Mom 306 2:1 säger ju att man får leda hästen i huvudlag med bett eller det huvudlag man avses tävla i.
T ex
# jag tävlar betlöst = leder hästen i bettlöst träns. Eller ledträns med bett.
# jag tävlar med träns = jag leder hästen i tävlings tränset eller i ledträns med bett.
Så tolkar jag det. Att man bara inte får leda runt hästen i grimma eller rider fram på icke godkänt bettlöst träns

306 Hästens utrustning
(gäller hela
tävlingsområdet)
2.
2.1.
2.2.
Träns / huvudlag
På tävlingsområdet ska hästen ledas i
huvudlag med bett. Ett huvudlag är
sammansatt av nackstycke,
sidostycken, käkrem och pannband.
Bett och tyglar får inte vara osv.

Vid syftet står det;
Definition av huvudlag.
Möjlighet för ryttare på häst
att rida i valfritt huvudlag,
t.ex bettlösa alternativ)

Vad menar de med denna kryptiska mening?

Ja, jag fattar liksom inte heller vad det är som gäller riktigt..
Jag som ska tävla på hackamore i år, blir lite fundersam. För vad jobbigt det blir om man måste dra ett ledträns över så fort man hoppar av..

Käkrem? :( Hoppas de inte tänker ta så allvarligt på just käkremmen, det finns ju massor av träns som inte har någon, tex mitt favorit...

Käkrem? :( Hoppas de inte tänker ta så allvarligt på just käkremmen, det finns ju massor av träns som inte har någon, tex mitt favorit...
Jo, numera måste tränsen ha käkrem. Det finns ju dock lösa käkremmar att köpa numera från PS. Så du kan ju rida utan hemma men ha en lös att sätta på när du ska tävla.

Jo, numera måste tränsen ha käkrem. Det finns ju dock lösa käkremmar att köpa numera från PS. Så du kan ju rida utan hemma men ha en lös att sätta på när du ska tävla.
306 Hästens utrustning
(gäller hela
tävlingsområdet)
2.
2.1.
2.2.
Träns / huvudlag
På tävlingsområdet ska hästen ledas i
huvudlag med bett. Ett huvudlag är
sammansatt av nackstycke,
sidostycken, käkrem och pannband.
Bett och tyglar får inte vara osv.

Vid syftet står det;
Definition av huvudlag.
Möjlighet för ryttare på häst
att rida i valfritt huvudlag,
t.ex bettlösa alternativ)

Vad menar de med denna kryptiska mening?

Men alltså var står detta?
Jag hittar bara följande text under mom 306:
2. Träns / huvudlag
2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett (träns) eller i det huvudlag hästen avses tävlas i. Bett och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.
2.2. Under framridnings- och tävlingsmomentet får hästen ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar under förutsättning att ryttaren har kontroll på sin häst.

Men om vi nu går ut i verkligheten och testar detta......
Skulle inte en vettig överdomare låta en fullt tävlingsklar ryttare (alt hästskötare) få promenera förbi med sin häst på ett bettlöst alternativ som helt klart är avsett att ridas på men tagit tag i den som lullar runt med en häst som definitivt inte är på väg att värmas upp eller tävlas?

*Delvis knapplån kanske*

Det verkar som att de inte tagit in alla ändringar som de skrivit i ändringsdokumentet, men rimligtvis så borde det vara TR som vi ska följa. Och enligt TR verkar det vara helt okej att leda omkring sin häst i hackamore, sidepull eller något annat bettlöst som man tänkt tävla med.

Det verkar också som att det inte behövs någon käkrem på PS-tränsen, om man inte tävlar dressyr, för där är det specificerat i TR.

/Lady_S

Det verkar också som att det inte behövs någon käkrem på PS-tränsen, om man inte tävlar dressyr, för där är det specificerat i TR.

/Lady_S

Eller alla andra träns som också saknar käkrem, för oss som gillar bra läderkvalité :angel:

Jag mailade förbundet om käkrem i onsdags men har ännu inte fått något svar.

Drar upp denna lite igen. Hur långt får man dra det? Får man tävla i grimma med tyglar? Bosal (det har jag sett internationellt)? Repgrimma?

Drar upp denna lite igen. Hur långt får man dra det? Får man tävla i grimma med tyglar? Bosal (det har jag sett internationellt)? Repgrimma?
Förutsatt att du tävlar häst och inte ponny så får du dra det nästan hur långt du vill, bara du har ett huvudlag. Så allt ovanstående är okej.

/Lady_S

En tjej som jag vet fanns här lite förr (minns dock ej under vilket namn) tävlade sin arab i repgrimma på en hopptävling. Hon dubbelkollade allt med förbundet innan, och fick först nej, men efter mycket om och men fick hon ett ja. Detta var dock 2013. De införde en definition av begreppet "huvudlag" vill jag minnas, men det kanske var den som togs bort i samband med att de tog bort förbudet mot att rida utan käkrem?

Förutsatt att du tävlar häst och inte ponny så får du dra det nästan hur långt du vill, bara du har ett huvudlag. Så allt ovanstående är okej.

/Lady_S
Har för mig att det står nånstans om att tyglarna måste vara fästa på var sida om huvudet. Dvs inte så under hakan så som bosal och repgrimma fästs.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
335
Senast: Cactus
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 092
Senast: KesoNeso
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info