simma med häst

A

aska

Jag har nu hittat en sån bra badplats där jag kan simma med mina hästar och de verkar tycka det är ganska kul Nu undrar jag bara hur mycket vågar man simma med otränad (på simning) häst? Är det risk att de får kramp och sjunker?

Det tror jag inte. Börja med att gå och plaska för att se vad hästen tycker om det. Prova simma ut korta svängar till en början! Och kolla att botten är ok (min häst lyckades skada sig när medryttaren simmade med honom på okänt vatten :crazy: )

Alltså du behöver ju inte hålla till så långt ut, utan håll dig där det precis är så djupt att hästen kan simma. Skulle tro att hästen vänder mot stranden när den vill upp så att de får kramp och sjunker tror jag inte händer! Jag har aldrig simmat med hästar för tränings skull utan bara för att det är kul och svalkande och personligen skulle jag nog hålla det på den nivån så hästen verkligen tycker det är kul och inte förknippar det med nåt jobbigt. Men det finns ju värsta badtrollen till hästar som vill vara i hur länge somhelst! :D

Första gången när jag simmade med mina hästar vart jag förskräckt!!(var si så där 12 år)
Simningen i sig var inget bekymmer, men jag tyckte att så mycket av hästen var i vattnet, så jag trodde den skulle drukna :crazy:
Sen att den frustade i varje andetag, gjorde inte saken bättre då....
I dagens läge simmar jag med häst varje sommar, då jag har helt underbara möjligheter.
Jag tror inte att det är risk för kramp, följer du själv med, och om inte vattnet är varmt nog, så är man inte i så länge :smirk:
Nått att kanske tänka på om man simmar utåt och ska vända tillbaka, är att det är himla lätt att få hästen att "tappa balansen" i vattnet om man svänger för hastigt.
Brukar inte vara nått problem, för i regel vill hästen vända tillbaks till stranden själv( men OM du skulle ha en sån där "flod" häst som älskar att bada.... ;))
Ha en trevlig simtur för det är underbart!!!

eller så har man en sån häst som min som blåvägrar att gå längre än han bottnar..så han lär inte drunkna direkt..

men min syrras häst gillade det..hon tom dök i vattnet :cool:

Du satt väl inte kvar på ryggen? Har sett folk som gör det och jag lovar, deras hästar trodde också att de skulle drunkna! När hästen inte bottnar ska man glida av (benen bakåt!) och med mantag och små bentag "glida med" på sidan om. Samtidigt som den får bottenkänning drar man sig snabbt som ögat in över hästryggen och sätter sig gränsle igen, innan ryggen kommit för högt ovanför vattenytan, är man för sen blir man utan skjuts in till stranden :D.

Svårt att svänga dock, min häst tog plötsligt sikte på andra stranden (200 m bort) och innan jag fått honom att vända :eek:... Har läst någonstans för länge sedan att det är farligt för hästen att få vatten i öronen, men han överlevde iallafall :o. Men vi har simmat både före och efter, och kul är det! / Å

Nej, jag sitter absolut inte kvar på ryggen. Visserligen var jag bara 12 år och stor som en ärta...
Men när hästar simmar så syns inte mycket mer än huvudet, och när man bara var 12 år betydde det att hästen kanske druknar... :crazy:

:DHästar är så söta, dom tar verkligen sikte på närmsta strand, gärna då rakt framför dem.
Själv har jag det så lägligt, att vi kan vada ut efter ett grund som går ca 50 m. ut, och går sen längs med stranden.
Så det är bara att vada ut, rikta mulen mot stranden och ´voila´ man simmar :banana:
Å jag säger som dig...kul är det!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 231
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka