A

annizz

Red för en tränare som lärde ut "classical dressage/barock" och han tyckte att man skulle sitta ut med bröstet och faktiskt svanka med ryggen ( har inte lärt mig att man ska svanka), sen att man skulle hålla om med knäna och jag tror att man skulle hålla fötterna lite utåt..
Detta var extremt jobbigt så efter 5 minuter så satt man å skakade..
Sen påpekade han att man skulle balansera på sitt underliv haha.. låter kanske konstigt..
Tyglarna skulle hänga lösa och han red alltid med en hand.
Han styrde oxå hela hästen med enbart sätet vilket jag alltid strävat efter..
Han är en trickrider så han far ju upp å ner på hästen mycket..
men iaf nu har jag lärt mig 2 stilar och vet inte vilken jag ska använda..
Nån som lärt sig samma ridstil?

Sv: sits..

Nej, inte jag i alla fall.
Jag tycker det blir lite jobbigt när olika sitsar sägs höra till olika ridstilar - en bra sits är en bra sits oavsett om det är akademisk, klassisk eller tävlingsdressyr.

Själv hade jag ridit "vanlig dressyr" i sådär en 35 år när jag började rida akademiskt. Sitsen? Tja, den är densamma nu som tidigare....

Nej, inte jag i alla fall.
Jag tycker det blir lite jobbigt när olika sitsar sägs höra till olika ridstilar - en bra sits är en bra sits oavsett om det är akademisk, klassisk eller tävlingsdressyr.

Själv hade jag ridit "vanlig dressyr" i sådär en 35 år när jag började rida akademiskt. Sitsen? Tja, den är densamma nu som tidigare....

instämmer med dig!

Det är olika för olika ridstilar, beroende på vad man vill uppnå. I tex Doma Vacera (för han låter spansk i sin ridstil) så SKA man sitta med överlivet bakåt när man vill "samla". Det känns helt fel, vet.
Men deras samling är ju inte dressyrsamling. Det är aktiverande av bakbenen extremt mkt, man vill ha bakbenen Under sig och liksom trycker dem framåt med hjälp av överlivet. Det är för att hästen snabbt ska kunna vända för en tjur, ryggen är sänkt och huvudet är högt.
Man får helt enkelt tänka för vilket ändamål man vill rida och sen välja en tränare efter det.
Men man sitter ju inte så hela tiden, när "tjuranfallet" är över lutar man sig normalt igen och hästen kommer ur "samlingen" (bakbensbalansen).

vad är skillnaden mellan dressyr samling och den andra samlingen?
Jag vill ju verkligen få hästens bakben under sig och samla sig väldigt mycket för att sedan kunna gå i en bra tölt.. målet är att rida som i en uppförsbacke ;)
men när jag satt så där som han sa så kunde jag röra hela min överkropp otroligt bra, väldig skillnad.

Den andra "samlingen" är just den som du ser i tölten på riktigt fina snabba hästar. Bakbenen LÅÅÅNGT in under sig och halsen upp.
viss spattrisk förekommer dock och kotledsinflammation bak och bakknäinflammation.

Något jag kom att tänka på när jag läste din beskrivning är att sitsen ska alltid kännas naturlig för att man inte ska få ovälkomna spänningar. Det ska vara bekvämt att sitta i sadeln och du ska inte behöva anstränga sig för att sitta rätt. Det ska ske automatiskt och vara naturligt för kroppen. Det läst som om den sitsen du provat var allt annat än naturlig för dig.

En god sits är oxå funktionell- man måste veta hur man kan använda sig av den. Fast sits, drivande, samlande...........
att svanka är till för de som kutar.
hålla om med knäna o tårna utåt låter inget vidare:crazy:

Det ska kännas i magmusklerna när man RIDER dvs är aktiv o behåller sin position- oavsett vad hästen gör eller inte.

Vissa använder väl svank som en form av avlastning? Inte mycket alltså utan att bäckenet tippar lite framåt för att "låta" hästens bäcken göra detsamma.
Annars, om det var en ordentlig svank det var frågan om, låter det lite konstigare.
Vissa franska använder väl annars lite svank i kombination med överkroppen bakåt för att "balansera upp" hästen? Eftersom man blir väldigt stark i sin position i det läget (vet en del vanliga dressyrryttare som gör lite liknande men mindre tydligt).

Lite svank i ryggen ska man alltid ha. Men det är ju just för att ryggraden ska ha en naturlig linje.

Alltså det är väldigt få människor som faktiskt bär sig själva korrekt, när när de går och sitter och står. Det är därför det känns så onaturligt när någon faktiskt säger till dig att sträcka på överryggen och föra bak axlarna, och sitta rakt på sittbenen. Det tar några timmar i sadeln för att detta ska kännas som en naturlig sits. Men det kommer.

Ett bra sätt att öva sig är att ta två böcker av samma tjocklek och lägga dem på en stol med ca 5 cm avstånd. Sätt dig sedan på böckerna så att du kan känna dina sittben under dig. Du kanske måste flytta böckerna närmare eller längre ifrån varandra. Men ha dem så att du har vart sittben precis i kanten på böckerna. På detta sätt får du dessutom reda på vidden av ditt bäckene och kan köpa en sadel med rätt sitsvidd, men du får också lära dig att känna in dina sittben och när du sitter på dem känns det som du svankar i ryggen. Det gör du säkert också, men den riktiga styrkan är att från den utgångspunkten hålla ryggraden rak och axlarna bak. Brister du i magmuskulatur kommer svanken.

Prova det är en ahaupplevelse!

Var det menat till mig? :)
Haha klart det är svårt att få till en bra, rak sits, men nu var det ju en svankande sits vi pratade om?

Var det menat till mig? :)
Haha klart det är svårt att få till en bra, rak sits, men nu var det ju en svankande sits vi pratade om?

Nä förlåt, det var bara en allmän iaktagelse. Jag knapplånade utan att säga det...:o

Då är jag med! ;)

Hur tänkte du förresten - att det TS skulle ha lärt sig är en vanlig, korrekt sits men som kändes annorlunda?

Då är jag med! ;)

Hur tänkte du förresten - att det TS skulle ha lärt sig är en vanlig, korrekt sits men som kändes annorlunda?

Nja, nä jag tror att jag menade att man ofta har en så dålig grundhållning att om man ombeds sitta rätt på en häst så svankar man på grund av att man inte har styrka i magmusklerna att hålla styr på underlivet. Det optimala är ju att sitta på sittbenen och hålla ryggraden helt rak ovanför dem. Ibland kan det ju också se ut som om man svankar fast man inte gör det, för att rumpfläsket putar ut bakom en. Själv svankar jag om jag slappar men om jag ska samla då petar jag in svanken, det blir så naturligt på grund av att jag måste jobba mer i kroppen och skicka energi till hästen.

Liknande trådar

Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 189
Senast: ghost
·
Ridning Desert Rose skriver svar i tråden: Sv: Vart är dressyren på väg? Hej! Jag är nytt här, kommer egentligen från Tyskland, men...
Svar
5
· Visningar
1 625
Senast: Meelei
·
Ridning Är en relativt nybliven fanast av det barock inspirerade och har under några månader ridit för CS och en av hans elever, men i brist på...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 539
Senast: Carmenzita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar