SIFO/Gallup undersökningar

Cattis_E

Trådstartare
Hur ofta rings ni upp eller får ett formulär utskickat med den typen av undersökningar?


Någon som vet hur slumpmässigt deras urval är?
Jag är jämfört med andra i min familj/släkt fascinerande ofta utvald nämligen. Utom pappa innan han flyttade utomlands.

Denna gång var det resande i Europa som skulle undersökas, men jag har fått frågor om många olika ämnen 😇
 
Jag har också blivit uppringd rätt många gånger fast jag oftast inte har tid att svara. Ingen aning om hur deltagarna väljs ut dock.
 
Jag har också blivit uppringd rätt många gånger fast jag oftast inte har tid att svara. Ingen aning om hur deltagarna välja ut dock.
Hur mycket är rätt många gånger?
En om året? Flera om året?
Ett par gånger på en femårsperiod?
 
Hur mycket är rätt många gånger?
En om året? Flera om året?
Ett par gånger på en femårsperiod?
Nån gång om året kanske. Dock händer det att jag lägger på innan jag riktigt hört varifrån de ringer så det kan ju vara andra typer av undersökningar också.
 
Jag tror att de försöker vara slumpmässiga men statistiskt procentuella. Dvs, x antal landsbygdsbor, x antal småbarnsföräldrar i förhållande till Sveriges demografi. Men inom den gruppen är du som person bara statistik.
 
Nån gång om året kanske. Dock händer det att jag lägger på innan jag riktigt hört varifrån de ringer så det kan ju vara andra typer av undersökningar också.
Stämmer bra med hur ofta de ringer mig..
Maken ringer de väl en gång på fem år max..
 
Novus hör av sig till mig per mejl ganska ofta i perioder. Ibland är det varje vecka och sedan kan det dröja en-två månader så kommer det undersökningar igen.
 
Novus hör av sig till mig per mejl ganska ofta i perioder. Ibland är det varje vecka och sedan kan det dröja en-två månader så kommer det undersökningar igen.
Mig har de mig veterligen aldrig mailat, vilket är bra. För annars hade jag funderat på hur de fått min mailadress, och satt den samman med mina personuppgifter...
Kan du ha tackat ja till att vara med i något slags panel som svarar på undersökningar?
 
Mig har de mig veterligen aldrig mailat, vilket är bra. För annars hade jag funderat på hur de fått min mailadress, och satt den samman med mina personuppgifter...
Kan du ha tackat ja till att vara med i något slags panel som svarar på undersökningar?
De ringde om en undersökning och frågade sedan om de fick mejla :)
SIFO var det väldigt längesedan jag hörde något ifrån.
 
Jag har fått sms en gång vid val.
Sambon har fått hem en enkät en gång.

Det är det enda jag kan minnas (exakta avsändaren vet jag inte men nåt sånt).
 
Jag tror inte jag varit med i nån undersökning sen 2002. Det var en om arbetslöshet som började 2000 eller 2001, då var jag långtidsarbetslös. När sista omgången av frågorna kom 2002 hade jag flyttat och fått ett vikariat så jag bidrog väl till de procenten som kommit ur arbetslösheten. Vet inte om det var sifo eller ams som gjorde den.
 
Justja, har fått nån undersökning om tobak, alkohol och droger också, den var från CAN(?). Det var nog 2017.

Sifo och gallup kontaktar aldrig mig, antagligen pga att jag har hemligt nummer.
 
Aha. Men då ingår du väl i någon "panel" hos dem... Inget som görs helt slumpmässigt alltså.
Deras paneler är slumpmässigt sammansatta och består av många personer som ska motsvara ett genomsnitt av befolkningen, dock med en viss bias för att t ex äldre och nyanlända invandrare är underrepresenterade för web-enkäter (det upplyser de om så att man kan ta hänsyn till det i sin bedömning av svaren). Om man ska undersöka en viss sak så kan de räkna ut/undersöka ifall de i sina paneler har tillräckligt många personer som uppfyller ett visst kriterium för att det ska kunna bli statistiskt säkerställda svar. Blir betydligt enklare (och billigare) att använda de fasta panelerna än att göra en större undersökning.
Stort tack till er som är med i en panel och/eller svarar! Mycket av t ex samhällsplaneringen är beroende av att veta vad/hur folk gör/tycker.
/mamman som har anlitat SIFO
 
Jag tror inte jag varit med i nån undersökning sen 2002. Det var en om arbetslöshet som började 2000 eller 2001, då var jag långtidsarbetslös. När sista omgången av frågorna kom 2002 hade jag flyttat och fått ett vikariat så jag bidrog väl till de procenten som kommit ur arbetslösheten. Vet inte om det var sifo eller ams som gjorde den.

SCB? De har en kontinuerlig arbetskraftsundersökning där du kontaktas fyra ggr per år under två år för att se trenderna på arbetsmarknaden.
 
Jag är 61 och har bara svarat på frågor om jordbruket - en gång för typ 20 år sedan.
Aldrig telefon eller något annat.
 
Jag fick frågor om mitt boende för en herrans massa år sedan (1990-talet) från SCB och sedan var det något annat från SCB i den vevan. Efter det har det inte varit något (förutom paneler som jag anmält mig själv till men det är ju en annan femma).
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 269
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp