Sidvärtsrörelser, hjälper

F

flashlight

Jag vet att det finns äldre trådar. Men jag ställer frågan i alla fall.
Har funderat lite på hur olika personer beskriver hur de rider sidvärtsrörelser och fått en tanke.

Så därför undrar jag: Vad tycker ni är allra viktigast att komma ihåg när ni rider en öppna, sluta eller skänkelvikning i trav, för att behålla kvalitén i traven och rörelsen. Vad får man inte glömma?

För mej är en sak helt avgörande men det är sällan det folk nämner om man ber dem beskriva har jag märkt. Kanske har jag helt fel:idea:

Sv: Sidvärtsrörelser, hjälper

när någon frågar så brukar det ju ofta vara så att personen inte har erfarenheten att förstå just tex. saker man ska göra eller bör undvika för att förbättra kvaliten i gångarten....

det jag gör är:
rundar innersidan
upptagning på ytter
sen rider jag med sätet/ höften å "juckar" hästen ditåt jag vill.... hahaha flummigt det lät!:D
alltså trycker med inner sittben i sadeln aningen tyngre
driver in inner bak lite mer under hästen
passar yttersidan så jag inte tappar ytterbogen
lyfter innerhanden en cm, så att jag får med mig inner fram och att ställningen blir korrekt

svårt detta....
hur gör du då???

Så därför undrar jag: Vad tycker ni är allra viktigast att komma ihåg när ni rider en öppna, sluta eller skänkelvikning i trav, för att behålla kvalitén i traven och rörelsen. Vad får man inte glömma?

Takten? (tio tecken)

Vad jag brukar få tänka lite extra på är

*att innerhanden inte får bromsa
*att hästen inte får rinna iväg - halvhalter :angel:
*att ytterskänkeln ska vara med i öppnan - hästen ska vara mellan skänklarna
*att innerskänkeln inte får hamna för långt fram i slutan
*att vara på väg rakt fram själv i skolorna
*ingången på skänkelvikningen, särsk undan för höger skänkel

öhhm...finns det något kvar att tänka på sen :o

/PF - dålig på att tänka och rida samtidigt...

Takten? (tio tecken)

Öh, jag tycks ju ha missuppfattat frågan helt. :o Jag menar att det är viktigast att behålla takten, men frågan gällde nog vilken hjälp som var viktigast.

Så, på b svarar jag viktfördelningen.

Behålla takt och tempo när man går in i respektive rörelse samt att inte ställa högre krav än vad hästen är mogen för. :idea:

Kl

Tack alla, jag tror de flesta tog med det också!

Det är förstås flera saker som är viktiga. Men när jag har sett/hört förklaringar hur man gör så finns det ofta inte med. Eller inte på ett sätt som gör att det går att utläsa vad som menas.

Det jag tänkte på var just att rida med i rörelseriktningen För mej är det mer än bara hur man lägger vikten.

Jag frågade för att kanske det är så självklart att man inte tänker på det? Det är ju en fråga om hur man använder sätet o vikten. Såg att Kyra nämner det i sin beskrivning av hur ryttaren ska inverka, men sist.

För mej är det nästan det viktigaste av allt, även om allt är viktigt.
Jag såg en träning och då kom jag att tänka på det. Det sas inte, nämligen, trots att det fanns problem i just sidvärtsrörelserna.
Jag frågade ett par personer hur de gör och ingen nämnde det. Att helt enkelt vara med i hästens rörelseriktning gör att hästen
kan gå kvar i takten och tempot.

Det vanligaste felet är ju att när ryttaren börjar ge hjälperna så tappar hästen takten och tempot.:crazy: För att ryttaren bla tror jag, inte är med i riktningen.

Det var helt enkelt det jag tänkte :idea: Att man rider hästen åt det håll den ska med sätet. Just den inverkan glömmer t o m tränare tänkte jag på då. Kanske är det för självklart? Det var så jag började tänka. För jag tycker det är det viktigaste för att hålla igång rörelsen med kvalité. (Hm nåja, sen missar jag ju på annat förstås:o )

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att anledningen att hästen tappar takten och tempot är att ryttaren tvärar för mycket, eller låter framdelen komma först.

Det absolut viktigaste i sidvärts och skolorna är eftergiften i innersidan.
Och iom att det är en lösgörande övning så får man rida korta sträckor i början, så man som ryttare själv hittar hur rörelsen känns.

I övrigt instämmer jag med PF

Fick en bra känsla av PF´s beskrivning.

Sen är balansen viktigast för mig. Att man samlar upp hästen o på så sätt får en bättre kvalité i rörelserna.

för mig är ytterhjälperna det som jag måste tänka på mest o i diag. slutorna att även få med inre bak ordentligt.

Jag tror att anledningen att hästen tappar takten och tempot är att ryttaren tvärar för mycket, eller låter framdelen komma först.

Det absolut viktigaste i sidvärts och skolorna är eftergiften i innersidan.
Och iom att det är en lösgörande övning så får man rida korta sträckor i början, så man som ryttare själv hittar hur rörelsen känns.

I övrigt instämmer jag med PF

Men även det beror ju på att ryttaren jobbar mot hästen inte med.

Jag håller med om det du och de andra säger, men jag vara mest ute efter att för mej är grunden att ryttaren är med hästen i rörelsen, i rörelseriktningen. Och inte motverkar i sitt eget säte. Jag tror det är ett vanligt fel.

Därför tror jag att det är viktigast att man bara sitter rätt opp o ner.

Risken är stor att om man ska sitta mer på ngt sittben- att man då viker sig i sidan o då försvårar allt.

Men även det beror ju på att ryttaren jobbar mot hästen inte med.

Jag håller med om det du och de andra säger, men jag vara mest ute efter att för mej är grunden att ryttaren är med hästen i rörelsen, i rörelseriktningen. Och inte motverkar i sitt eget säte. Jag tror det är ett vanligt fel.

Absolut.
Man måste vara med i rörelsen, eller rida hästen i så svag "skola" att man själv hinner med och får in känslan.

Fick en bra känsla av PF´s beskrivning.

Sen är balansen viktigast för mig. Att man samlar upp hästen o på så sätt får en bättre kvalité i rörelserna.

för mig är ytterhjälperna det som jag måste tänka på mest o i diag. slutorna att även få med inre bak ordentligt.

Vad trevligt! :D (nöjd med att ha lyckats sätta mina tankar på pränt)

Ja - balansen är jätteviktig. Det är här halvhalterna kommer in för min del, jag har alltid haft ganska lätt att få en bra ingång och början men har ofta glömt att fortsätta ha hästen i balans och fokuserat för mkt på själva tvärningen och det har runnit iväg. Men nu börjar det bli ordning på sakerna på riktigt :) (glad PF har lyckats lära sig att bara sitta på sin breda bak och kunna påverka takten mer och mer, istället för att bara försöka hålla sig fast på mest estetiskt tilltalande sätt :angel: ).
Blir ju lättare och lättare åxå, när hästen orkr bära sig i samma takt hela tiden :D

delvis KL

Ja men då tänker vi lika här, tror jag, jag har också förr fokuserat på fel saker.

Just det där att inte hålla på och överdriva vikten åt något håll, och greja utan helt enkelt rida MED i rörelsen är så himla viktigt. Annars
arbetar man MOT hästen och hindrar friheten att röra sig.

Det är precis det som jag ofta saknar i beskrivningar men som är så avgörande för hur rörelsen blir:idea: Tycker jag.

Jag håller med er övriga om att bara "flyta med" (eller kanske rättare sagt: styra flytet lite lätt?) när allt klaffar och inte överanstränga åt nåt håll, utan försöka rida på det "gemensamma" kontot. I den bästa av världar är man ju en varelse, inte en ryttare och en häst, och i de guldögonblicken förstår man ju vad toppryttarna menar om att man flyter samman och blir ett. Och är man ett - behövs heller inga stora hjälper.

....
....
Men jag är inte alltid där. :) Och då kan det krävas lite hottahejti för att komma dit. Dvs lite starkare hjälper, lite fastare sits eller lite "längre" hjälper. (Och det är ju inte hästens fel att den inte är på hjälperna...) Det viktigaste för mig är i vilket fall den gemensamma balansen och så försöker jag styra den. Inte ett huvud, en bog eller ett inner bakben. (Sen är de givetvis väldigt viktiga beståndsdelar, men jag försöker rida hästen som en helhet).

Sen kan jag inte komma ifrån att det som funkar lite bättre för mig är om jag koncentrerar mig lite lite mer på bogen än på baken, eftersom min egen ridning funkar lite bättre då, och för att min häst har en rätt bra rumpa i sig, men bogarna lever ett litet eget liv ibland. (Sen vet jag förstås att en "riktig" rumpa speglar sig i bogarna också, men på mitt djur gäller det att ha rätt bra pejl på bogarna och inte bli lurad).

Därför tror jag att det är viktigast att man bara sitter rätt opp o ner.

Risken är stor att om man ska sitta mer på ngt sittben- att man då viker sig i sidan o då försvårar allt.

JUST DET.

Jag måste också hålla koll på tex ytter, mm men a och o är att vara med i rörelsen och inte krångla med sittbenen:o . Då kan rörelsen bli nästan "självgående" i de bästa stunderna (sparkstötting):idea:

KL
Eftersom jag inte ridit så länge, tycker jag fortfarande att det är svårt att forma min egen kropp rätt, och då "glömmer" jag rörelsen framåt. Och då jag kommer ihåg framåtdriften så glömmer jag något annat. Men skam den som ger sig.
Sen tycker jag det är väldigt olika på olika hästar. Min egen känsliga dam funkar det bra med, men med ridskolehästar kan det bli träningsvärk i mina ljumskar av att rida sidvärtsrörelser.

Ja bogarna får jag hålla koll på också.

Jag menar inte att man inte gör det andra man måste göra, men just för takt o tempo o balans så är det här med att rida med i rörelseriktningen så viktigt. Ofta pratar man mest om sitt hit eller dit och ta här eller där osv när man beskriver en rörelse.

Sen är det sällan perfekt, förstås:o

KL

Jätteintressant fråga! Och svar som gav bra mentala bilder. Själv tycker jag att det är viktigt att inte rida fortare än att hästen hinner "kliva igenom" varje steg och inte ta kortare eller mer markbundna steg bara för att den ska tvära...

Men det är väl där PFs halvhalter, Flash följsamhet i rörelsen, Mimus lagoma grad av tvärning och Axels sitta rakt upp och ned kommer in..? :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur