Nej, det får man inte. Det förstår du också.Det står o andra sidan ingenstans hur man ska byta. Så man får rent tekniskt göra precis hur man vill.
/Lady_S
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det får man inte. Det förstår du också.Det står o andra sidan ingenstans hur man ska byta. Så man får rent tekniskt göra precis hur man vill.
Nej, det får man inte. Det förstår du också.
/Lady_S
Är leda och hålla under sadling samma sak för TR? Någon som vet?
(Delvis @Equilina också) När TR inte täcker så går vi efter andemeningen, och den är att när du hanterar hästen från backen ska den ha bett, när du sitter på kan den ha bettlöst. Andemeningen är inte(!) att du får ha hästen på stallbacken utan någonting alls.Står det inget om hur man får eller inte får byta så tänker jag byta precis hur jag vill. Så blir det när de är så löjliga att man inte får lasta ur i samma utrustning som man har tänkt rida i.
Det är samma gissel i distansen, man måste ha bett när man lastar ur, men sen får man ha hästen i vad tusan man vill både på viloområdet och att rida med. Tycker ridsportsförbundet att det är säkrare att hålla på o byta utrustning på tävlingsplatsen än att lasta ur i det man ska rida i så får det stå för dem.
Mina hästar har hur som helst inga problem med att byta, men jag kan gissa att mindre uppfostrade hästar kan ha det.
(Delvis @Equilina också) När TR inte täcker så går vi efter andemeningen, och den är att när du hanterar hästen från backen ska den ha bett, när du sitter på kan den ha bettlöst. Andemeningen är inte(!) att du får ha hästen på stallbacken utan någonting alls.
Min uppmaning är fortfarande att sköta bytet av huvudlag snyggt, men vill du utmana överdomarna, så gör det.
/Lady_S
Vill du lösa ett reellt problem, eller vill du vara tvärsöver? Vill du det förstnämnda så kan vi diskutera saken, vill du det sistnämnda så är jag inte intresserad.Och hur sköter jag ett byte av huvudlag snyggt när jag sitter på hästen?
Alla har inte medhjälpare med sig...
Vill du lösa ett reellt problem, eller vill du vara tvärsöver? Vill du det förstnämnda så kan vi diskutera saken, vill du det sistnämnda så är jag inte intresserad.
/Lady_S
Vem har ansvar för att lära folk hantera sina hästar?Det värsta jag vet är regler som inte är genomtänka och helt onödiga. Detta försöker jag belysa på alla sätt jag bara kan. Bett på tävlingsplatsen är en sådan regel. Kan man inte hantera sin häst på ett säkert sätt utan bett så anser jag att man har jävligt långt kvar innan man ens ska fundera på att befinna sig på en tävlingsplats.
Kan jag belysa en sådan regelbrist framför ögonen på en överdomare så kommer jag göra det.
Det finns noll och ingen anledning alls till att vara tvungen att ha bett när man lastar ur och leder hästen på tävlingsplatsen och sedan få ha precis vad man vill.
Kravet att lasta ur med bett är helt befängt i min värld. Lär folk att hantera sina hästar istället.
Folk har själva ansvar över detta precis som det är idag.Vem har ansvar för att lära folk hantera sina hästar?
Vem bedömer att de kan hantera hästen?
Vem betalar för det?
Som jag uppfattar nya TR så får man inte det längre efter nyår....innan fick man väl ha hackamore även avsuttet på tävlingsplatsen? Då får man väl ha ett hack ovanpå det andra bettlösa. Eller är det inte ok längre?
Läst nya TR? Som jag tolkar det så slipper du idka civil olydnad.Det värsta jag vet är regler som inte är genomtänka och helt onödiga. Detta försöker jag belysa på alla sätt jag bara kan. Bett på tävlingsplatsen är en sådan regel. Kan man inte hantera sin häst på ett säkert sätt utan bett så anser jag att man har jävligt långt kvar innan man ens ska fundera på att befinna sig på en tävlingsplats.
Kan jag belysa en sådan regelbrist framför ögonen på en överdomare så kommer jag göra det.
Det finns noll och ingen anledning alls till att vara tvungen att ha bett när man lastar ur och leder hästen på tävlingsplatsen och sedan få ha precis vad man vill.
Kravet att lasta ur med bett är helt befängt i min värld. Lär folk att hantera sina hästar istället.
Det här innebär att man rent tekniskt får leda hästen i grimma, eftersom val av huvudlag när man rider är fritt. Och det finns ingen regel mot att ångra sigLäst nya TR? Som jag tolkar det så slipper du idka civil olydnad.
Moment 306 Hästens utrustning (gäller hela tävlingsområdet)
2. Träns / huvudlag
2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett (träns) eller i det huvudlag hästen avses tävlas i. Bett och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.
2.2. Under framridnings- och tävlingsmomentet får hästen ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar under förutsättning att ryttaren har kontroll på sin häst.
P: För ponny vid start på ponnytävlingar gäller dock speciella bettregler, se moment 307.
/Lady_S
Nu tappade jag intresset igen...Det här innebär att man rent tekniskt får leda hästen i grimma, eftersom val av huvudlag när man rider är fritt. Och det finns ingen regel mot att ångra sig