Nu får du nog börja om och läsa igen.
Sadeln är utprovad till mig och hästen.
Jag har aldrig skrivit att jag sitter på bakvalvet, tvärt om att jag upplever att jag sitter där jag ska, i sitsen på sadeln, men att jag ibland skumpat upp på framvalvet.
I min hoppsadel (Ideal arwen, 17,5) upplever jag däremot att jag sitter framför sitsen i sadeln, jag är alltså övertygad om att den är för stor, men så provades den också ut till min sambo.
Jag skulle aldrig välja en sadel som inte passade hästen, han har haft nog med obekväma sadlar innan han kom till mig. Det tycker jag framgår i min inledning, att jag har börjat att hitta vad han trivs med. Han känns bättre än någonsin med den här sadeln.
Nu är det snart dags för ettårskontroll/omstoppning av sadeln samt även dressyrdebut och därför har jag börjat fundera på vad sadeln kan göra för de problem jag har med min sits. Om jag bara ska stoppa om den eller prova andra sadlar.
Ska det vara en handsbredd till bakkant respektive framkant på sadeln, eller till slutet på sätet?
Om hästen hela livet har haft dåliga sadlar så betyder det inte att den du har nu är perfekt bara för att han går bättre. Det kan fortfarande finnas utrymme för förbättring.
Om sadeln är för liten till dig kommer den trycka hästen i ryggen oavsett hur väl den passar hästen. Sadeln måste passa både häst och ryttare. Sistnämnda har tyvärr sadelutprovare inte så bra koll på. Många av dem har inte ens koll på att den passar hästen... Vet inte hur många eländiga utprovningar jag sett genom åren, har tappat räkningen. Vem som helst får kalla sig sadelutprovare, det krävs ingen utbildning. Jobbar de för en butik har de oftast en kurs på ett par dagar hos något sadelmärke, det är allt. Om man inte varit hos några av de få riktigt duktiga i landet innebär inte utprovad sadel att den passar ekipaget optimalt. Dessutom kan häst och ryttare ändra sig i kroppen.
Som du beskriver det låter det som den är för liten. Man skumpar inte upp på framvalvet i en sadel som passar och ligger i balans (om man är någorlunda rutinerad, nybörjare kan ju flyga runt lite). Mer går inte att säga utifrån den information du ger.