Sits problem

H

hannanilsson

För ca 1,5 år sedan hade jag en ganska bra sits tycker jag själv. Men sedan tog jag ett uppehåll och har sedan dess inte ridit särskilt ordenligt. Så jag har tappat väldigt mycket på den tiden. Nu rider vi en gång i veckan med skolan. Och har då känt att jag har problem med att komma ner i sadeln ordenligt. Jag kan inte rida lätt särskilt mycket så därför känns det extra viktigt att jag kommer ner ordenligt och inte stör hästen. Jag brukar också luta mig lite mig lite framåt.Har ni några tips på hur jag ska göra. Några övningar eller något som jag ska tänka speciellt på när jag rider. Vill jätte gärna ha tillbaka den sitsen som jag hade förut.

Tack
/Hanna:D

Sv: Sits problem

Rida ,Rida, Rida.... Rida så mycket som möjligt så brukar ju kroppen komma igång igen. Att träna Core är ju heller inte fel. Stretcha.

Jag har barar möjlihet att rida vanligt 1 gång i veckan. Därför är det lite svårt. Vad är core för något?

Jag fick lära mig, när jag jobbade i dressyrstall, att titta upp i taket (eller himlen). Behöver inte vara långa stunder, men nån gång då och då (kanske ett mellanrum på 5 minuter) så tittar du upp i taket. Det verkade riktigt bra på mig. jag är en sån som säckar ihop istället, men då sträckte jag på mig, fick en mycket bättre skänkelposition och kom ner i sadeln mycket bättre. Även att mjuka upp ländryggen innan är ju bra. Se till så du kan röra dig obehindrat i sadeln, både framåt-bakåt och sida-sida. Kräver mycket mag-och-ryggstyrka, men det tränar man upp fort. Och jisses vilken skillnad det blir på ens ridning :) Mina tips från en som också gått till och från med ridningen.

Tack så jätte mycket för tipset. Jag ska prova det när jag ska rida i morgon. Jag har ganska bra mag och rygg musker så det ska nog inte vara något problem.
:D

Jaha, det är pilates. Det tränar jag redan. Det är verkligen super bra. Är det några övningar som du tycker är extra givande?

Själv tar jag på mitt Flexband lite då och då för att hålla sitsen i ordning. Superenkelt och supereffektivt! Sitter som en prinsessa! :)

Är jag jättegammal eller jättetrött eller helt enkelt bra på att missförstå folk - men menar du att du använder ditt flexband när du sitter i sadeln? Jag försöker föreställa mig hur det skulle gå till men min hjärna vägrar att låta flexbandet lämna gymmets trygga vrå. :)

Jag tror inte att det är det hon menar. Utan att hon tränar med det hemma typ. Om du förstår vad jag menar. :P

För att träna sitsen brukar jag rida utan stigbyglar, men jag sitter inte o kniper m. benen, jag försöker slappna av o tänka att jag sitter i en fotölj, för en fotölj skumpar ju inte!:bump::rofl:
Hoppas mina tips var till ngn nytta:crazy:

/Krozzy

Jag försöker tänka att någon tar tar i min hjälm bakifrån och drar snett uppåt/bakåt. Då sträcker man automatiskt på sig utan att spänna sig. Och kom ihåg att titta upp!

För ca 1,5 år sedan hade jag en ganska bra sits tycker jag själv. Men sedan tog jag ett uppehåll och har sedan dess inte ridit särskilt ordenligt. Så jag har tappat väldigt mycket på den tiden. Nu rider vi en gång i veckan med skolan. Och har då känt att jag har problem med att komma ner i sadeln ordenligt. Jag kan inte rida lätt särskilt mycket så därför känns det extra viktigt att jag kommer ner ordenligt och inte stör hästen. Jag brukar också luta mig lite mig lite framåt.Har ni några tips på hur jag ska göra. Några övningar eller något som jag ska tänka speciellt på när jag rider. Vill jätte gärna ha tillbaka den sitsen som jag hade förut.

Tack
/Hanna:D

Haha samma problem här, dock har jag 4 privatlektioner i ren sitsträning nu för ja red så jävla dåligt. Efter två av dom privatlektionerna så kunde jag iaf sitta klokt i skritt och trav, men galoppen behövs jobbas mycker mer med så hoppas de andra två privatlektionerna kan hjälpa mig med det.
Men våga slappna av och tänk på att räta upp dig hela tiden för om du tippar fram kan inte hästen hålla balansen och då blir allt bara svårare för både dig och hästen. Tänk också på bäckenet, att du inte vridit om höfterna. Tårna ska peka rakt fram och inte ut från sidorna som en kobent struts ^^ haha..
Tänk också att någon trycker ovanpå dina knän/lår så du får långa ben.
Hoppas du fått några tips iaf.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 673
Senast: caballus
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar