Skaune

Trådstartare
Jag har helt snöat in på sitsen i montén. Det kanske beror på att jag tycker att jag har mycket kvar att jobba med och lära mig.

Detta är vad jag har funderat på:
Vilka stilar är att föredra? Jockeystil, franskstil, lättridning etc. För och nackdelar?
Sadlarna, vilka ger bäst sits, de som är utvecklade för montén eller de modifierade galoppsadlarna? Eller kanske rent av en "vanlig sadel" (hopp eller dressyr...)? Montésadlarna kan ha knästöd, är detta att föredra? Beror det på vilken stil man har?

Jag har alltid varit en "fullblodsmänniska" och har därför snegat mycket åt galoppen när jag har försökt att hitta "min stil". Jag står upp i vad jag anser korta läder, inte direkt jockey-korta men näst intill i galoppsadel.
När man tittar på svenska montélopp utmärker ju jockeyerna sig med sin stil även om de rider anorlunda mot i galopplöpen. Franska montélopp har jag inte sett så mycket av tyvärr.

Jag är mer än halvvägs genom licenskursen och märker undan för undan hur viktigt det ridtekniska är. Det pratas mest om voltning och rätt tempo i loppet, vilket givetvis är viktigt, men när det gäller montén så kan ryttaren och dennes teknik spela en stor roll för resultatet. Så även om det kanske inte platsar på kursen så är ridningen en vital del och man kan aldrig lära sig för mycket.

Skaune - hoppsan detta blev långt

Sv: Sitsen...

Vilka stilar är att föredra?
Stilen är beroende på hästen. En stående stil är bättre då det är för stor risk att störa med lätt ridning...

Sadlarna, vilka ger bäst sits, de som är utvecklade för montén eller de modifierade galoppsadlarna?
En vanlig sadel fungerar inte, den hindrar bogfriheten. En galoppsadel är nästan det bästa.. eller en RIKTIG fransk monté sadel...

Om du vill se franska monté lopp så sök på You tube eller vad et heter på Jag de bellouet så hittar du mångalopp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka