Sitsstorlek på akademiska sadlar

Sundbro

Trådstartare
Är fundersam över sitsstorlek på akademiska sadlar. Hur är de olika märkena i storlek för byxbak etc?

Är i nuläget mest intresserad av en Chezz calido SE men tittar även på andra alternativ. Kassan är rätt skral för tillfället så någon 10 000 kr sadel är inte aktuell just nu men vill ändå veta vad ni tycker om olika modeller i olika prisklasser. Vad motsvara en 17 sadel i engelsk modell i akademiska sadlar?

Hur upplever ni sitsen i era sadlar, skriv gärna märke och byxstorlek så det blir lite klarare eller om ni har långa ben som påverkar val av storlek etc.

Diskutionen är öppen för alla hålle en fin ton i tråden, inga inköpslänkar eller annat som gör att den stängs. Tack!

Sv: Sitsstorlek på akademiska sadlar

Hej!

I akademiska sadlar motsvarar S1 17".
Sätetstorleken borde vara mellan 32-34 cm.

Jag har storlek 46 i byxor och min sits bör vara 36 cm.

Chezz är ganska rymliga i sitsstorlekarna, upplever jag. Min Calido SE 16" hade jag gott om plats i. Hade nog kunnat gå ner en knapp tum, faktiskt. Drar 36/38 (ligger för det mesta mellan storlekarna..) i ridbyxor och i regel 16-17" i engelska sadlar beroende på sitsens utformning.

Jag köpte en Chezz att ha som tillfällig dressyrsadel. Tanken var att ha den i något år. Helt ok sadel att rida i, för det priset, men jag hade aldrig betalat det pris som svenska ÅF tar - jag köpte min direkt från Tyskland. Kvalitétsmässigt så får man vad man betalar för; lädret = skräp. Jag hade bara kvar den i ett par månader, och när jag sålde den fanns det två vita skav i sitsen (troligen efter sittbenen).

Chezz är ganska rymliga i sitsstorlekarna, upplever jag. Min Calido SE 16" hade jag gott om plats i. Hade nog kunnat gå ner en knapp tum, faktiskt. Drar 36/38 (ligger för det mesta mellan storlekarna..) i ridbyxor och i regel 16-17" i engelska sadlar beroende på sitsens utformning.

Jag köpte en Chezz att ha som tillfällig dressyrsadel. Tanken var att ha den i något år. Helt ok sadel att rida i, för det priset, men jag hade aldrig betalat det pris som svenska ÅF tar - jag köpte min direkt från Tyskland. Kvalitétsmässigt så får man vad man betalar för; lädret = skräp. Jag hade bara kvar den i ett par månader, och när jag sålde den fanns det två vita skav i sitsen (troligen efter sittbenen).

Jo, jag vet att lädret inte är det bästa men finns förslag på sadel i bättre kvalité prisklass? Finns ingen budget för 10000kr sadlar tyvärr och behöver sadel NU. Chezz har rymlig sits alltså, intressant :)

Jag har en Hidalgo Valencia II. Jag tittade på en återförsäljares hemsida som uppgav att sätesstorleken var 32 cm. Jag upplever det som att den passar min rumpa alldeles utmärkt och jag har storlek 38 i byxor.

Hidalgos sadlar som heter "special" är bra läder kvalitet. Jag har haft min sen februari och är nöjd med kvaliteten. Jag lyckades få min till riktigt bra pris direkt från tillverkaren, de är dyrare nu men ligger runt 10-lappen, så dyrare än chezz men betydligt billigare än deuber.

Min hidalgo är 16,5 tum, jag har 36 i byxor (27" i jeans) och jag upplever att den passar mig väldigt bra, om något så är den åt det rymligare hållet

Som sagt; jag tycker att Chezz är en helt ok sadel att ha tillfälligt, men materialet är av rätt kass kvalité och det är inte en sadel jag ens skulle överväga om jag ämnade ha den en längre tid/permanent. Då skulle jag hellre spara ihop ett par tusenlappar till och kika på Star Trekk, t.ex., på begagnatmarknaden. MasterBack har det sagts mycket gott om på Buke också.

Liknande trådar

Ridning Har en massa frågor! Jag har försökt googla runt och läsa på då jag har blivit intresserad av dessa sadlar och kanske tänker mig att...
2
Svar
22
· Visningar
7 949
Senast: Equidaem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar