Zolimita

Trådstartare
Har nu börjat komma igång efter att inte ha kunnat rida ordentligt på länge pga diskbråck.Red lektion idag och kom fram till att jag inte sitter nog mycket på det främre sittbenet:o och att knäna åker upp och utåt.Mot slutet skrittade jag omkring med mer tyngd på främre sittben,"omvridna" ben,och stiglädrena fick jag länga.
Men hur ska jag nu skola om kroppen så att jag inte börja sitta fel igen:confused: Ut och skritta och sitsträna till nästa lektion?
Kan också tillägga att jag aldrig haft skav "därnere":o så jag har nog aldrig suttit riktigt rätt:crazy:

Sv: Sitstips

Leta reda på en bra träningslokal, där du kan låna en "balansboll", jag vet faktiskt inte om det är samma som pilatesboll. Det var på en balansboll, jag återfann min ridsits, efter min hästolycka/ryggmärgsskada 1999. :bow:

Grejjen är ju att när man pratar om sittbenen menar man dom på sidorna. om du sätter dej med "skinkorna" (rumpan) i händerna, och gnuggar lite med rumpan fram- och åt sidorna, känner du ju två knölar, DET är de sittben man menar. Visst blygbenet är ju oxå ett ben, men du ska ju inte sitta så att du känner av det. tänk istället att du sitter mitt under överkroppen, liksom. :)tänk att din överkropp är det som sitter rätt upp och ned i sadeln. hoppas du förstår något av vad jag skrev! :D

För att förbättra sitsen tycker jag att man ska rida lite "för" långsamt och bara korta travbitar i taget. Man ska hela tiden känna att man bibehåller smama balans. Sen är det jättenyttigt att rida lätt och stå två steg och sitta två steg i taget. Då får man dörbättrad balans. Rid lätt utan stigbyglar för att få intill underskänkeln. Sen kan du trava nedsuttet med stigbylgar och släppa dom i farten och därefter fånga dom igen utan att sakta av, bara för att kunna flytta din skänkel så du inte låser fast dig.

Även bra att bli longerad och noga känna efter var du har dina sittben. Tänka att du sträcker på dig, lyfter upp bröstbenet. blicken upp, avspänd i kroppen. "våga skumpa" lite och inte försöka klamra dig fast..
ridning utan stigbyglar gör att du kan lägga skänkeln där den ska vara, anpassa därefter längden så får du den lagom!
Lycka till!

Ja,det är lättare att sitta i långsam trav och korta bitar:) Sedan går det bättre om jag gör nåt hela tiden,lite skänkelvikning osv.Rider jag för långa sträckor börjar jag tänka på att inte skumpa och då skumpar jag:D Hon jag rider för sa också att jag får skumpa,bara jag skumpar med hästen:idea:
Red lektion idag igen och inser hur mycket sitsen betyder,bara att kämpa på.

Leta reda på en bra träningslokal, där du kan låna en "balansboll", jag vet faktiskt inte om det är samma som pilatesboll. Det var på en balansboll, jag återfann min ridsits, efter min hästolycka/ryggmärgsskada 1999. :bow:

Jag har köpt mig en balansboll, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra för övningar på den... Barnen tyckte att det var en kanongrej och dom sitter gärna på bollen och diggar musik minut efter minut, medans jag endast lyckas lyfta fötterna 1-2 sekunder..... Förslag?

Ha, ett par såna finns i gymet jag har börjat gå till, men jag fattar inte heller vad man gör med dom:confused: Ser fram mot IngelaH:s eller andras tips, det ser kul ut att leka med den men känner mej lite fånig:o Jag cyklar (kalllas väl spinning om man vill vara mer rätt:angel:) ror, använder maskiner för valda delar och yogar, samt balanserar!

Tack :bow:

Vi har en sådan på jobbets gym, men jag har aldrig fattat riktigt vad jag ska göra med den, vet inte mer än att det är en pilatesboll :o

Vill också gärna påminna om tips på övningar just för ryttare på en sån boll, eftersom vi har såna i vårt gym också, men vet inte vad man gör med dem:confused: (ryttarövningar alltså)

Ang sitstips kom jag på ett till nu:

Blunda då och då, man känner mycket bättre då hur man eg sitter, räcker med bara några meter för att känna, slut ögonen och känn med jämna mellanrum:idea: Det blir mycket tydligare.

Om man rider på en volt och blundar ett halv varv och bara känner var man behöver inverka, så är det mkt bättre när man öppnar ögonen igen:idea: Avslappnande också!

Blunda då och då, man känner mycket bättre då hur man eg sitter, räcker med bara några meter för att känna, slut ögonen och känn med jämna mellanrum:idea: Det blir mycket tydligare.

Det tycker jag också är jättebra!

Vad det gäller balansen tycker jag att det är kanonbra att rida ut i mörkret med jämna mellanrum. Det är väldigt avslöjande för då blir man "ensam" med sin kroppshållning eftersom inga andra intryck stör. Och då är det lättare att koncentrera sig och hitta en bra stadga och balans.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Blev visst inte att jag skrev något om ridningen förra veckan, så det får bli två veckors rapportering på en gång… Jag har tappat...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg