SIFO/Gallup undersökningar

Hur ofta rings ni upp eller får ett formulär utskickat med den typen av undersökningar?


Någon som vet hur slumpmässigt deras urval är?
Jag är jämfört med andra i min familj/släkt fascinerande ofta utvald nämligen. Utom pappa innan han flyttade utomlands.

Denna gång var det resande i Europa som skulle undersökas, men jag har fått frågor om många olika ämnen 😇
De kanske har ett register över vilka som brukar vara tillmötesgående och ställa upp på telefonundersökningar och tar dem oftare? Får du någon ersättning, typ lotter eller så?
 
De kanske har ett register över vilka som brukar vara tillmötesgående och ställa upp på telefonundersökningar och tar dem oftare? Får du någon ersättning, typ lotter eller så?
Ett register över de som oftare ställer upp skulle ju inte representera befolkningen jämnt(?)

Apropå ersättning. När jag fick CAN-undersökningen tvekade jag och skickade inte in den, då fick jag påminnelse och erbjudande om ett presentkort om jag fyllde i och skickade in.
Anledningen till att jag tvekade var att de ville ha tillgång till typ allt om deltagarna, sjukskrivningar, läkemedel man tagit, sjukjournaler, fkassans register, dödsorsak osv.
Det fanns en ruta där man kunde kryssa i om man inte gav dem tillstånd så jag gjorde det. Får väl hoppas att det efterlevs …
 
Ett register över de som oftare ställer upp skulle ju inte representera befolkningen jämnt(?)

Apropå ersättning. När jag fick CAN-undersökningen tvekade jag och skickade inte in den, då fick jag påminnelse och erbjudande om ett presentkort om jag fyllde i och skickade in.
Anledningen till att jag tvekade var att de ville ha tillgång till typ allt om deltagarna, sjukskrivningar, läkemedel man tagit, sjukjournaler, fkassans register, dödsorsak osv.
Det fanns en ruta där man kunde kryssa i om man inte gav dem tillstånd så jag gjorde det. Får väl hoppas att det efterlevs …
Det där hade jag också blivit väldigt fundersam över, en sådan har jag aldrig fått.
Då blir det ju inte anonymt för fem öre, och sådant vill jag inte delta i.
Tycker det borde krävas mer än en kryssruta för att godkänna något sådant?
En underskrift/fullmakt tex?
Journaler har ju med patientsäkerhet att göra.
 
Jag brukar få ett mail ett par gånger om året (tror jag , har inte direkt räknat gångerna) från Göteborgs Universitet där jag får svara på lite frågor, det är mycket om politik och en del vanor. Aldrig något telefonsamtal.
 
Jag har fått enkäter hemskickat några gånger en gång var det om folkhälsa eller något sådant och de andra minns jag inte vad det var. Har inte hunnit svara på någon dock och vet inte om jag vill heller. Har ett mobilnummer som inte är reggat någonstans så jag får aldrig telefonsamtal från dem.
 
Ett register över de som oftare ställer upp skulle ju inte representera befolkningen jämnt(?)

Apropå ersättning. När jag fick CAN-undersökningen tvekade jag och skickade inte in den, då fick jag påminnelse och erbjudande om ett presentkort om jag fyllde i och skickade in.
Anledningen till att jag tvekade var att de ville ha tillgång till typ allt om deltagarna, sjukskrivningar, läkemedel man tagit, sjukjournaler, fkassans register, dödsorsak osv.
Det fanns en ruta där man kunde kryssa i om man inte gav dem tillstånd så jag gjorde det. Får väl hoppas att det efterlevs …

Jösses en sån enkät hade jag aldrig i livet svarat på. Det tycker jag hade varit för stort intrång på den personliga integriteten.
 
Det där hade jag också blivit väldigt fundersam över, en sådan har jag aldrig fått.
Då blir det ju inte anonymt för fem öre, och sådant vill jag inte delta i.
Tycker det borde krävas mer än en kryssruta för att godkänna något sådant?
En underskrift/fullmakt tex?
Journaler har ju med patientsäkerhet att göra.
Patientjournaler är faktiskt allmän, eller heter det offentlig, handling. Men de sekretessprövas och man stryker sånt som kan identifiera personer.
För några år sen var det nån som begärde ut 200 patientjournaler och fick ut dem.
 
Hade visst en sparad bild på den där CAN-informationen:
CE06B6B2-8C95-4785-A4CA-7EB8585E55CB.webp
 
Har fått hem några gånger, älskar undersökningar 😅

De senaste gångerna har jag fått biobiljetter eller triss tror jag. Uppskattat!
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 269
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp