Silversvart och silverbrun

bigganl

Trådstartare
Jag undrar om någon har bilder av silversvart och silverbrun häst.
Det är motsägelsefullt när jag läser om dessa färger och ser bilder. De hästar som sägs vara silverbruna är silversvarta enligt andra. Jag försöker reda ut detta för mig själv nu.
Vad säger ni som kan det här? Har ni bilder på silversvart och silverbrun häst att visa mig?

Sv: Silversvart och silverbrun

Mitt tips är att söka på google, på bilder. Då tycker jag att man får en rätt bra bild av det hela.. Inte alltid helt rätt, men man får en aning iaf!

silversvart (ganska ljusa)
Snekkja184.jpg

Emil2.jpg

silverbrun
Dufa.jpg

silverbrun.jpg

Nu, på direkten vill jag veta vad du använder för hemligheter för att få dina hästars manar så långa och underbara! :devil::love:

Nejdå, det handlar enbart om illegala medel som på något mystiskt sett får hästens man att växa 10cm/dag såklart :angel:.

Hade du sett honom i verkligheten hade du sett att han är silversvart. Kameran som ligger bakom alla bilderna gillar rött. :D

KL.

Här har vi en silversvart, som förövrigt är väldigt ljus/brun på vintern tycker jag.

DSC_0419.jpg

Denna häst är alltså också silversvart?
Den skulle jag trott var silverbrun. Den är ju inte svart i grunden utan brun. Varför betecknas den då som silversvart och inte silverbrun? (ber om ursäkt om jag är trög)

Vissa silverbruna och silversvarta kan vara väldigt lika varandra men då är det generna som avgör vad beteckningen blir. (sen ser jag att bilden du kommenterar ser annorlunda ut med skärmen jag använder nu, jämfört med sist jag såg den så egentligen är hästen nog mer grå än röd i sin ton...)

Vissa silverbruna och silversvarta kan vara väldigt lika varandra men då är det generna som avgör vad beteckningen blir. (sen ser jag att bilden du kommenterar ser annorlunda ut med skärmen jag använder nu, jämfört med sist jag såg den så egentligen är hästen nog mer grå än röd i sin ton...)
[/QUOTE]
Men det är ju likadant med inlägget ovanför ditt. Den hästen är inte heller svart/grå utan brun. Vad är det då som skiljer silversvart från silverbrun om de kan se exakt likadana ut? (Jag låter säkert väldigt förvirrad, men jag fattar inte det här.)
Jag är ju ingen isisryttare och har inte haft så mycket med isisar att göra, men tycker det här med färger är väldigt intressant. Om man jämför med hästar som har gulanlag så är det ju lätt att se vilken färg de har i botten och som är "utspädd" av gulanlaget. Är det inte alls så med silveranlaget?
Hur vet man vilken som är silversvart och vilken som betecknas som silverbrun om båda har brun grundfärg?

Detta är inte min häst utan en väns unghingst, jag har bara fotat. Hoppas hon inte har något emot att jag lägger ut foto på honom.
Han är silversvart och när han är nyryktad och på språng är han en riktig hjärtekrossare. Min gammeltant står och tittar på honom hela dagarna i hagen ;)

4mars09052.jpg

Visst syns det ofta skillnader men det är inte vad man ser med ögat som säger vilken färg en häst har utan det beror på om den har ett anlag för brun.Om grundfärgen är brun så är den silverbrun.

Jag tänker såhär att alla hästar är fuxar sedan har en del svart över det och en del brun på sin svarta.Sen kan de dessutom ha blackanlag eller silver eller gul.
Eller skimmel eller skäck etc.
Allt utgår från en fux.

Senast ändrad:

Om du menar hästen som zannaah lade in så får du nog kika på hennes avatar för en mer korrekt färgåtergivning. Jag antar att det är samma häst eftersom hennes häst är just silversvart, men beroende på tid på året kan hästarna bli olika bruna i nyansen även om de är silversvarta. (precis som svarta hästar kan bli lite rödbruna innan de fäller sommar/vinterpäls)

När du säger att hästen inte är svart i grunden pratar du om det du SER. Men i färgdiskussioner utgår man från generna. Genetiskt sett så är den svart i grunden även om kroppen är brunaktig. Det är det silvergenen som påverkar.

Silversvart blir de alltså när de har gener för svart + silver på det. Silverbrun blir det när de har gener för brun + silver på det. Grejen är att silvergenen gör hästarna ljusare även i sin grundfärg så därför är inte silversvarta just kolsvarta på kroppen utan istället gråaktiga/melerade (och ibland lite brunaktiga). Silverbruna har dock ofta en tydligare brun färg.

Om du menar hästen som zannaah lade in så får du nog kika på hennes avatar för en mer korrekt färgåtergivning. Jag antar att det är samma häst eftersom hennes häst är just silversvart, men beroende på tid på året kan hästarna bli olika bruna i nyansen även om de är silversvarta. (precis som svarta hästar kan bli lite rödbruna innan de fäller

Exakt! Så här såg hon ut på sensommaren/hösten:

tnaaat-1.jpg

IMG_4986.jpg

Mycket gråare, eller hur :)?

Men alla har ju inte koll på hästens gener. Menar ni att man inte kan säga vad en islandshäst har för färg genom att titta på den?
En brun häst med gulanlag blir ju blekare brun. En svart häst med gulanlag blir blekare svart (gråaktig) Funkar inte silveranlaget alls så?
Jag har en bild av en häst som jag undrar färgen på. Ska lägga in den när jag kommer hem.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 020
Senast: fio
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar