Sidvärtsrörelser, hjälper

Sv: Sidvärtsrörelser, hjälper

Fast det blir automatiskt en sänkning av tempot pga tvärningen, därför måste man försöka att bibehålla ursprungstempot.
Många fokuserar bara på att hästen tvärar taktmässigt med rak bål, och glömmer att den ska ta för sig framåt/ åtsidan.

KL

Men det är väl där PFs halvhalter, Flash följsamhet i rörelsen, Mimus lagoma grad av tvärning och Axels sitta rakt upp och ned kommer in..? :)

Vilken bra sammanfattning, :bow: tillsammans skulle vi rida perfekt:idea: :p

KL
Jag upptäckte när jag fick problem med högerslutan att jag tar fram min högra innerhöft mindre än jag tror att jag gör av nån anledning. Samt för gärna fram inner axel istället:crazy:
Det är något jag gör "av mej själv" om jag får hållas, och som jag alltid måste bevaka mej själv på, pga att jag väl är sned då. Oftast nu så behöver jag inte tänka på det, men det händer :o att jag kommer på mej själv. Då går det inte heller att följa med i rörelsen och den blir hackig, därför märks det direkt som tur är.

Fast det blir automatiskt en sänkning av tempot pga tvärningen, därför måste man försöka att bibehålla ursprungstempot.
Många fokuserar bara på att hästen tvärar taktmässigt med rak bål, och glömmer att den ska ta för sig framåt/ åtsidan.

Fast som jag ser det är det precis det LinneaL vill åt när hon skriver om vikten att låta hästen "trampa igenom" rörelsen.
det är väl det som folk pratar om också gällande vikten av att rida med i rörelsen. men som Linnea så tänker jag just på det som att som sagt låta hästen "trampa igenom".
det är lätt att bara sitta och pressa och pressa igenom rörelsen, och då blir det spänningar hos alla och envar. men att rida koordinerat och avslappnat och som sagt låta hästen trampa igenom i rörelsen utan att man bara trycker på och ber den flytta är nyckeln för en bra utförd rörelse för mig.

Jag vet att det finns äldre trådar. Men jag ställer frågan i alla fall.
Har funderat lite på hur olika personer beskriver hur de rider sidvärtsrörelser och fått en tanke.

Så därför undrar jag: Vad tycker ni är allra viktigast att komma ihåg när ni rider en öppna, sluta eller skänkelvikning i trav, för att behålla kvalitén i traven och rörelsen. Vad får man inte glömma?

För mej är en sak helt avgörande men det är sällan det folk nämner om man ber dem beskriva har jag märkt. Kanske har jag helt fel:idea:

jag tycker det är viktigast med framåtandan och goet! att hästen noga sätter under sin inner bak, den bärande.
ställning, takt och tempo får komma sen....

Samt för gärna fram inner axel istället:crazy:

vadå känner igen mig? :angel:

Hur många gånger har inte stackars tränaren sagt till mig att jag själv ska vara på väg rakt mot kortsidan? och inte vrida mig och vara på väg in i väggen typ?
(om vi nu rider slutan på långsidan alltså)

vadå känner igen mig? :angel:

Hur många gånger har inte stackars tränaren sagt till mig att jag själv ska vara på väg rakt mot kortsidan? och inte vrida mig och vara på väg in i väggen typ?
(om vi nu rider slutan på långsidan alltså)
Dito:angel:
Vaddå rakt fram- hur????

Skönt att man inte är ensam då :D
man känner sig ju inte lite trög när man får höra samma sak för hundrade gången - samma lektion :o

men nu har jag fattat iaf :bump: överlivet (rak linje mellan axlarna) ska vara vinkelrätt mot långsidan :D

Skönt att man inte är ensam då :D
man känner sig ju inte lite trög när man får höra samma sak för hundrade gången - samma lektion :o

men nu har jag fattat iaf :bump: överlivet (rak linje mellan axlarna) ska vara vinkelrätt mot långsidan :D

Säger detsamma, skönt att höra:D Man är inte ensam om att höra samma sak flera gånger:o - man känner sej obildbar ibland:(

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka