Simma med häst

S

Skuggabaldur

Visste inte var jag skulle lägga denna, men känns som att den passr bäst här.

När man ska simma med hästen, ska man sitta kvar på eller ska man simma bredvid i vattnet? Det mest logiska känns ju som att man ska simma bredvid så man inte belastar ryggen på hästen. Men så har jag läst på olika ställen att folk sitter kvar när hästen börjar simma. Kan man göra det också eller är det helt fel?

Dum fråga kanske, men frågar man inte så får man inget veta:D. Undrar just för att jag läst detta (att man sitter kvar) på så många ställen, så det måste ju vara en hel del som gör det...

Sv: Simma med häst

Jag har aldrig hört att man ska sitta kvar på hästen. Då tynger man ju ner den :crazy:
Jag simmar brevid och har bara hört att man ska simma brevid

Ja, man tycker ju det. Kan ju tänka sig själv om nån hängde på ryggen på en när man försökte simma... Men har som sagt läst om många som gör så, så man undrar ju lite.

Jag har hört att man ska simma brevid hästen..
Men är det inte risk at man blir träffad av benen då hästen simmar?

Men är det inte risk at man blir träffad av benen då hästen simmar?

Det undrar jag med! Har aldrig badat med häst förut..:angel::p
Men i sommar så ska jag bada med min älskling :love:, så vore bra om man får lite tips..;)

Ha helst skor på fötterna, (om du skulle bli trampad på), däremot simmar du ju uppe vid ytan och det är nog tveksamt om hästen hästen har sina ben uppe vid halsen.

Jag har simmat ett antal gånger på ridläger och då fick vi alltid lära oss att simma bredvid, däremot har jag för mig att de sa att det kunde vara bra att ha en halsring som man kan hålla sig i när man "åker med" i vattnet.

men ett stort tips är ändå att pröva. (Har varit och badat med hästen 2 ggr denna veckan) dock ville inte hästen gå i längre än till magen. :smirk:

Absolut!

Ha skor, halsring och var aldrig själv!

Till TS:
Sitt på hästen så länge den bottnar, när den börja simma glider du bara bakåt och greppar halsremmen så du kan "sparka med".

Det är skithäftigt!

Tänk på att inte ha fintränset på och att ta av benskydden, för de flesta sitter inte kvar ändå.

Absolut!

Ha skor, halsring och var aldrig själv!

Till TS:
Sitt på hästen så länge den bottnar, när den börja simma glider du bara bakåt och greppar halsremmen så du kan "sparka med".

Det är skithäftigt!

Tänk på att inte ha fintränset på och att ta av benskydden, för de flesta sitter inte kvar ändå.
förstörs inte tränset om man har det i vatten? :o

Lite badbilder när vi är å simmar, det kanske går att se lite vilket läge vi har på hästarna. Men när jag simmar så är jag som ovanpå, håller i manen och hjälper till med benen. När hästen sen bottnar är det bara att "glida på ryggen" igen och man är färdigt uppsutten....
Simturen påbörjas..
3497592.jpg
[/IMG]

Nån sorts avglidning.
3497585.jpg

Checka in hästarna på grundet bara nån meter bort....:D
tuffabrudar1.jpg

Verkar som alla gör lite olika. Men så att glida efter fast ovanpå hästen ändå och inte bredvid måste väl vara bäst? Då sitter man inte på och man kan knappast bli sparkad.
Måste prova nån gång - har hittat en jättefin badplats för hästarna, så det vore verkligen skoj!:)

Liknande trådar

Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 304
Senast: Badger
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar