Simma i klorvatten

CA

Trådstartare
Är det farligt för hundar att simma i klorvatten?
Om man sköljer av dem noga i duschen efter att den simmat?

Har nämligen möjligheten att låta min hund få simma i en pool någon gång i veckan, men det är klor i vattnet och då har jag inte vågat låta henne simma, men är det lugnt om jag sköljer av henne efteråt?

Sv: Simma i klorvatten

Är det inte klor i bassängerna dom har på vissa djursjukhus? Tycker inte det borde vara nån större fara sålänge man sköljer av hunden ordentligt efteråt.

Våran förra hund simmade under rehaben efter operationen. Det var på strömsholm i deras bassäng med klorvatten. simmades även hemma i badkaret i klorvatten. Så det är nog ingen fara.

Love_travare skrev:
Är det farligt för hundar att simma i klorvatten?
Om man sköljer av dem noga i duschen efter att den simmat?

Har nämligen möjligheten att låta min hund få simma i en pool någon gång i veckan, men det är klor i vattnet och då har jag inte vågat låta henne simma, men är det lugnt om jag sköljer av henne efteråt?

Men det är mindre halt klor i Hundsim än för människor, men tror inte det gör nåt ändå.

*lånar knapp*

en liten fråga då... :)
är det då samma sak om hunden har badat i saltvatten?

Så det är helt ofarligt för henne? Behöver jag schamponera henne efteråt eller räcker det bara att skölja noga?
Ska jag smörja in tassarna med tass-salva efter?

Sen bassängen är för människor egentligen, men jag får använda den några gånger om jag vill, men har inte velat för jag inte visste om det var farligt eller inte.

Vi ska börja på hundsim nu snart, men eftersom att jag kan låta henne simma både på djursjukhuset och i den "vanliga" bassängen så är ju det bättre.

Bör man ha flytväst på hunden? Har sett att man använder det på hundsim.

nej inge schampoo skölj hunden noga efter bara o torka den noga.

nej simmar hunden bra så ingen flyväst.
varför tassalva? har hunden problem me nåt så visst inte annars

sen viktigt o tänka på o inte lå¨ta hunden gå utan den SKA simma hela tiden annars fyller det ingen funktion alls.

Sen börjar man ex med 7 min sen räcker det så hunden känner att den orkar med det sen höjre man kanske till 12 min o kör där 2-3 gånger sen 20min ett ex antal gånger sen MAX 25 min o den ska givetvis jaga nåt så den tar i så flytleksak som den får jaga så bara bra om ni är två som han slänga saken i mellan er,

Jag simma mycket me min på Hundrehab i örebro o det bygger fint utan belastning på hunden.

sen efter streching o massage.

ingen som vet om det är samma sak för hundar som har badat i saltvatten (att det bara är att skölja av efteråt..) ?

thea skrev:
ingen som vet om det är samma sak för hundar som har badat i saltvatten (att det bara är att skölja av efteråt..) ?

ja dte lär det väl vara varför skulle det skilja mot klor för?

När Mulle har badat i saltvatten har jag bara sköljt av honom i duschen när vi kommit hem.

Låter väldigt länge...tycker Du ska börja lite lugnare, självklart beroende på i vilken kondition Din hund är i nu. Det gäller att hunden inte får för hög mjölksyrehalt, då gör träningen mer skada än nytta.

GaurdianAngel skrev:
Låter väldigt länge...tycker Du ska börja lite lugnare, självklart beroende på i vilken kondition Din hund är i nu. Det gäller att hunden inte får för hög mjölksyrehalt, då gör träningen mer skada än nytta.

öhhh 7 min länge???

så ser mitt tränings schema ut från strömsholm iaf.

Tassalvan tänkte jag om tassarna blir torra av kloret, men det ser jag ju.

Ska hunden simma i hela tiden, eller ska den simma t.ex 2 min, vila och sen 2 min igen, eller hur funkar det? Beror det på vilken kondition hunden är i?

Ja strech och massage får hon alltid de dagar när hon jobbat lite mer, så jag tänkte nästan att hon behöver det efter hon simmat.

Tack för ditt svar!

Det är som sagt ingen fara för hundarna att simma i klorvatten. mina hundar simmar i vår pool på landet där det är klor bara man sköljer av dem ordentligt sedan men man behöver INTE schampoonera hunden.
privatpersoner brukar ha lite mer klor isina pooler än djursjukhusen men de har högre phvärde och det är det som inte är så bra så vad jag har förstått så är det bättre för hundarna att simma där det är mindre phvärde vilket det oftast är i privatpersoners pooler..

//Jenny

PS det blev typ samma sak 2 ggr men skit samma. Ds

hunden ska simma hela tiden.

Du vämer upp med lätt jogg innan eller lite bus i vattnet för o få den varm sen simmar du de min du själv valt o då ska det vara full fart så därför är typ 7min en bra början.

För ocg få ut maximalt av hunden så är det viktigt att den simmar hela tiden.

För är man vid sjön o badar o hunden simmar en kort tur o sen är uppe simmar en stund o.s.v. då kan ju hunden hålla på hela dagen utan o bli trött men simma själv me hunden på djupt vatten i 10min så får du se en helt annan trötthet.

intevall träning kör man med fördel ex för muskulatur med bildäck eller kondition backträning .

PIRU skrev:
öhhh 7 min länge???

så ser mitt tränings schema ut från strömsholm iaf.

När jag fick mitt träningsschema så stod det att man skulle börja med 3 min. Men när de sen fick se hunden så höjde de tiden ganska rejält, då hon är i mkt bra kondition.

Men 3 min är kanske för riktiga svenssonhundar som inte gör så mkt.

Sen är det lite beroende på hund. Min kompis unga Labradorhane var så ivrig så han fick "kramp" direkt. Hennes tok som tog det coolt kunde simma mycket längre tid direkt!

Jag håller med om att 7 min låter länge för en hund som inte är van, helst när man inte vet simmvana och temperament. En hund som simma ineffektivt (plaskar - simmar dåligt) eller som tycker att det är lite jobbigt ska inte behöva ligga i plurret så länge...

Angående bassäng så måste jag be er vara noga med klorhalten! I vår bassäng så blev klorhalten väldans hög helt plötsligt och det skulle aldrig vara lämplig för en hund! Så håll koll på värderna och lär dig hur vattnet ska lukta när det är "normalt". Min lillasyster klagade att vattnet luktade så mycket klor, men pappa sa att det var helt okej. Döm om allas förvåning när baddräkterna var blekta när de kom upp från vattnet :rofl:

Ooh, det måste jag göra! Vill inte att mina ska blekas. Vill inte ha några fjantigt grå schäfrar. :D ;) :angel: De ska vara snygg schäferteckning och det svarta ska vara rejält svart.

Hört talas om vit schäfer va va va?? Det är bara att mönstra in!!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 875
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 765
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 857
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits