Sitsträning: händer & skänklar - tips?

K

kladdkakor

Hellu! :)
Det är såhär att jag skulle jättegärna vilja ha lite tips och råd från er bukare för hur man övar upp stadigare hand + skänklar. När jag rider så använder jag innertygeln alldeles för mycket, sen så "pillar" jag för mycket också, jag tror inte man kan kalla det sågning (usch nej) men det är pill fram och tillbaka och jag vill inte ha det så. Jag VET att det går bättre när jag håller händerna stadigare, men det är svårt :o
Skänklarna också - mina skänklar flaxar liksom alldeles för mycket, och när jag till exempel ska göra en skänkelvikning så viker jag upp hela benet typ, fast jag inte behöver :crazy:
Så - har ni några superbra tips på hur man övar på att få stadigare händer och skänklar i ridningen?

Jättejättetacksam för svar

Sv: Sitsträning: händer & skänklar - tips?

Ingen som har några tips?

Ett tips försök rida mer med sätet/vikten, driv och fånga upp.
Varför "pillar" du ? Enligt min mening böjer hästen bara på nacken då...

Japp, du har rätt, hästen böjer bara på nacken när jag pillar... Det är ju inte precis så att jag vill göra det. :p Men jag har sjukt svårt att sluta nu när jag verkligen insett problemet :crazy:

Ska tänka på att försöka rida mer med sätet! Tack :)

Första steget för mej är att få hästen avslappnad, när hästen kommit igång i alla gångarter, börjar jag flytta lite i skänkelvikning och flyttar in bakdelen och framdelen lite (ungefär som öppna och sluta). Brukar även göra halter och tempoväxlingar så att hästen blir med mej och inte före som min häst gärna blir.

När min häst slappnat av får hon med sig ryggen automatiskt :), sen får hon inte riktigt med sig hela överlinjen än, men det är en träningssak, hon orkar inte än.

Tänk även på att inte spänna dig, försök att tänka hur du sitter hela tiden och hur det känns så du hittar tillbaks till den känslan igen :) Jag har läst böcker om centrerad ridning och jag tkr det finns mkt bra tips och jag har fått en mkt mjukare ridning sen jag började rida med sätet :)

De tipsen du fått är bra, men jag föreslår att du också plockar av sadeln och rida barbacka några veckor. Jag har också haft problem med att jag farit runt för mycket i sadeln, men nu efter några veckor utan sadel är jag mycket stabilare i sitsen.

Du beskriver att du "viker upp hela benet" vid t.ex. skänkelvikningarna. Tipset du fick om att rida barbacka tycker jag inte är något bra. Jag hade samma problem och blev då tillsagd att rida antingen utan stigbyglar eller utan sadel, detta hjälpte inte alls utan gjorde snarare problemet värre.
Nu vet jag inte vad du rider i för sadel, men ett tips är att rida i en dressyrsadel. Men det bästa är nog att försöka tänka på det hela tiden, det är bara att kämpa och kämpa, tillslut kommer det automatiskt. Rid mycket för tränare också, då någon kommenterar felen är det inte lika lätt att glömma dem själv.

Ta hjälp av en sträng och duktig tränare som är på dig som en hök!

Det är lätt att få "tics". Jag hade en period (då jag hemma red en extremt lat häst, det är ingen ursäkt, men det är orsaken) då jag satt och smackade stup i kvarten. Fick då frågan av min tränare varför jag smackade när jag hoppade med en extremt het och hoppglad häst som jag fick bromsa i varje steg. Inte så bra :angel::p

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt