Silage - smörblommor?

Norrlänning

Trådstartare
Ja som rubriken säger, Hur går det med smörblommorna i silaget?
Då det inte är riktigt torrt är inte blommorna giftiga då?

Har funderat lite om silage.
Är det mer mätande än hö?
Tycker att mina hästar äter mindre av det.
Eller ger jag dom mer än det extra man brukar...:angel:
Det är ganska blött.
 
Sv: Silage - smörblommor?

Smörblommor är typ den ena växten som jag kommer ihåg i huvet att den är giftig så jag skulle inte chansa .. Förra medishästen hade massa smörblommor i hagen , åt allt gräs runtom men inte end enda smöris:smirk:
 
Sv: Silage - smörblommor?

Jag vet många som ger hästarna silage och jag har gjort det förr utan nå problem.

Började bara fundera på smörblommorna när jag såg att hästarna ratade visa delar av silaget.
Då vart jag nyfiken och kom på att man kan kanske få svar på kloka buke:banana:
 
Sv: Silage - smörblommor?

min kompis gamla ponny fick en allergi reaktion (hon svullnade ordentligt) veterinären trode det va någon form av foderförgiftning.
hon äter hösilage och är otroligt gluppsk....
vem vet.. men vi har diskuterat möjligheten om tex. smörblommor har "slunkit" med.
 
Sv: Silage - smörblommor?

Läste i en bok att den färska växten är giftig, men den torkadee ex i hö är inte giftig.. vet ej om det stämmer men så stog det ialla fall.. :)
 
Sv: Silage - smörblommor?

då skulle det ju kunna stämma att min vänninas ponny fick i sig det.
hennes hösilage har ts på ca. 60 %
 
Sv: Silage - smörblommor?

Ja jo det visste jag.:)

Det är därför jag undrar o smörblommorna räknas som färsk eller torkad i silage.
:confused:
 
Sv: Silage - smörblommor?

Jag hadde en sköthäst som varje sommar rensade hagen på smörblommor utan att bli sjuk på något sätt. Då var det inte lite smörblommor hon satte i sig så det kan inte vara så faligt som allar påstår.
 
Sv: Silage - smörblommor?

oj sorry missade detta.. då vet jag tyvärr inte svaret... :)
 
Sv: Silage - smörblommor?

frågade en bonde idag, som sa att det räknas som färsk i hösilage.
men om man gödslar med npk så slipper man dom på åkern.
får man mycket smörblommor i beteshagen så är det för hårt betat/behöver gödslas. det va svaret jag fick ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 760
Senast: Unhappy
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 421
Senast: anna_panna
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp