att säga till vuxna eftersom det blir en form av kritik mot personen. Lättare att då "gå på" hästen....

Det är viktigt att tränare är pedagoger och lite psykologer nästan, så att de kan säga saker på rätt sätt, utan att kränka, men så att eleven förstår hur och varför.

De flesta jag känner vill ha en tränare som rättar till dem själva. Men kanske tröttnar också tränare på att "tjata" de 150.000 gånger som krävs för att man ska få in en rörelse automatiskt:rofl:

min ridlärare är VÄLDIGT mycket för sitsen, hela ridskolans tänk är sitsen först, och man ser när man tittar på lektioner så överlag så de hästarna som går bäst där sitter också ryttarna bäst!

sen så är det ju en ridskola där många bara rider en gång i veckan, och många har ju ganska mycket att rätta till så ridlärarna kan ju inte korrigera ALLT på en gång såklart. vilket ibland kan verka som att "varför säger dom inget om att ryttaren gör si eller så" men det kan ju vara för att det finns något annat dom försöker få rätt på som är viktigare!

Sen så dom som rider på lite högre nivå, där får kanske hästen gå först. Jag fick länge tex sitta lite "fult" i galoppen på hästen jag red för att få ordning på vissa saker där, nu har jag dock succesivt kunnat gå tillbaka till en normal sits.

Jag tycker nog att ju lägre nivå man rider på, desto viktigare är sitsen och kommentarer om den, för får man grunden då så kommer framtiden bli ack så mycket lättare!

min ridlärare är VÄLDIGT mycket för sitsen, hela ridskolans tänk är sitsen först, och man ser när man tittar på lektioner så överlag så de hästarna som går bäst där sitter också ryttarna bäst!

sen så är det ju en ridskola där många bara rider en gång i veckan, och många har ju ganska mycket att rätta till så ridlärarna kan ju inte korrigera ALLT på en gång såklart. vilket ibland kan verka som att "varför säger dom inget om att ryttaren gör si eller så" men det kan ju vara för att det finns något annat dom försöker få rätt på som är viktigare!

Sen så dom som rider på lite högre nivå, där får kanske hästen gå först. Jag fick länge tex sitta lite "fult" i galoppen på hästen jag red för att få ordning på vissa saker där, nu har jag dock succesivt kunnat gå tillbaka till en normal sits.

Jag tycker nog att ju lägre nivå man rider på, desto viktigare är sitsen och kommentarer om den, för får man grunden då så kommer framtiden bli ack så mycket lättare!

Ja precis.
som Bobo också kommenterat, så är det både hästen och ryttaren kombinerat, som ska fungera.
sen är det en sanning att vi i sverige inte har lika sitsinriktade tränare - rent generellt. Träning till häst är inte upplagd som den är i vissa (harkel) andra länder, där sitsen tränas i ett grundstadie separat från utbildande och vidareautbildande av häst och själva ekipaget osv. Här hoppar vi till utbildande direkt på stört, och det gör att många grunder saknas, och får fortsätta att saknas även under tränarens öga.

jo, och det är så himla synd!

jag har haft en sån otrolig tur dom senaste 5 åren o haft supertränare och ridlärare som verkligen fokuserat på sitsen först och sen varit riktigt bra på att kombinera bägge delar!

och det bra är ju att jag verkligen ser resultaten (trots att jag VERKLIGEN har långt kvar tills jag har en BRA sits!)

Min tränare korrigerar minsta lilla fel, vilket jag tycker är skitbra! Har jag handen en cm för högt säger hon åt mig. Samtidigt brukar hon ha bra förklaringar till varför det är så petigt, vilket gör att man blir ännu mer motiverad att ändra på det dåliga. Hon brukar även kunna korrigera "dolda" fel, som man gör utan att det syns. T.ex glömmer att slappna av i högerfoten, något som inte går att se men märks skillnad på hästen :P Tycker det är jättebra!
Men många av mina kompisars tränare/ridlärare säger ingenting vid ibland stora fel. Och när de säger något är det typ "lyft handen" utan någon förklaring, trots att kompisarna inte förstår (och frågar, men då får de bara till svar att "det ska vara så".). Och tränarna säger inte heller något om det inte blir någon förbättring, utan då låter det det bara vara.. Min tränare skulle aldrig låta mig slippa undan, hon kan vara på som en hök och bli nästintill förbannad om jag inte gör som hon säger.. Men det ger resultat!
Märker stor skillnad på mina kompisars ridning när de rider för sina tränare och för mig (som inte ens är utbildad tränare). Jag kan iaf förklara varför det ska vara på ett visst sätt och jag anmäker på småfel som blir stora i längden.

känns som om våra tränare är VÄLDIGT lika! och som du säger de är verkligen bra och man får mkt mkt bättre sits vilket är grymt viktigt!

Jag vill ha min häst på sitsen, rida hästen med sitsen. sen att handen och skänkeln inverkar lite för mycket ibland är en annan sak. :angel: Men mitt mål är att rida hästen med sitsen. Sits först, tar inte hästen sitsen så blir det skänkel eller tygel beroende på vad jag vill göra. Eftersom att jag vill rida så så är sitsen otroligt viktig för mig. Så som jag sitter vill jag att hästen ska gå.

När jag tränar för tränare så får jag göra krumelutter men det är inte för krumeluttandets skull utan det är för att kunna komma till bättre ridning, att få med mig hästen mer. Krumeluttandet förbättrar hästens balans och lär henne balansera upp sig själv lite mer. Dessutom blir det ju så mycket enklare att bara trava rakt fram än att trava i sluta så på så sätt utvecklas jag och hästen av att göra lite svårare grejer på träningarna.

Jag vill alltså ha korrigeringar av sitsen, men samtidigt inser jag att det är viktigt att jag lär mig själv att våga pröva och försöka känna vad som är fel i sitsen om saker och ting inte går som de ska. Där är min tränare bra, hon låter mig känna och pröva mig fram. Hittar jag det inte så hjälper hon mig eller så hjälper hon mig om det blir alltför katastrofalt resultat. :D

Jag vet inte riktigt hurdant svar du var ute efter men jag försökte babbla lite om sitsen och hur jag ser på det. :p

Jag är helt med på din linje:bow:
Det ena behöver inte utesluta det andra.

Att samtidigt träna hästens smidighet o styrka, samtidigt som jag kan växla mellan övningar o gångarter- ger mig mer i totalen:smirk: än att bara traggla:angel:

timingen o känslan av att vara ett med hästen, blir lättare när den är ihop, med mig o är lyhörd. Det blir den inte av att sitta varv efter varv på volt i samma tempo:crazy:

alltså jag menar ju inte att man ska sitta o rida på fyrkanten direkt heller! jag kan sitta jättefint när hästen står still, men när jag ska göra något nytt eller svårt är det ju inte lika lätt. :p

klart man måste göra saker samtidigt! :D

Jag tycker att det är det som är sitsträning.
att ÅKA häst utan att inverka funkar inte för mig iallafall:D

det ska helst vara snyggt, korrekt o funktionellt:banana: i bästa fall:angel:

Delvis KL

Men det är ju därför det INTE handlar om att sitta "fint" alls, det får man glömma, men om man sitter funktionellt så ser det snyggt ut OCKSÅ. Samt att hästen lättare kommer dit vi vill, vilket blir en bra cirkel iställlet för tvärtom.

Håller med lizan om att det går bra att sitta ok stillastående, men så fort det krävs inverkan så är det inte lika lätt längre, och precis :bow: DET är sitsträningen, att få ihop alltihop.
Och där måste man jobba på en sak i taget, eller två, inte allt på en gång och inte alls att bara sitta och försöka se "snygg" ut.

Felet är att många tänker att det är för att det ska se snyggt ut och sen sitter rakt och ganska spänt och kan inte inverka alls, Jag trodde länge också att det var för att det skulle se så prydligt ut:o

Det kan man ju glömma som sagt. Man ska inte sträva efter det ens.

Men en ryttare i balans i lodrät sits SER prydligare ut än en i obalans och hästen går prydligare också eftersom den inte störs av ryttarens gungande med vikten åt alla håll:crazy: bara som exempel.

Den vågar jobba och slipper spänna sej för att motverka ryttarens brister och då blir den lättare att rida, osv. En ryttare med handen korrekt SER prydligare ut men inverkar också bäst och smidigast med handen, det kan man ju prova själv, med felaktig handställning blir det inte samma lätta inverkan. Hästen blir mer lättriden osv.

Ryttare och häst påverkar varandra! Det är klart att inverkan måste ingå i konceptet, det är ju DÄR svårigheten är, och särskilt när det gäller att få in tajmingen dessutom.......:cool:

Jag håller helt med dig.

För mig är sitsträning inte samma sak som "traggla på volten". Även om jag skulle traggla på en volt (under överinseende) förändrar min förbättrade sits hästen så att den jobbar ändå.

En duktig ryttare (som har sitsen på plats) kan ju i stort sett sitta upp på en häst och hästen höjer ryggen och ändrar om sin hållning medan ryttaren fipplar med läderna. Med verktygen i sitsen spelar det ingen roll om man gör rörelser eller inte - hästen förändras ändå. (Sen använder man ju sig av skolor och övningar i alla fall, men har ryttaren sitsen som grund jobbar hästen så bra att man kanske inte ens behöver skolorna som medel för att nå "upp"?)

Sitsträning är dessutom väldigt väldigt väldigt långt från att åka häst. För mig i varje fall.

Men det är ju därför det INTE handlar om att sitta "fint" alls, det får man glömma, men om man sitter funktionellt så ser det snyggt ut OCKSÅ. Samt att hästen lättare kommer dit vi vill, vilket blir en bra cirkel iställlet för tvärtom.

Felet är att många tänker att det är för att det ska se snyggt ut och sen sitter rakt och ganska spänt och kan inte inverka alls, Jag trodde länge också att det var för att det skulle se så prydligt ut:o
Jag som inte ser mig som speciellt duktig tycker också att den stela sitsen är ganska lätt att upptäcka, men svårare att åtgärda, särskilt själv. Jag tycker det är synd att alla de ponnyekipage jag sett inte får rätt hjälp från början, med tanke på att det ju är så mycket lättare att hitta den där följsamheten som barn även om förmågan till koordinationen av olika hjälper kan variera väldigt.

Just strävan efter att på fel sätt "sitta fint" känner jag så väl igen från förra omgången jag hade hästar (är ju återfallsryttare). All tid i världen hade jag ju inte heller, stressen att det skulle se bra ut på tävling fanns ju med. Tur att jag hade bra tränare:). Sitta stelt och oföljsamt och utan god inverkan går ju som sagt hyfsat i undertempo eller med händerna nedtryckta i manken. Men man ser ju ut som i storm och motvind i en travökning :rofl:.
Det är tur att jag har en häst nu som detta inte går på någon längre stund:), väldigt känslig för dålig kroppskontroll. Det är därför jag inte vill att någon tränare ska rikta in sig på att "kontrollera" hästen med hårda och stela hjälper utan rikta in sig på mina tillkortakommande först och främst.

*kl*
Även jag tänker ju så att det korrekta är det som är det (mest) funktionella. Och tränar man kontinuerligt så borde man ju förr eller senare få ett ganska rejält bakslag när man ger sig in på något som ställer högre krav än att åka runt, om man nu tillåtits göra det. Men det är kanske som några av er skriver att vuxna kan ha svårt att tillrättavisa vuxna alltför mycket. Eller att vuxna elever inte vill betala för att höra för mycket kritik och att de har befäst vissa ovanor som inte hör till basen för god ridning. Jag kan vara en ganska lättförnärmad person när det kommer till andra förhållanden, men just när det gäller träning så blir det förhållandet professionellt i ögonblicket jag sätter mig på hästen, oavsett om man känner varandra på ett annat sätt också, och då kan de kritisera hur mycket som helst om det hjälper oss framåt och är på en konstruktiv nivå. Tanken är ny för mig att andra kanske inte fungerar riktigt så:D.

Liknande trådar

Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Meelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka