Sista minuten

SiZo

Trådstartare
Jag har i princip aldrig rest överhuvudtaget, flugit har jag gjort 3 ggr i mitt liv om jag inte minns fel.

Men nu är jag sugen på en sista minuten! Men hur göööör man?!

Min tanke är att åka över jul/nyår någon gång, och det ska vara till ett varmt och billigt ställe. Jag behöver absolut inte bestämma mig för vart förens någon dag innan. Poängen med resan är att jag och min partner har stressat mkt, det har hänt väldigt mkt i vårat liv under de senaste 2 åren som har gått, och vi känner att vi vill iväg från vardagen och ta det lugnt!

Det finns ju rätt gott om billiga flygbiljetter, men hur stor chans har man att få någonstans att bo då? Eller snarare, hur stor är risken att man kanske inte hittar något ställe? Eller att alla ställen är svindyra??

Det verkar finnas ett annat alternativ "Ospecifierat boende". Det är inte någon större prisskillnad på det och bara flygbiljetterna som det verkar. Men kan man hamna på exakt vilket boende som helst då? (Jag ser framför mig ett liiitet rum, 6 sängar med okända människor och kackerlackor och/eller spindlar i varje hörn).

Berätta gärna era egna historier, vad man ska akta sig för och vad som kan bli riktigt bra! Jag har som sagt noll erfarenhet av detta!

Och jag ber er att skippa flygskammen i denna tråd. Jag flyger som sagt extremt sällan, använder endast bilen när jag måste åka långt eller när jag storhandlar. Källsorterar och äter så klimatsmart som jag har kunskap till. På detta så är jag dessutom barnfri, så jag gör min del, jag lovar!
 
Har du tittat på booking.com vad boenden som kan tänkas passa ligger på? Isåfall kan du ju lägga ihop det med flygbiljetten och se vad du landar på.

Ospecificerat på charter har jag för mig innebär att man får ett hotell som ingår i deras ordinarie program. Men jag är inte säker.

Jag tror dock att ”billigt” inte är en parameter att räkna med vid jul/nyår. Efterfrågan är jättehög då.
 
Har du tittat på booking.com vad boenden som kan tänkas passa ligger på? Isåfall kan du ju lägga ihop det med flygbiljetten och se vad du landar på.

Ospecificerat på charter har jag för mig innebär att man får ett hotell som ingår i deras ordinarie program. Men jag är inte säker.

Jag tror dock att ”billigt” inte är en parameter att räkna med vid jul/nyår. Efterfrågan är jättehög då.
Ja, hittar vi inget så är det inte mer med det :) Det är mer OM det skulle finnas något :)
Det är då vi båda har undervisningsfria dagar. På sommaren är man ju aldrig ledig som student ;)
 
Åkt en gång med ospecificerat boende till Tunisien.
Framme på flygplatsen fick vi frågan om vi ville betala 250kr extra för ett 3 stjärniga hotell i en annan stad än den vi först skulle till vilket vi gjorde.
Var ett jättefint hotell så jag skulle absolut testa det igen :)
 
Ja, hittar vi inget så är det inte mer med det :) Det är mer OM det skulle finnas något :)
Det är då vi båda har undervisningsfria dagar. På sommaren är man ju aldrig ledig som student ;)
Ja, är ni flexibla med både datum och resmål och inte dör om ni inte kommer iväg hittar ni nog något. Och du kan ju, om du satsar på charter, maila dem redan nu och fråga vad ospec innebär (fast jag tror att det framgår av deras resevillkor, kolla dem)
 
Ja, är ni flexibla med både datum och resmål och inte dör om ni inte kommer iväg hittar ni nog något. Och du kan ju, om du satsar på charter, maila dem redan nu och fråga vad ospec innebär (fast jag tror att det framgår av deras resevillkor, kolla dem)
Ja då, någon gång mellan 19 december och 8e januari kan vi vara borta. Men hittar vi inget så gör det inte så mkt heller! Det ska kännas värt kostnadsmässigt, annars kan vi lika gärna ta några restaurangbesök och något äventyr till något spännande här i Sverige :D

Men då min partner HATAR vintern så vore det ju kul att kunna åka till ett varmt ställe.
 
Jag har åkt flera gånger på sista minuten, också själv. När man åker själv får man dela rum, men ni kommer att få eget rum. Boende kan ske på ett hotell som inte finns i katalogen och det är ofta två-stjärnig standard, men ibland har man tur och kan hamna på ett bättre hotell. Känner man att "här kan jag inte bo" kan man uppgradera sig till högre standard, med pengarna som det skulle ha kostat egentligen. Jag har mött fantastiska nya människor på sista minuten-resor och skulle absolut kunna göra det igen. Åk!
 
Gällande ospecificerad boende så bör du kunna välja antal stjärnor boendet ska ha även om det är ospecificerad. Det kunde vi i alla fall göra när jag och några kompisar bokade ospecificerad boende - detta var dock typ 8 år sen.
 
Jag har i princip aldrig rest överhuvudtaget, flugit har jag gjort 3 ggr i mitt liv om jag inte minns fel.

Men nu är jag sugen på en sista minuten! Men hur göööör man?!

Min tanke är att åka över jul/nyår någon gång, och det ska vara till ett varmt och billigt ställe. Jag behöver absolut inte bestämma mig för vart förens någon dag innan. Poängen med resan är att jag och min partner har stressat mkt, det har hänt väldigt mkt i vårat liv under de senaste 2 åren som har gått, och vi känner att vi vill iväg från vardagen och ta det lugnt!

Det finns ju rätt gott om billiga flygbiljetter, men hur stor chans har man att få någonstans att bo då? Eller snarare, hur stor är risken att man kanske inte hittar något ställe? Eller att alla ställen är svindyra??

Det verkar finnas ett annat alternativ "Ospecifierat boende". Det är inte någon större prisskillnad på det och bara flygbiljetterna som det verkar. Men kan man hamna på exakt vilket boende som helst då? (Jag ser framför mig ett liiitet rum, 6 sängar med okända människor och kackerlackor och/eller spindlar i varje hörn).

Berätta gärna era egna historier, vad man ska akta sig för och vad som kan bli riktigt bra! Jag har som sagt noll erfarenhet av detta!

Och jag ber er att skippa flygskammen i denna tråd. Jag flyger som sagt extremt sällan, använder endast bilen när jag måste åka långt eller när jag storhandlar. Källsorterar och äter så klimatsmart som jag har kunskap till. På detta så är jag dessutom barnfri, så jag gör min del, jag lovar!


Är du lite osäker så titta på de färdiga charterresorna och de stora resebolagen, de har ofta sista-minuten-resor till låga priser där du får hela kittet färdigt med flyg, hotell, etc.

Jag skulle inte välja ospecificerat boende om jag inte var beredd på enkla förhållanden. Det kan bli jättebra, men är en chansning.

Booking.se eller flygresor.se är en bra sajter - men titta även på ving, apollon, scandorama, etc, om du vill ha en färdig resa med reseledare där du bokar allting hos ett företag.
 
Ospecat har jag bokat flera gånger, den enda gången det inte blev bra (källarlägenhet som var läskig) fick vi byta på plats, det var inga problem.
 
Åkte alltid ospec på den tiden jag reste mer, fick alltid bra hotell. Två gånger har vi tom fått svit, är ju inte alltid de är bokade så då släpps de också. Jag och pappa fick bröllopssviten en gång :rofl:
 
Jag har rest ospecat tre-fyra gånger och varit helnöjd alla gånger utom en. Då var det fullt av myror och kackerlackor och det var inte möjligt att byta ställe, tyvärr. Efter det är jag lite avskräckt.
 
Jag har liknande erfarenheter som de andra av ospecat. En gång ringde de några dagar före resan och frågade om vi ville uppgradera. En gång skedde det på plats. Det är lite olika. Idag skulle jag dock aldrig välja ospecat. Vill veta vad jag får så att meningen med resan uppfylls. Sist jag åkte sista minuten var i februari då vi åkte till Gambia. Då bokade vi via resebolagets hemsida, och mitt tips om du ska göra det är att gå in flera gånger varje dag och uppdatera priserna för det kunde skilja jättemycket från dag till dag, tom under samma dag. När vi hittade ett pris som kändes rimligt slog vi till (1,5v före avgång) och vi hade nog väldig tur för dagen efter ökade priset med 4000(!!!)kr och höll sig ungefär där till avresedagen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 807
Senast: lewellyn
·
H
Gravid - 1år Jag är gravid i 15 veckan och är så fruktansvärt velig!!! Jag och den eventuellt blivande pappan har varit tillsammans i drygt 4 år...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 428
Senast: escodobe
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp