sitsproblem

M

Mahone

hej!

Jag har problem med min sits. Händer åker isär, för långa tyglar, skänklarna vevar och jag har svårt att sitta still, har också en tendens att åka över på högersidan.

Men detta händer inte varje gång jag rider min poppo, bara ibland. Har säkert med dagsform och göra å allt, men någon som har ett bra tips på hur jag ska komma ur denna onda cirkel,

har liksom gått så långt att jag känner att jag borde lägga ner ridningen bara för att jag inte får till sitsen :/

men så är det ju så att jag har enorma krav också.

har ridit i åtta år och tycker jag borde ha kommit längre än såhär,,, sitta och fjanta med sitsproblem :(

hej hej så länge!

Sv: sitsproblem

rider du får någon instruktör? Jag har också problem med min sits, jag faller till vänster och är väldigt sne. Men det är bara att försöka hela hela hela tiden att tänka på hur man sitter. Om du känner att du inte kan sitta still, du måste försöka hålla om med benen!

Det blir ju väldigt tjatigt när man hela tiden gör sina fel och man måste rätta till dem. Men va bara tjatig mot dig själv så kommer det nog snart att ge med sig!

Sv: sitsproblem

Bra att du iaf vet att du har problem med sitsen och vet att du behöver göra nåt åt det :). Man ska komma ihåg att sitsen är nåt man ständigt måste jobba på att upprätthålla. om du förtfarande växer så kan det vara så att det är därför du har svårt att sitta still med händer och skänklar. när man växer så kan man periodvis få vissa koordinationsproblem vilket kan vara bra att känna till. detta berättade min instruktör för mig.

Mitt första tips är att be någon van longera din häst så slipper du tänka så mkt på styrning osv och bara tänka på sitsen.

ett tips för händerna är att sätta terjpbitar på ett spö, det måste inte nödvändigtvis vara ett dressyrspö. sätt tejpbitarna med det avstånd du ska ha händerna och håll spöet i båda händerna tillsamans med tyglarna. börja först i skritt tills du fixar att hålla händerna med lagom mellanrum.om du också har problem med att händerna flaxar så öva på att hålla spöt stilla när du rider. Detta har jag haft mycket nytta av då jag själv haft en väldigt flaxig hand.

om du inte har en väldigt känslig häst så kan du öva på att försiktigt hålla fast en papperslapp mellan hästen och din skänkel. var beredd på att det behövs många papperslappar.

det krävs en hel del jobb för att få till en bra grundsits men det är väl mödan värt. Var rädda om er och lycka till! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hoppning Jag är inte nöjd med min sits i hoppningen, så skulle behöva tips på hur jag kan träna den och få en starkare, stabilare sits. En del...
Svar
15
· Visningar
2 808
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar