Sista minuten

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare izadora
  • Startdatum Startdatum
I

izadora

Hej allihop.
Nu står mitt sto på stationen och ska förmodligen insemineras imorgon och jag är i valet och kvalet med hingstval då mina alt liksom gick bort när jag pratade med en väldigt erfaren person... pust ;)

Stoet f 88 e Dragon - Caracas 168cm, isabell
+ Temperament
Galopp
Otrolig hoppindivid, snabba reaktioner, försiktig, bra bakbensteknik
Gosig och väldigt social
Vill alltid göra rätt och försöker göra matte glad :laugh:

- Skritt, trav
Väldigt lång i kroppen
Lite av den äldre modellen av häst

izadora.zoomin.se

Tanken är att ha kvar fölet som gärna får bli trevligt i både temperament och ska röra sig väl, gången är viktigare än hopp. Ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte hysteriskt mkt över hur min häst ser ut, för mig är det viktigare med en trevlig individ som rör sig bra men självklart är det ett PLUS att få en vacker avkomma.
Jag har liksom sadlat om när det gäller hingstar, började med hopphingstar sen multitalanger och nu är jag inne på gångartshingstarna, iomed att stoet inte har mkt till skritt, trav men med en helt okej galopp och har så otroligt mkt hopp "i sig" så tror jag på en gångartshingst, är det fel resonerat tycker ni?

Iaf, kandidaterna är:

Danzas 1058 : Wow vilken aktion:love:, jag blev alldeles såld när jag såg honom på video, någon som sett avkommor? Fertilitet?

Bocelli 1044 : Hans blup talar för sig självt, känns som ett säkert kort, någon som har en susning om fertiliteten här också?

Även kikat på Highcruiser som står på hemmastationen, verkligen extremt snygg, tveksam till skritten dock?

Om någon sett dem hoppa eller en avkomma som hoppar så skriv gärna en rad om vad ni tyckte.
Andra reflektioner tas gärna emot :bump:

p.s jag är nybörjare :)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sista minuten

Jag lyckades inte lägga in bilderna i tråden men för den som vill så kan man gå in på hennes hemsida och kika på henne, hoppas det går bra att jag gör så.
Mvh Sofie

Jag är ingen expert på att ge tips om hingstar till ston jag inte sett i verkligheten men trevliga hopphingstar enligt mig är bland annat Aerline H och Nobel. De har dessutom trevlig gång och bra temperament.

Hejsan!
Jag föreslår att du väljer en multitalang till ditt sto. Oavsett om hon är väldigt duktig på att hoppa behöver inte det betyda att det går över på avkomman, utan den kan få mammans gång och pappans hoppegenskaper.. Vilket oftast inte är så himla bra hos en dressyr häst.

Det finns Nobel, som går både svår dressyr och har gått svår hoppning. Lämnar fina avkommor med lätt för att få diplom i båda grenarna. Snygg som attans att titta på. Såg honom på Gränsbo förra sommaren, då vi lämnade ett sto till Bocelli. Nobel har bra fertilitet.

Sen så finns det ju Ludwigs Champion han hade 888 på gångarterna och det är inte att föräkta hos en hopphäst. Verkar trevligt och lämnar snygga avkommor.

Aerline H lämnar ju ett mycket bra temperament och lämnar dessutom bra typ på sina avkommor. En vän valde honom till sitt sto som var av den "gamla" typen av halvblod.

Det finns säkert fler multitalanger, men inga som jag kommer ihåg så på rak ärm.

Förresten, kom på en hingst till. Cairo är en multitalang och som även lämnat fina allroundhästar. Vet inte om han står på semin längre dock men hans avkommor får gröna papper nu i alla fall. En fin hingst med bra gångarter och bra hoppförmåga och som dessutom fått 10 poäng på temperamentet.

Utan att ge förslag på specifika hingstar, vill jag också slå ett slag för att du väljer en mulitalang eller en hopphingst, men inte en dressyrhingst.
Dessutom, har man en Dragonavkomma som hoppar väl, anser jag att det vore väldigt synd att inte lägga på henne en hingst som kan hoppa. Var rädd om det blodet!:love:

Lycka till med hingstvalet!

Jag tycker inte att du ska slösa bort ett sto som borde kunna hoppa på en hingst som inte kan det!

Majim G och Highlight har lämnat multitalanger. Ludwigs Champion och Lucky Point är multitalanger själva.

