Sitstråd - sitsråd - hur hantera stigbyglar??

Sv: Sitstråd - sitsråd - hur hantera stigbyglar??

Jag hade samma problem förut men jag övade och övade, tänkte hela tiden på att vara "tung och avslappnad" typ.. Nu har jag aldrig dom problemen längre. Jag längde även några hål på stiglägret så att stigbyglarna hängde ungefär vid ankeln, vilket fick mina ben att hänga ungefär som när jag red utan. Sen tappade jag alltid stigbyglarna i galoppen när jag spände mig, men när jag började rida lite mer lättgalopperade hästar med rundare galopp fick jag bukt på det problemet. Tror mest på övning och åter övning för att lyckas. Good luck!

För mig hjälpte det att tänka att INTE trampa ned hälen utan att tårna ska peka uppåt. Resultatet blev att jag inte lade så stor tyngd i stigbyglarna som jag gjorde innan och jag blev mera avslappnad.

Men just det.
Jag kan inte rida seriöst utan riktiga ridstövlar:angel:

Har sett att Malinsky gärna rider i dojor o shortchaps, så där har vi felet- sätt på stövlarna o du sitter som Isabelle:)

Håller buke på att krascha igen??

Jag håller med även om jag rider i mjuka ridstövlar med dragkedja alltså hoppstövlar , men i skor blir det inte så seriöst :crazy:

Rider ut med skor o rider ofta med MH stövlar.
När jag sen sätter på mig riktiga stövlar känns lädrena korta.

Men just det.

Har sett att Malinsky gärna rider i dojor o shortchaps, så där har vi felet- sätt på stövlarna o du sitter som Isabelle:)

Nja det där är rätt mycket psykologiskt tycker jag, och en vanesak, när det gäller shortchaps men ang GYMPASKOR håller jag med. Det ska kännas som stövlar på foten i alla fall, dvs bra sula.

Jag har ett par sköna cavallo-jodhpurs som jag har när det är varmt ibland, med tunna shortchaps och efter ett par gånger är jag van och det är ingen skillnad. Men först känns det lite "naket".:o

Samma när jag rider med dressyrstövlarna första gångenpå våren (för kalla vintertid) då känns de stela.

När jag tänker efter så stör ALLT som känns obekvämt, vare sig det är sadel, stövlar, skor, obekväma ridbyxor eller vad det är.

Ang hur lädren känns: Har du samma längd när du rider ut o i ridhuset? Håller med om att de känns kortare i dressyrstövlarna.

Jag rider sällan ut i dressyrsadeln, varav kortare läder.

Jag brukar ha problem med att man spänner sig för att hålla kvar stigbyglarna. Sen jag skaffade tyngre ridskor har det sjukt nog blivit bättre :rofl:
Ett annat "fusk" som gjorde att det blev bättre var att använda en sjukt bra sadel (ur sitsperspektiv) där man satt väldigt smalt och stadigt och med mjuk sits.
En annan sak som har hjälpt lite är att använda stigbyglarna i övningar man rider, mest för det mentala. Att man t ex när man ska rida en volt använder lite tryck i innerstigbygeln för att ändra tyngdpunkten och få hästen svänga. Det brukar ge lite mer medvetenhet om stigbyglarna så man rider MED dom :p men det gäller fortfarande att vara avslappnad.

Men just det.

Men seriöst så har hästen trampat av klacken på ridstövlarna - utdömda av skomakaren. Jag har hittat nya.. men de kostar sina tusenlappar så jag kör med jodpurs och shortchaps tills jag har pantat tillräckligt många flaskor :o

Det kändes riktigt surt att vara med på träning för M med dylik utrustning :o
och jag håller med.. det känns åtminstone bättre med ridstövlar!

Jag rider sällan ut i dressyrsadeln, varav kortare läder.

Nej, gör inte jag heller, bara rider fram ute i så fall. Det var därför jag inte fattade:o Kan inte ha dressyrstövlarna i hoppsadeln det är obekvämt. MH eller shortchaps o jodphurs.

Hej Malinsky. Jag har hittat sitsen med hjälp av en bra bok. Mary Wanless Ride with your mind-Essentials heter den. Hon skriver en del bra tips. Bla handlar det om att för långa stigläder automatiskt drar ihop vissa muskler i kroppen så att lederna blir spända. Hon rekommenderar att vinkeln mellan överkropp och lår skall vara ca 140 grader för rutinerade ryttare. Jag roade mig att mäta med en gradskiva på bilder av ryttare som jag tycker rider bra. Gissa om det stämde!!!

Å vilken bra tråd! Jag har också något av samma problem!

Att sitta utan stigbyglar funkar så otroligt mycket bättre än med! Där är man ju så tvungen att sitta till ordentligt när det blir jobbigt. Men när jag tar stigbygeln så spänner jag mig och hästen där med. När hästen då spänner sig så tar jag gjärna spjärn i stigbygeln vilket förvärrar det ännu mera!
Den senaste tiden har jag mestadels ridit utan stigbyglar för att kunna behålla den avslappnade känslan! Det funkar bättre och bättre nu när jag tar stigbyglarna, men poblemet blir nu istället att jag får svårt att hålla kvar stigbygel.. Det känns inte lika illa, men det är ett irriterande moment!
De ljusare stunderna är när jag verkligen försöker fokusera bara på mig själv och sitter till, andas och rider! Jag försöker glömma sitigbygeln och samtidigt få en känsla av att jag är tung i benen så skänkeln känns stadigare och därmed hänger stigbygeln med betydligt bättre!
Mycket för mig tror jag sitter i huvet, får man problem så spökar man till det för sig själv. Kanske kan vara lite så för dig också?

Har samma problem,sitter bättre utan stigbyglar i traven de få gånger jag lyckats med att sitta ned i min hästs trav.
Tyckte det blev lite bättre då jag köpte nya stigbyglar som är lite tyngre.
Har senaste tiden försökt sitta ned mer i traven,har fått hjälp med att bli longerad men nu har jag så förbaskat ont i nedre delen av ryggen,skinkan och hela vägen ned i höger ben så det blir smärtstillande och lättridning ett tag:crazy:
Läste förresten i dag i dressyr med Lussan och hon skrev att det är bra att ibland rida utan stigbyglar men att man rider med stigbyglar minst några minuter efteråt.
Tycker själv ibland att om man rider för mycket utan så blir det svårare sedan med:confused:
Kommer in i nåt slags moment 22...

Jag har också samma problem eller hade iallafall. Min tränare sa först till mig att rida fem minuter utan sen ta stigbyglarna fast det hjälpte ju bara en liten stund sen var jag tillbaka i samma situation igen:crazy:
Sen så provade vi en annan sak å det kan jag lova hjälpte. I ca 15 minuter fick jag rida lätt utan stigbyglar och jag kan garantera jag fick både en bra sits å fötterna satt bra i stigbyglarna :rofl:
Man blir rätt vek i musklerna eller jag i allafall så man orkar inte spänna sig :p

Ja,rida lätt utan stigbyglar brukar vara effektivt.Nåt som också är bra men skitjobbigt är att lyfta ut benen från hästkroppen.

Tack för tipset!! Ska leta reda på boken

Jag har nog lite för korta.. mest för att kompensera mina spända ben, tyvärr.

KL

Idag gick hästen med svingande rygg periodvis och då blir det ju lättare att sitta även med stigbyglar.. men jag är inte där än att det går vidare bra, någon länge stund. :cool: (pållen har mkt spänningar i ryggen, eller snarare, han spänner sig superlätt i ryggen - omöjligt för mig att sitta)

En annan sak som har hjälpt lite är att använda stigbyglarna i övningar man rider, mest för det mentala. Att man t ex när man ska rida en volt använder lite tryck i innerstigbygeln för att ändra tyngdpunkten och få hästen svänga. Det brukar ge lite mer medvetenhet om stigbyglarna så man rider MED dom :p men det gäller fortfarande att vara avslappnad.
DET tror jag kan hjälpa mig mycket!! Tack!

Mig har det hjälpt mycket att tänka att jag har lååååånga ben, som växer nedåt. Att dessutom vara medveten om sina fötter och känna dem och hur långt ner på hästens sidor de faktiskt är, hjälper också till. Sen har ju TP en poäng när hon säger att när hästen "bjuder in" till nedsittning då är den också bekväm och att man innan denna känsla faktiskt ska rida lätt...
Men jag förstår hur det är, jag är också där och vill kunna sitta ner för att kunna inverka med sitsen.

Om inte problemet sitter i att du fokuserar alltför mycket på just att hålla kvar stigbyglarna (som det så ofta är), så är det antagligen spänningar i låret. Många ryttare spänner låret och verkligen TRAMPAR ner hälen i stigbygeln á la ridskola. Jag har själv aldrig upplevt problemet, men jag har sett det på massor av ryttare. Har du ett avslappnat ben hela vägen kommer du med största sannorlikhet inte heller att få problem med stigbyglar. Ett avslappnat lår, och vrister som inte krampar, brukar vara en bra början. :)

De gånger jag vågat, har det varit riktigt bra att blunda och slappna av i sadeln...

Nej, jag TRAMPAR inte.. det går dessutom bra utan, men när jag ska ha in dem så blir det spänningar i hela benet, i know, annars hade jag inte tappat stigbygelsj_larna...

Men mycket beror på hästen. (hehe, skyll ifrån bara) Han släpper inte ned mig i sadeln.. så vi måste öva, öva och åter öva

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 442
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10