Singos smått omöjliga vårträning

Singoalla

Trådstartare
Jag skapar en egen tråd för detta i stället för att kapa träningstråden, för er som är sugna på en utmaning och samtidigt hjälpa en stackare. Jag har precis varit hos läkaren och gjort en ärrkorrigering på rumpan och tagit bort två födelsemärken på ryggen. Doktor säger nu att vill Singo inte ha fula ärr så får hon hålla sig stilla de kommande 5 veckorna :nailbiting: Det rimmar ju inte alls med mitt främsta intresse, träningen. Så nu försöker jag komma runt det här.

Syftet med att ”hålla sig stilla” är ju att inte tänja ut huden där stygnen sitter och framför allt inte göra det med hastiga rörelser. Men jag tänker att det måste finnas övningar jag kan göra där det undviks. Jag kommer sannolikt slita mer på stygnen bara genom att sitta ner och sträcka mig efter kaffekoppen på jobbet, än om jag gör vadpress. Så jag tänkte att den som vill gärna får hjälpa mig att komma på övningar som jag kan göra!

Stygn 1: På rumpan, vilket innebär att det benet helst ska vara rakt eller bakåt. Inte framåt. Jag får göra benböj med bara ett ben helt enkelt :D
Stygn 2. Mellan skulderbladen d.v.s inga utsträckta armar framåt såsom armhävningar. Utåt eller uppåt är lite bättre men inte helt bra. Företrädesvis bakåt.
Stygn 3: På ryggen nästan på sidan d.v.s inga rörelser i sidled. Jag kan inte heller böja mig framåt som man gör vid sit-ups. Inga vik-övningar.

Har ni några tips på övningar som jag kan göra på gymmet? Lugna och kontrollerade, gärna ”bakåt”. Cardio går fetbort jag kan knappt promenera just nu. Innan någon höjer på ögonbrynet kan jag också passa på att säga att jag inte har ortorexi eller någon form av problematisk relation till träning, jag ser bara ingen mening med att sitta still i 5 veckor och tappa all styrka om jag inte måste. Det skulle vara trevligt att upprätthålla en blygsam nivå åtminstone under tiden.

Hjälp en orörlig kvinna! :p

Men... 5 veckor för att ha tagit bort födelsemärken? Nu var det visserligen typ 10 år sen jag tog bort, men jag levde som vanligt och kan inte ens hitta ärren nu. Alltså klart din läkare vet bättre än jag, men låter märkligt?

Men... 5 veckor för att ha tagit bort födelsemärken? Nu var det visserligen typ 10 år sen jag tog bort, men jag levde som vanligt och kan inte ens hitta ärren nu. Alltså klart din läkare vet bättre än jag, men låter märkligt?

Jag har tagit bort i två omgångar hos honom förut och då har det blivit fint. Då satt stygnen i 3 veckor och jag skulle vara lite försiktig dagarna efter dom togs bort också. Nu sitter stygnen på betydligt mer kritiska platser där huden rörs mer så då blev det 4 veckor med stygn och en veckas försiktighet efteråt. Så det hänger nog helt på var stygnen sitter och vilken läkförmåga ens hud har. Där är det tydligen väldigt stor skillnad mellan individer, vissa människor ”överläker” så ärren blir bulliga medan andra läker superfint.

Främst ser jag ingen anledning till att chansa, ett märke tas bort då de anses riskabelt men det andra och ärret är rent estetiskt. Så det skulle bara vara dumdristigt av mig att genomgå det för att sedan slarva med skötseln och få fula ärr.

Kortprogram:

Planka (med fot och handförflyttningar om det är för lätt att stå statiskt)
Kabelrodd/sittande rodd med strikt form, dvs skuldrorna på plats hela rörelsen. Värm upp med pull-aparts.
Hantelpressar (också strikt form, lätt vikt) borde funka?
Bendrag i kabelmaskin ger finfin aktivering i vinklar man gärna skippar annars. Stående kick-backs eller tom höftlyft kanske funkar också (smacka på med rejält med vikt i sistnämnda, så har du gjort halva kroppen där :devil:)

(Jag fick ärr trots att jag tog det lugnt 14 dagar och hade ärren tejpade i säkert en månad efter att stygnen togs. Beror så på var de sitter och vilken hud man har...)

Kortprogram:

Planka (med fot och handförflyttningar om det är för lätt att stå statiskt)
Kabelrodd/sittande rodd med strikt form, dvs skuldrorna på plats hela rörelsen. Värm upp med pull-aparts.
Hantelpressar (också strikt form, lätt vikt) borde funka?
Bendrag i kabelmaskin ger finfin aktivering i vinklar man gärna skippar annars. Stående kick-backs eller tom höftlyft kanske funkar också (smacka på med rejält med vikt i sistnämnda, så har du gjort halva kroppen där :devil:)

(Jag fick ärr trots att jag tog det lugnt 14 dagar och hade ärren tejpade i säkert en månad efter att stygnen togs. Beror så på var de sitter och vilken hud man har...)

Tack, bra tips! :love: Lite osäker på plankan och hantelpress men borde gå om jag är försiktig, om kanske 2 veckor. Planerar att vila helt fram till helgen.

Jag har också ärr från mina tidigare. Dom är raka och ljusa så ändå fina, dom blev inte bulliga eller missfärgade. Men det syns ju. Nu var det enbart 1 år respektive 1,5 år sist jag tog bort så dom ”försvinner” ju mer med åren också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 870
Senast: __sofia__
·
J
Islandshäst Nu har jag varit på kurs och fått lära mej nya saker som verkar vettigt, men sedan kommer frågorna när kursen är slut (förstås) :smirk...
Svar
2
· Visningar
1 572
Senast: josse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama