Sitstråd - sitsråd - hur hantera stigbyglar??

Sv: Sitstråd - sitsråd - hur hantera stigbyglar??

Mig har det hjälpt mycket att tänka att jag har lååååånga ben, som växer nedåt. Att dessutom vara medveten om sina fötter och känna dem och hur långt ner på hästens sidor de faktiskt är, hjälper också till. Sen har ju TP en poäng när hon säger att när hästen "bjuder in" till nedsittning då är den också bekväm och att man innan denna känsla faktiskt ska rida lätt...
Men jag förstår hur det är, jag är också där och vill kunna sitta ner för att kunna inverka med sitsen.

Försöker såsom du beskriver, men det går ngr steg... sen så skiter det sig.

Ska rida ett mer långsamt tempo där han är mer sittbar och öva lite då..
ang bjuda in, så gör han inte så ofta det :o tror jag det, han har ju en skumpandes matte på ryggen :mad:

Kör bollsätet, kanotridning o sitt lite i stolsits ett tag.
Läng lädrena vartefter.

Nu vill jag inte alls låta negativ, hoppas det inte verkar så:o
Men jag tror det är jättesvårt innan han arbetar stadigt i en bra form, avspänd, för det blir en ond cirkel om det INTE funkar, du spänner dej, han går ur formen osv.

Det blir nog å andra sidan en GOD cirkel om du lyckas, men jag tror det kan bli att lägga en massa energi och frustration på något som inte kommer funka riktigt, vilket ger dej sämre självkänsla. Jag säger det just för att det ser ut att vara en häst som inte är enkel att sitta på. Vad säger din tränare? Hur lyckas h*n?

När han är starkare och stadigare i formen kommer det att vara lättare.

Men när du provar så kan du också luta lite extra bakåt, inte bra kanske (se den tråden luta fram- bak :D ) men det är ändå lättare så i början.

Jag skriver ju delvis utifrån egna erfarenheter av en hsät som var svår (inte bara för mej), och det kom ju så småningom, jag hade inte vunnit något på att trycka mej ner när han inte var där, så att säga.
(Men du kanske klarar det bättre än jag i o f s,:o)

Bara några tankar till sådär, när jag när jag såg tråden igen.

Jamen är du klok då:bow:

klart att det är svårt att lära sig att sitta samtidigt som man har en svår häst.

Spänn in honom o åkträna lite.

Jag läste just vad Markus Holst tyckte i denna frågan, och han verkar ha samma uppfattning, att när hästen är färdig för nedsittning, så bjuder den in en.

Jag tror du måste bestämma dig! Lite som du gjorde på träningen för Mats. Det SKA gå, han får bjussa till den gode T! Du studsade inte mkt alls, tyckte jag. Däremot spännde du benen så de blev korta i början men det blev bättre & bättre ju längre du satt ner. Sen är det klart det är lättare ju mer inom ramarna han blir. Men i den utbildningsnivå han är nu tycker jag definitvit han ska kunna ridas nedsutten, han var ju inte ostadig i formen, det var mer att han ibland blev lite hög/spänd varvat med ibland ngt bakom lod. Men inte ostadig i den bemärkelse man ser på hästar som slår sig fria, och är klart mot handen.

Vi får träna lite i helgen! ;)

haha.. jo jag gör ju det nu (vågar inget annat :rofl: ) jag sitter, och sitter och väntar ut.. så släpper han till.. men jag har ju ändå svårt för stigbyglarna, blir lättare utan. Fick rådet av M.M att rida utan ett tag för att även träna honom på att matte sitter ned, och växla att rida med, rida utan, rida med.. osv.

Tycker det lät som ett bra förslag så det är så jag fortsättningsvis kommer att göra

p.s *viskar* hon tyckte tom att vi borde vara tävlingsklara till hösten :eek: då måste jag ju också ligga i när det gäller nedsittningen :o

Nej då! Jag uppskattar ärlighet :) <-- mongo smilie :mad:

Det blir ju nu (nu har jag tittat på film från både första och andra träningstillfället för Mats) som Darbh skriver, han förvinner inte ur formen helt utan han spänner till.. men sitter jag kvar och visar att "jo, det är det här vi ska göra nu" så slappnar han av, men mina benfan (ursäkta) är på TOK för korta iom att jag spänner dem - klamrar mig fast. Han blir skitstudsig bara han spänner till, och är rätt bekväm bara han släpper till - men så svårt att ha honom 100% genomsläpplig genom ryggen hela, hela tiden :cool:

Tack för dina tankar!! :D Uppskattar all hjälp kan jag säga.. :) <-- igen.. :(

Nu vill jag inte alls låta negativ, hoppas det inte verkar så:o
Men jag tror det är jättesvårt innan han arbetar stadigt i en bra form, avspänd, för det blir en ond cirkel om det INTE funkar, du spänner dej, han går ur formen osv.

Det blir nog å andra sidan en GOD cirkel om du lyckas, men jag tror det kan bli att lägga en massa energi och frustration på något som inte kommer funka riktigt, vilket ger dej sämre självkänsla. Jag säger det just för att det ser ut att vara en häst som inte är enkel att sitta på. Vad säger din tränare? Hur lyckas h*n?

När han är starkare och stadigare i formen kommer det att vara lättare.

Men när du provar så kan du också luta lite extra bakåt, inte bra kanske (se den tråden luta fram- bak :D ) men det är ändå lättare så i början.

Jag skriver ju delvis utifrån egna erfarenheter av en hsät som var svår (inte bara för mej), och det kom ju så småningom, jag hade inte vunnit något på att trycka mej ner när han inte var där, så att säga.
(Men du kanske klarar det bättre än jag i o f s,:o)

Bara några tankar till sådär, när jag när jag såg tråden igen.

Kör bollsätet, kanotridning o sitt lite i stolsits ett tag.
Läng lädrena vartefter.

Jag försöker med bollsäte/svinga med, och det blir lite stolsits när jag drar upp mina knän :o

Får be Darbhanga longera T inspänd med mig i helgen :rofl:

Spänn in han lågt i början o rid lätt o höj sen lite.
galoppera inte inspänd lågt- kotorna

I galoppen är han väldigt sittbar, så där känner jag inte några större problem, men man kan ju alltid bli bättre. Traven dock :cool:

Men jag HAR fått känna stunder av svikt, schwung och hääärliga steg i trav. :D

Nu får jag inte upp länken axel bifogade, men jag hörde någonstans att man inte ska rida hästen i en för låg form i galopp. Den hamnar på bogarna, och jag antar att det också blir onödig belastning på tex kotorna om det är nu det som avses

Ska se om min dator vaknar till liv och jag får se vad fio har skrivit...

å du, sno på du :D

Senast ändrad:

När den är framtung o då har frambenen brett isär i varje språng(fram) blir det jättebelastningen Hugo på det bakre frambenet o sen när det främre lämnar marken- före svävet- blir det ännu större på bara det frambenet där kotan tar största smällen. har den dessutom lång tå blir överrullningen sen.
ryttaren hamnar dessutom i framvikt o ökar på belastningen.

Hmm .. vad kluddrigt:angel:

Ah tack! Men vad menade du med kotorna?

Hon menar att kotlederna fram tar stryk om hästen går på bogarna.

..............
Fio skrev att hästen inte alls behövde bli på bogarna i galoppen och visst kunde ridas lång och låg där i den tråden.
och jag håller med, om hästen har normalexteriör

I galoppen har man mycket gratis för att spänna pilbågen och förhindra boggångandet.

Men vet inte om jag skulle rekomendera inspänd.

Malinsky
Stigbyglarna ger sig själv när ryttaren vågar sitta på rumpan - instruerar man eleven vad hon skall göra med rumpan - så läggs fokus där och överskänkeln slappnar av.

Du måste komma ur reflexen att dra upp knäna = låsa höften.

För en del funkar det att tänka "vatten" i höftleden.

För att andra att fokusera på vad hästen vill göra med dina skinkhalvor.

Och ja blunda tvingar dig att känna...

Med instruktioner för bättre följsamhet OCH inverkan för bättre gång så _känns_ det mindre obehagligt och ryttarens släpper reflexen - och vips så är detta inget problem längre, ung som darb säger

Senast ändrad av en moderator:

ok, det var nåt sånt jag misstänkte, men alltid lika bra att få det förklarat så att man vet säkert liksom. ;)

Jag rider också mest utan stigbyglar, de är mest prydnad...

Jag rider i stort sett aldrig lätt utan jag sitter ner från start till mål så att säga. Och då kan man länga ner stiglädrena ett par extra hål, mina går strax nedanför skosulan och så stoppar man in tåspetsarna bara. Funkar finfint!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 378
Senast: Sirap
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 212
Senast: As_Vegas
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 442
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?