Åhh tack för alla tips :bow:
Okej, Aerline H går tyvärr bort då han är skimmel(väljer bort skimmel av div anledningar)
Cairo, Majim G står på naturligt.
Nobel har enligt mina uppgifter en 6 på skritt, vilket känns mindre bra eftersom skritten är nåt jag vill kompensera upp då stoet inte har den bästa hrm hrm skritten
Ludde är kanonfin tycker jag men de liksom klickar inte
Någon som har erfarehet av Hermes 1086? Skulle jag betäcka med honom blir det linjeavel på Lansiär 377 (3+3) Ärligt så vet jag inte mycket om denna hingst och om det är värt att linjeavla på honom?
Han verkar ha skaplig hoppning i sig också, 7/7, någon vet vart man se video?
Vad roligt med alla kommentarer, tack !
Mvh Sofie o Iza

Varför inte välja Briar om du letar efter en dressyr häst? Han rör sig trevligt och har egentligen en hoppstam. Han avkommor har ju visat att de båda kan röra sig och hoppa.

Mina förslag är Lucky Point, Niveau, Fetcher N (med reservation för fertilititen), Belamour. Om du vågar dig på fryst hade jag tagit Emmerton. På ett Dragonsto hade jag valt att framhäva hoppningen. Jag har sett så många superfina Emmertonavkommor denna våren! De har kanonskalle i hoppningen och jag tycker alla har väldigt fina grundgångarter.

Har någon föreslagit Nobel? Eller New Balance?

Jag tycker som många andra att du inte ska avla bort hoppningen.

Hur sent kan du välja hingst? Jag har dålig koll på hur svenska skick funkar men det verkar lurigt att bestämma sig samma dag!

Vad vill du med avkomman? Om hon hoppar riktigt bra så har du väl Caressini L på hemmastationen? Men då är risken att du avlar bort lite gång...

Nobel och New Balance har jag kikat på, men då var det de här med skritten då...
Fetcher N var nog lite väl rund när jag såg honom på hingstvisning i år för han såg tung ut med lite mage, hehe
Jag ska bestämma mig idag(har till imorgon på mig men tänker helt enkelt bestämma mig idag), tror anledningen till att jag är så velig är för att jag inte litar på mig själv för att jag inte har erfarenhet, jag får läsa mig till allt så gott jag kan. Jag försöker lyssna på vad alla har att säga vilket blir lite lätt snurrigt i slutändan :confused:
Jag är en "magkänslamänniska" men just nu är det ett enda snurr, jag hade två favoriter tidigare, Chirlon och Damino, Chirlon går bort eftersom det blir linjeavel på Jovial som jag inte är så sugen på.
Damino, hård stostam så jag är lite rädd för temperamentet där.
Caressini L är skimmel och alldeles för stor och i min smak klumpig, hälsade på honom häromdagen, verkade väldigt snäll :)
Tittade nyss på Saigon han var otroligt vacker men skritten... haha
Den mest kompletta hingsten i mina ögon just nu är Hermes, den tilltalar mig mest och har det jag söker. Lite fundersam på storlek där? Är personligen inte mkt för Chapman men de säger att Hermes är lite trevligare i temp än sin far, bara vad jag läst.
Mvh och tack igen!

Jag har sett Hermes (i hagen!) och han är otroligt vacker trots att han är relativt liten. Det verkar vara en trevlig hingst. Kanske kan du ringa hans nuvarande ryttare och fråga lite mer ingående om temperament och dylikt?

hej ja det har jag konstaterat, flera av de hingstar jag tittat på har jag valt bort p.g.a stammen.
Men i detta fall är jag beredd att chansa, mitt sto har ett kanon temperament så jag hoppas det kan bli en trevlig individ iaf.
Om jag får vara ärlig så har jag av olika anledningar inte mkt för varken Chapman, Amiral lr Maraton... och de har lämnat otroligt mkt bra hästar så förhoppningsvis har jag stött på avkommor som hamnat i fel händer.
Men som sagt, ingen som vet något om storleken på Hermes avkommor?
Mvh

Jag har ett sto som är e: Dragon-** ,hon har en dotter e: Danzas som fick 887887 på treårstesten.
Jag hade nog prövat Dionysos i stället om jag skulle betäckt igen, tror att dom nedärver likvärdigt temperament men att Dio ger lite bättre typ.
Samma sto har även en ung avkomma e: Haydn och han var mkt fin som föl ,rörlig med mkt hoppning i.
I år är hon utlånad och har föl e: Guido men den har jag inte sett än så jag kan inte säga så mkt om den.

Jag gillade Haydn ungen mkt och skulle nog titta efter en hingst med stort fullblodsinslag typ Highcruiser.
Att han står på din hemmastation är ju ett stort plus då stoet är lite till åren.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946
Dressyr Jag behöver hjälp med omskolning på min häst🙏🏼 Han har varit en hopp-tävlings häst innan, vilket gör att han har en otrolig galopp och...
2
Svar
30
· Visningar
3 735
Senast: VildeKia
·
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 012
Senast: Karoliten
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 720
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka