Sits i ökningar

D

Daveeka

Efter morgonens lektion på temat sits så föddes små frön av knepiga tankar återigen i mitt lilla hufvud.;) Instruktören förklarade mycket tydligt och bra hur man bör inverka på hästen i en ökning, och jag blev totalt jätteförvirrad.

Som jag har lärt mig det så ska man sitta med i hästens rörelse, inte spänna sig och störa etc. Så långt är jag och instruktören överrens. Det är sättet detta ska uppnås på som skiljer. För mig har det alltid kännts naturligt att överlivet snarare hamnar bakom lodlinjen än framför, att sätet därigenom "skjuter på" och blir lite drivande. Tanken är väl att man fortfarande sitter i hästen, men att man släpper upp ryggen så som man gör i vanliga fall. Dvs man sitter utan att motverka hästens och ryggens rörelser.

Instruktören hävdar dock att överlivet ska tippa något framåt, att man kanske till och med lättar ur sadeln något (inte "står upp", men lättar upp sitsen lite så att man inte stör ryggen antar jag). För mig känns det ologiskt, i mitt huvud blir det sällan bra om man själv tippar framåt (därmed inte sagt att jag sldrig gör mig skyldig till detta:angel:). Det känns som att det lätt blir att hästen tappar balansen och isf "ramlar" in i och genom ökningen, att man motverkar "vikten bak" (och ja, jag inser att det automatiskt blir mindre vikt bak i en ökning än i ex. samling, men hästen ska väl fortfarande bibehålla balansen och jämnvikten, alltså undertramp och "uppförsbacke"?). Tänker jag fel? Hur gör ni?

Sv: Sits i ökningar

Min ridlärare har varit rätt noga med att vi inte hamnar bakom i ökningarna, och på vissa hästar att jag faktiskt fått luta mig framåt. Och för mig är det en otrolig skillnad på de hästarna. Jag har verkligen upplevt att jag stört hästarna för att jag hamnat bakom deras rörelse, medans när jag lutat mig lite lite framåt så kan man få riktigt bra ökningar. Framförallt på hästar som har svårt att länga sig så vips så fungerar det om man tänker på att vara lite lite framåt.

det var intressant. jag har nog alltid gjort som dig, och mina ökningar är inget att skryta med. jag tycker det är något av det svåraste att utföra. kanske ska prova att luta mig lute framåt då?

Jag kan tänka mig att din instruktör menar att du ska luta dig framåt så att du ska hamna i lodrät sits, inte så att du hamnar framför den lodräta sitsen.

Det finns massor med bilder o filmer på Anky, Isabell och dom andra stora kanonerna. Man får väl anta att dom vet vad dom gör.

Så här ser jag det:

Det svåra i en ökning är att hästen inte ska skyffla på framåt eller springa fortare eller hamna i obalans. Då måste man fått in bakbenen och hästen uppe för sätet innan man kan öka.
HAR man det så säger man varsågod genom att ta fram axlarna ett par centimeter och följa med lika mycket framåt med handen ungefär.

Det blir inte bra om man lutar sig framåt och det blir inte bra om man lutar sig bakåt heller.....först en häst i balans och sen ska ryttaren följa med hästen framåt!:banana:

Så här ser jag det:

Det svåra i en ökning är att hästen inte ska skyffla på framåt eller springa fortare eller hamna i obalans. Då måste man fått in bakbenen och hästen uppe för sätet innan man kan öka.
HAR man det så säger man varsågod genom att ta fram axlarna ett par centimeter och följa med lika mycket framåt med handen ungefär.

Det blir inte bra om man lutar sig framåt och det blir inte bra om man lutar sig bakåt heller.....först en häst i balans och sen ska ryttaren följa med hästen framåt!:banana:

Och som vanligt ser du det rätt....:idea: Jag har precis kommit till insikt om att jag lutat mig bakåt o hindrat min pålle som redan naturligt har lite svårt för att öka. Har sen 2 dagar tillbaka gått med i rörelsen precis som du beskriver och vips! Där satt mellantraven som en smäck!:bump:

Givetvis förutsätter det att hästen är på hjälperna innan...

Instämmer. För mig består det där med att "luta sig framåt" i att jag vinklar bäckenet (höfterna framåt) och naturligtvis följer överlivet med om än minimalt. Som en bekant beskrev det: "kalsongerna ska lämna sadeln, men ridbyxorna ska inte göra det" :D

Så här ser jag det:

Det där låter onekligen vettigt. Borde alltså innebära att man går med framåt såpass lite att man inte hamnar i framvikt, men heller inte bakom i rörelsen? Egentligen kanske det helt enkelt handlar om det där med att ha hästen "uppe för sätet", misstänker att det är lite redan där jag felar.

Sen får jag nog öva på det där med att gå med framåt med överlivet, min reflex säger som sagt snarare bakåt än framåt, vilket också leder till att tygeln måste bli ngt längre och upptagningen liksom "större" när man måste korta upp tygeln igen. Provade idag att tänka framåt med överlivet, men det blev nog för mycket, känndes snarare ssom jag störde pållan än hjälpte henne. Hamnade liksom "mot" rörelsen på nåt vänster.

Novali01 skrev:
Och som vanligt ser du det rätt.... Jag har precis kommit till insikt om att jag lutat mig bakåt o hindrat min pålle som redan naturligt har lite svårt för att öka. Har sen 2 dagar tillbaka gått med i rörelsen precis som du beskriver och vips! Där satt mellantraven som en smäck!

Givetvis förutsätter det att hästen är på hjälperna innan...

Okej, så om jag satt på läkaren under det ridpasset, hade jag kunnat se att ditt överliv kommer framåt, eller är det snarare så att överlivet inte ramlar bakåt? Alltså sitter du i lod från början och hamnar framför när du går med, eller sitter du ngt bakom lod och hmnar i lod när du går med?

Där blev det kanske aningens förvirrat. ;) Men vad jag menar är, handlar det om att man går med såpass mycket att det syns tydligt för en åskådare, eller är det snarare så att balansen ändras i sadeln så att man själv och pålle känner av det, men inte så mycket att det "syns"?

Instämmer. För mig består det där med att "luta sig framåt" i att jag vinklar bäckenet (höfterna framåt) och naturligtvis följer överlivet med om än minimalt. Som en bekant beskrev det: "kalsongerna ska lämna sadeln, men ridbyxorna ska inte göra det" :D

Ha ha, den var dagens bästa!!:rofl:

*kL*

Hej!

Jag rider ett morgansto på 7 år.
Jag har lite problem med ökningarna jag med.
Hon kan öka riktigt fint. Men hon har en sån kraft i bakbenen som gör att jag inte klarar sitta på henne.
Nå bra tips på hur man övar in att sitta ner?

Mvh Therese

Jag har samma problem... Dessutom har jag alltid fått lära mig att luta mig bakåt och "gunga med" och det funkar inget vidare. Sedan ett halvår tillbaka har jag en ny tränare och hon säger istället att man ska kuta med ryggen, fram med axlarna och sänka händerna och lite fram med dem. De gånger jag får till det funkar det kanon!

Nej jag skulle inte luta mig framåt. Känns som att jag hämmar rörelsen då.

Ett skarpt öga ser absolut minsta lilla förändring i bäckenet medans ett otränat inte ser det.

Själv har jag knappt börjat sitta ner i våra embryon till ökningar men min häst har extremt lätt för dem. Vilket gör att jag inte alla gånger hänger med när det bär av och då hamnar jag i bakvikt och 'skjuter' på. Vilket min häst inte gillar. Lyckas jag hålla balansen i både mig och häst genom att inte mer än 'öppna upp' bäckenet men bibehålla sits utan att för den delen trilla fram så kan vi få till dem riktigt bra.

Det är verkligen en hel vetenskap det här med ridning. :D

Hej!
Min tränare är tysk GP-ryttare som ridit i deras b-landslag och Världs Cup kval. Hon går stenhårt efter tyska klassiska skolan. Vi lär oss att öka kroppstrycket, hålla lite emot i handen (hästen ska ge känslan av att den nästan pullar) och sitta lite frammåt för att sen bara luta oss tillbaka och lätta i handen vid upptagningen. Alltså ingen halvhalt för då tappar man påskjut. Många har då ifrågasatt detta och hon förklarade ungefär såhär:

Tänk på vissa GP kürer, Isabell Werth rider en ökning för att sen direkt gå in i en piruette. Hon lutar sig lite fram (LITE), håller emot i handen och ökar kroppstrycket. Hästen svarar genom att trycka emot handen och växa framför ryttare. Sen istället för att göra en halvhalt, så lättar hon i handen och lutar sig tillbaka, håller om med överskänkeln och häster övergår direkt till samlad galopp utan att hon tagit ifrån hästen något av påskjutet från ökningen. Då hennes hästar svara omedelbart kan hon direkt övergå till en piruett.

Jämför då även till samling, då ska man sitta lite tillbaka med kroppen för att kontrollera och fånga påskjutet bakifrån och få högre kortare steg och hästen sänker kruppan. Är det då inte logiskt att sitta lite frammåt för att släppa fram påskjutet?

Hoppas att det hjälper...

kl

Vilken bra tråd! Ökningar är verkligen något jag behöver öva på.

Det känns som att 9 utav 10 gånger sitter jag mest och flaxar, min häst störs av detta vilket man märker för då spänner hon sig så mycket att man nästan är på väg att hoppa av! Jag kan lixom inte sluta göra fågeldansen mitt på hästryggen när vi ska öka... Benen är bra men överlivet hamnar i otakt på något sätt.

Jag ska försöka öva mer på era tips och har ni fler får ni gärna dela med er :idea:

Jag har haft problem att "hänga med" i speciellt travökningarna på en av mina hästar, då jag hamnar i bakvikt och nästan tappar balansen samtidigt som jag får mkt häst i handen och uppsamlingen efter ökningen blir inget vidare.
Igår provade jag, som Malinigbg skrev, att följa med frami ökningen istället för att sträcka upp mig och försöka pressa ner mig i sadeln och VILKEN skillnad! Det märktes främst i min balans och då jag faktiskt kunde rida även i ökningen så blev upptagningen efter ökningen mycket bättre då hästen var mycket lättare i handen och mer med direkt, så det var bara att rida vidare utan att behöva kämpa i ett halvt varv innan hästen var ihopriden igen :)

Tack för en mycket bra tråd!

Lutar man sig bakåt i ökad trav så blockerar man hästens möjlighet att ta in bakbenen under sig. Sadelns tyngdpunkt blir då på ländryggen och hästen släpper då gärna sina bakben. Helre vara något framåtlutad i den rörelsen.

Håller med du.
Det är stor skillnad på mellan- ökad.
en häst som är taktmässig o bara länger- den behöver man inte hjälpa i mellantrav, men för att få till en ökad trav- på en häst som inte har det medfött:grin: måste man hjälpa att inte trilla framåt.= tappa samlingen o kanske även takten.

Sitsen. ja där är det viktigaste att inte strula till det för hästen, utan att sitta- på det sättet som är optimalt för den- just då.

Liknande trådar

Hästvård Hej, för ungefär en månad sedan åkte jag in till klinik med min häst då hon ställde sig när jag satt upp. Hon har definitivt stegrat...
2
Svar
33
· Visningar
3 232
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka