Sitsstorlek

E

Egonson

Vad har ni för storlek på sitsen i era sadlar, hur långa är ni och vilken byxstrl?

Red i kompisens sadel i går (Crates av ngn modell) den var skön och man satt bra, men eftersom jag tyckte jag slog i forksen med låren så antar jag sitsen var lite för liten för mig. De som annars rider i sadlen är både korta och väldigt smala så jag antar att så är fallet :p
Vet dock ej vilken strl den var men kanske 15"?
Är 170 lång å 38 i byxor typ, vilken strl på sits? 16"?

I engelsksadel har jag cirka 17,5".

Sv: Sitsstorlek

Jag har storlek 38 i byxor, ca 170cm lång, när vi hade en sadelutprovare ute sa han att jag kunde ha både 15,5 och 16tum, men han rekomenderade 16tum för då skulle jag ha lättare att röra mig i sadeln.

dock så har jag ingen w-sadel än själv, men jag rider i en Cirkel Y pleasure och jag tror att det är en 15-15,5 och det finns inte mkt mer utrymme "om jag skulle växa" om man säger så..

Sv: Sitsstorlek

Hm.. Okej. Då tror jag nog att 16" skulle vara bättre till mig, inte för att jag har särskilt stor bak men tycker inte om att sitta "fast" i sadlen och som sagt slog jag i låren där fram.
Ska inte köpa nån sadel precis nu men det blir ju dags för det när jag köpar ny häst, och då kan det vara bra att ha tagit reda på lite i förväg.

Liknande trådar

Utrustning När man äntligen hittat rätt till hästen i sadeldjungeln så kommer tvivlen kring om sadeln passar mig. Hur vet jag vilken sitsstorlek...
2
Svar
29
· Visningar
3 047
Senast: Ace
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 464
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Har kollat i gamla trådar men vill veta mer. Ni som har Chezz, vad tycker ni om storlekarna? Jag varierar mellan 38 och 42 i byxstorlek...
Svar
3
· Visningar
2 195
Senast: svea
·
Utrustning Hej! Jag har just nu en Prestige Paris med normal bom som inte längre passar min häst pga den är för smal i bommen. Hästen har lång...
Svar
7
· Visningar
1 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka