Silverbrun eller....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare annele
  • Startdatum Startdatum
Sv: Silverbrun eller....

Det fungerar inte så.
En Silversvart häst ser inte svart ut.
Den har svart grundfärg och sedan så bleker silveranlaget man och svans till silvervitt och kroppen till allt mellan nästan svart och ljusgrått.

Se min hemsida för mera bilder.

Jag är urusel på islandshästfärgerna men jag är nästan helt säker på att det inom islandshästvärlden inte finns ett sånt begrepp som silverfux.

Anneli

Silverfux finns inte vad jag vet. Skulle kalla den för fux :D

ainasoja skrev:
Jag är urusel på islandshästfärgerna men jag är nästan helt säker på att det inom islandshästvärlden inte finns ett sånt begrepp som silverfux.
Som jag har skrivit ovan, jag kan upprepa det IGEN! (ingen kritik till ainasoja, utan till ALLA ER som inte har lyckats läsa det jag skrivit ovan.,..)
Det FINNS INGET som heter silverfux!

SIlveranlaget påverkar ENBART svart och brun färg, det SYNS INTE på en fux. DÄRFÖR finns inga silverfuxar, hur gärna ägarna än vill att de skav ara det!
Och det är inget som är specifikt för islandshästarna, utan detta gäller för ALLA de raser osm har silveranlaget (vilket iofs inte är så många - islänningar, shetland, ardenner i sverige, i USA finns några till raser som har det)

Det finns massor av islandshästar med felreggad färg. Dels för att vissa vissa färger är mer attraktiva än andra och det ser bra ut på pappret, dels pga okunskap, dels för att det kan vara svårt (eller omöjligt) att avgöra. Ofta allt på en gång eller i kombination.

Du har rätt i att det troligen är flaxgenen som är framme och det är populärt att kalla dem något med silver i hopp om att de ska bli mer lättsålda.

Senast ändrad:

:bow: :bow: :bow:

Jag började undra om jag trampat i klaveret där :angel: men jag tycker att jag har en ganska bra koll på vad som finns i färgväg men jag tyvärr inte lyckats lära mig hur dom nedärvs ännu *suck*

Det är ju hur mycket som helst att lära sig och allt ryms tydligen inte i min hjärna.

Jag säger som Nalle Phu: Jag är en björn med en mycket liten hjärna :D

Anneli

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: WildHorse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
1 195
Senast: cewe
·
Hästhantering Hej, Är dålig på detta med färger och är lite nyfiken på vad hästen egentligen har för färg. Det handlar om en D-ponny från Irland helt...
Svar
18
· Visningar
1 901
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025