Sits i mellantrav

Tramptass

Trådstartare
Jag har ett problem där. Pållans steg är stort och jag tappar allt vad sits heter när vi ska rida mellantrav :crazy:. Knäna nyper fast, händer och axlar åker upp efter halva diagonalen vilket medför att det bara blir skit av sista halvan och det finns inget att göra en upptagning ur för då är allt vad form heter borta pga mina spänningar och pålle är mer lik en kamel än en dressyrhäst.

Tips för hur man behåller en avslappnad sits i mellantrav/ökad trav mottages tacksamt.

Sv: Sits i mellantrav

Sitt tungt på rumpan och håll emot med magen och rygg? Min ena häst rör sig väääldigt stort (läs: enormt) och på henne är det bara att sätta sig ner så tungt det bara går, tänkt typ blyklumpar i rumpan och sedan följa med i rörelsen och sitta emot med magen och ryggen. Vet inte vad du vill ha för sorts tips?

Alla tips mottages tacksamt.

Största problemet för mig är nog att jag måste sluta knipa åt med knäna.

Hur gör man sig av med den ovanan då? Rider utan stigbyglar, tvingar sig själv att komma ner i sadeln, blir longerad... har du testat det? Annars skulle det kanske vara ett alternativ. Har du korrekt sits i övrigt och det är bara i mellantraven du kniper, antagligen för att det blir för stort och du känner att du inte riktigt har balansen att våga bara följa med i rörelsen. Men testa utan stigbyglar och longering, det skulle nog jag gjort!

Senast ändrad:

Det är ju det jag inte vet. Superlim på rumpan och fjädrar som trycker ut knäna?

I övrigt brukar jag få beröm för stadig och följsam sits så det är i mt som det krånglar.

Senast ändrad:

Sitt tungt på rumpan och håll emot med magen och rygg? Min ena häst rör sig väääldigt stort (läs: enormt) och på henne är det bara att sätta sig ner så tungt det bara går, tänkt typ blyklumpar i rumpan och sedan följa med i rörelsen och sitta emot med magen och ryggen.

Jag skulle inte göra som ovan.
Om du sitter tungt ner med rumpan finns risk att du stör hästens rygg.
Det finns även risk att din tyngdpunkt över hästen flyttas lite för långt bak.
Jag skulle vara noga med att se till att sitsen inte hamnar i efterkälken i längningen, luta dig alltså inte bakåt för att skjuta på, sitt inte heller ner tungt, utan lätt i sitsen.
Träna inte hela diagonaler, utan bara en bit så att hästen inte hinner gå isär.

Jag skulle inte göra som ovan.
Om du sitter tungt ner med rumpan finns risk att du stör hästens rygg.
Det finns även risk att din tyngdpunkt över hästen flyttas lite för långt bak.
Jag skulle vara noga med att se till att sitsen inte hamnar i efterkälken i längningen, luta dig alltså inte bakåt för att skjuta på, sitt inte heller ner tungt, utan lätt i sitsen.
Träna inte hela diagonaler, utan bara en bit så att hästen inte hinner gå isär.

Håller helt med. :bow:

Det är lätt att ta till trycka ner rumpan som "genväg" om man har svårt att vara stadig i sin mellandel och därmed luta sig bakåt osv.
Men då riskerar man att trycka undan hästens rygg:crazy:

Det är mycket svårare att behålla sin position och vara lätt i sitsen, (Kyras rumpkuddar!) men det är dit man måste sträva, jag kämpar själv med det:o

Är det verkligen svårt för att steget är stort eller för att hästen inte "bjudit in" dig till ryggen?

Ett vanligt fel är att hästen inte går för skänkeln, den går och håller i kroppen. Det brukar vara lättare att sitta lite lättare i sadeln, att ta svikten mer i knäna.
En mellantrav är ju väldigt avslöjande, den ska ju vara framme till bettet för skänkeln men inte ligga på för mycket framåt och särskilt inte framåt-neråt. Börjar man bromsa i det läget är det lätt att man börjar studsa.

Jag tror som sagt, sitt lite lättare i sadeln och ta många halvhalter och se till att vippbrädan ligger rätt så ska du se att hästen bjuder in ryggen och slutar bli kamel.

Sitt tungt på rumpan och håll emot med magen och rygg? Min ena häst rör sig väääldigt stort (läs: enormt) och på henne är det bara att sätta sig ner så tungt det bara går, tänkt typ blyklumpar i rumpan och sedan följa med i rörelsen och sitta emot med magen och ryggen. Vet inte vad du vill ha för sorts tips?
Nix, jag skulle inte heller göra så. Se till att man har axeln ovanför höfterna. Man ska inte hamna efter med överkroppen, det ger en för stunden lite stadigare sits, men man tappar inverkan och följsamhet. Risken med att sitta i bakvikt är också att man driver mer än vad man egentligen vill.

Mitt tips är att tänka på axlarnas position enligt ovan och tänka "magen fram" lite så att man sträcker på sig. Sedan är det "bara" att slappna av och våga "studsa med" i rörelsen. Oftast tycker man som ryytare att man studsar väldigt mycket, men ser man från sidan så är det inte farligt alls. Vågar man studsa ett tag så kommer följsamheten efter ett tag och man studsar mindre. Min erfarenhet är att ju mer man försöker sitta emot/stilla/tyngre, desto stelare och spändare blir man =studsar mer.

När både hästen och jag var superspända i trav-nedsittning fick jag rida omkring utan stigbyglar och tänka balanssits (du vet, när man lossar benen och vinklar ut dem från sadeln) för att inte knipa med knäna och det hjälper mig ganska mycket. Sedan håller jag med om att man måste låta det gå lite dåligt, att man bara sitter med och kanske studsar som en tok till en början, för att hitta hästens rörelser och följsamhet. Inte så att man gör illa häststackarn, förstås. Men som sagt - det känns ju ofta värre än vad det ser ut/är.

Öka korta bitar. Då kommer hästen även att ta halvhalter bättre o det låter lite som att den faller isär. Så småningom kommer den att bli mer bekväm o du har tränat lagom antal steg att kunna bibehålla din position.

Allt hänger på att kunna orka ha styrkan kvar i mage o övrig hållning.

när jag menar sitt på rumpan menar jag inte sitt och luta dig bakåt för allt du är värd. Om jag skulle sitta "lätt" i sadeln och rakt upp på min häst skulle hon dra iväg, jag skulle åka framåt och det skulle bli hundra gånger värre än om jag sitter mer tillbaka. Förut försökte jag sitta mer upprätt men blev tillsagd av mina tränare för att det istället blev obalans i längningen.

när jag menar sitt på rumpan menar jag inte sitt och luta dig bakåt för allt du är värd. Om jag skulle sitta "lätt" i sadeln och rakt upp på min häst skulle hon dra iväg, jag skulle åka framåt och det skulle bli hundra gånger värre än om jag sitter mer tillbaka. Förut försökte jag sitta mer upprätt men blev tillsagd av mina tränare för att det istället blev obalans i längningen.

Är det svårt att sitta på den blir det såklart obalans om ryttaren studsar, men botemedlet som du beskriver är ju bara ett för stunden just då för att öht sitta still.
På sikt skulle jag rek dej att träna in ett annat sätt som är svårare men ger hästen mer frihet att arbeta igenom ryggen och bättre inverkan. Dvs att sitta mer "lätt" som andra även beskrivit, samt inte bakåt, vilket kräver en stark mellandel. Då kan du även inverka fastän du sitter lättare. Det är svårt, helt klart. Inte tal om annat.

Nu har jag ju inte sett dej så det är kanske lite svårt att påstå något, men går på vad du skriver.

Mm ska prata med mina tränare om vad dessa säger. Blir väldigt förvirrad då de förut sa att jag satt för upprätt? Är väldigt stark i mellandelen så det blev inte sådan obalans (tyckte jag). Men jag får väl testa att ändra tillbaka!!

Hitta en tränare som jobbar med centrerad ridning! Och/eller läs om det. Det har hjälpt mig massor, att hitta mitt centra och kunna centrera mig rätt.

När du tränar så sitt korta stunder, så fort du börjar studsa, rid lätt några steg, sitt sen igen, rid lätt när du börjar studsa, sitt igen osv.. Så du inte fastnar i att försöka "tvinga" dig att sitta, det tror jag inte går. Du måste hitta centreringen och följa hästen.

Det är inte lätt... Jag jobbar själv på det men har kommit en bra bit nu...

Det blir ett läger i CR i en by nära dej i maj - är du intresserad så skicka ett PM! :idea:

Det har hjälpt mej massor - även om det är en bra bit kvar.

I övrigt.
Se till att vara mjuk och följsam i dina höfter, redan i skritten och ta med den känslan i traven.
Som fler sagt, sitt inte på hästen om det blir stötigt (när du tränar) utan rid lätt några steg och börja om istället.

Undvik att bli tung i rumpan och luta dej bakåt, men tänk gärna att din tyngdpunkt ska vara långt ner i kroppen.
Får du till mellandelen bra så åker inte axlarna upp.

Jag tror att det dels handlar om att hitta rätt tyngdpunkt som bla Biffen skriver om.. sen också att våga slappna av och "åka med" framåt och dessutom att det är okej att det rör sig - man ramlar lixom inte av, du måste röra dig massor när du följer med - eller hur?

jag har själv ingen aning om hur jag ska fixa detta... nästa pass blir iaf utan stigbyglar - jag har tom svårt att sitta ned i vanlig trav.. :angel:

Många bra tips redan i tråden - ett som jag inte har sett och som är lite "udda" kommer från Sally Swift's bok "Ett med Hästen". Där säger hon att man i varje steg ska andas ut (ganska kraftigt så man hinner andas in också ;)). Kanske inte det första man tänker på, men det har fungerat förvånansvärt bra för mig när jag har provat!

Jag antar att utandningen gör att man drar in magen lite och skjuter fram höfterna - vilket gör att man får "rätt" svikt i ryggen och kan vara följsam. När man sen kan det här tekniken kanske man kan minska ner flåsandet lite, så man inte ser fullt så dum ut :angel:

Jag har ett problem där. Pållans steg är stort och jag tappar allt vad sits heter när vi ska rida mellantrav :crazy:. Knäna nyper fast, händer och axlar åker upp efter halva diagonalen vilket medför att det bara blir skit av sista halvan och det finns inget att göra en upptagning ur för då är allt vad form heter borta pga mina spänningar och pålle är mer lik en kamel än en dressyrhäst.

Tips för hur man behåller en avslappnad sits i mellantrav/ökad trav mottages tacksamt.

min förra häst var en valack med enorma gångarter han mellan trav var inte av denna värld och det tog ett bra tag innan jag vågade slappna av och följa honom! hon som hade honom innan hade en rem på framvelvet som hon kunde greppa tag ifall att hon kände att hon började bli stel mm. det finns faktiskt sadelklister som många dressyryttare använder! och på denna härren så fick man absolut inte sitta ner tungt på honom för då blev det sken av allt ihopa så jag fick vara vääldigt noga med att vara så avslappnad som möjligt vilket inte alltid var lätt då han blev ganska het inne på banan. så jag fick lära mig att få iväg honom på diagonalen så han inte blev het bara för att han ville komma fram. ett tipps är att tänka på dina ben, känn dom långa benen och använd magen för att sitta tillbaka! lite tipps från me!!

Liknande trådar

Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar