Sidvärtsrörelser

L

Love_Maya

Alltså, jag kan det inte. Min häst är ju också orutinerad på det men hon kan om ryttaren kan. Har sett min ridinstruktör göra massa skänkelvikning, öppna m.m. Men jag kan inte hur mycket jag än övar. Jag vet inte när hästen gör rätt, så när jag rider själv så berömmer jag när jag tror hon gör rätt :angel: Jag glömmer bort hur man ska ha fötterna, hur hästen ska gå, vad jag ska göra med händerna. Hjälp! :crazy:

Sv: Sidvärtsrörelser

De bästa är ju såklart om du ber om hjälp, be din ridinstruktör hjälpa dig.
De är svårt att beskriva såhär, för mig iaf :crasy:

Enkel förklaring:
Då du ska flytta för höger skänkel flyttar du bak den högra skänkeln bara lite, samtidigt som du håller lite extra på vänster tygel.
Den vänstra skänkeln är drivande och högra är förflyttande.
Tänk först ut din väg, t.ex. från a-e rid först vägen utan att flytta, försök sedan att flytta något steg bara, åt gången i slutet brukar va lättast.
Efterhand kommer du att kunna flytta mer och mer till du har en skänkelvikning.

orutinerad ryttare på orutinerad häst bör alltid uppsöka tränare och inte exprimentera själv, är så lätt att det går fel. Det är min bästa råd :).

Lycka till!

Ett enkelt tips jag fick av en tränare är att vrida om hela kroppen, dvs vända sej åt det håll man vill att huvude ska vara, om du förstår...?! Viktigt att alla delar av kroppen följer med, även händerna.
Det fungerar skitbra, och har underlättat mina sidvärtsrörelser väsentligt, förut satt jag och överarbetade det hela och krånglade med alla kroppsdelar var för sej, nu så vrider jag bara om, och hästen går klockrent.

Hej allihop som har svarat!

Jo, jag tar hjälp av en ridinstruktör men hur mycket hon än förklarar så fattar jag inte :crazy:

Så sen när jag ska öva på det tills nästa ridlektion så vet jag inte hur jag ska göra. Jag har fattat (äntligen) hur man bara flyttar hästen åt de båda hållen. Men sen när vi har börjat öva skänkelvikning, öppna m.m. så vet jag inte hur hästen ska gå. På skänkelvikningen fattar jag inte hur hästen ska ha huvudet och när jag gör öppna vet jag inte hur hästen ska gå heller. Jag fattar noll? Kan någon visa en film(tydlig) eller en bild hur hästen ska gå i öppna + skänkelvikning?

Hon som behöver hjälp :P

Säger du till henne att du inte förstår då? Då måste h*n väl ändå försöka förklara eller visa så att du förstår.

Håller med smultronglass att du måste våga säga till när du inte förstår vad din instruktör menar, hon kanske kan förklara igen och på ett tydligare sätt?

Annars kanske det kan hjälpa att låna hem någon ridinstruktionsbok typ "ridlära" där det finns beskrivet hur och varför du gör olika övningar och vilka hjälper du ska ge. Bilder på hur hästen ska förflytta sig brukar också vara bra!

Lycka till:)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
508
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar