Cassiopeja123

Trådstartare
Hjälp! Både min tränare och jag har lagt märke till att jag sitter snett i sadeln, jag drar upp mitt vänsterben och viker mig åt vänster. Allting fungerar helt perfekt åt höger, men antagligen är jag starkare i den sidan.
Är det någon som har samma problem som jag och vad ska jag göra ?
Har någon något bra tips på övningar eller saker som jag ska tänka på?
:)

Sv: Sits

Det som slår mig spontant är: Har du kollat upp så du är rak i kroppen?
Det är ju inte helt ovanligt att man har spänningar i kroppen som gjort att musklerna dragit bäckenet lite på sniskan. Så man inte kan sitta rakt förrän det är korrigerat.

Jag blir själv sned då och då pga skador och annat. Jag går till en kille som är sjukgymnast och kiropraktor som justerar mig en gång i veckan.

Normalt behöver man väl bara fixa till det någon gång dock.

Du kan testa att lägga dig ca 10-15 min på golvet på rygg och be någon kolla om dina ben ser lika långa ut och dina höftben ser ut att vara på samma höjd och om du ser ut att luta åt något håll i bäckenområdet. Ser ena benet längre ut och/eller du lutar så bör du absolut söka vård.

Är du rak så är det bara att sitsträna och sitsträna.
Försök bli medveten om när du spänner och spänn av. Be tränaren säga till dig varje gång i början så du märker det och lär dig upptäcka det själv.

Andas djuuupt och sitt mitt i sadeln och låt benen bli långa och din tyngdpunkt komma ner i rumpan och låren.

Om du vrider överkroppen så måste du göra det utan att vika midjan och luta innåt.

Lycka till! Det är svårt som bara den att sitta i balans!

Sv: Sits

Helt liksidig är ingen. En superenkel lösning är att du låssas plocka äpplen med vänster hand. Sittandes i sadeln alltså.

Tänk dig att du rider under ett äppelträd, några äpplen hänger väldigt högt, sträck upp vänsterarmen högt, sen hänger några lite längre in osv.
Då rätar du ut din "insvängda" sida.

Mitt i ridpasset, eller då din lärare säger till, så "plockar du ett äpple" rakt upp. Så du sträcker ut din vänstersida.

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 466
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 964
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar