Har för mig att det står nånstans om att tyglarna måste vara fästa på var sida om huvudet. Dvs inte så under hakan så som bosal och repgrimma fästs.

Emma Csendes tävlade med tyglarna under hakan, och det var ju hon som startade det hela, så jag tror inte att det behövs.

Emma Csendes tävlade med tyglarna under hakan, och det var ju hon som startade det hela, så jag tror inte att det behövs.
Fick hon inte dispens då hon startade utom tävlan? Eller tänker jag på ngn annan nu?

Personligen så tycker jag det är bra att bettlöst är godkänt nu, men tycker fortfarande att bosal och repgrimma inte riktigt hör hemma på engelsk tävling. De är tillverkade för att ridas med neck reining och tunga tyglar. inte ledade tygel tag och lätta tyglar.

Vet man vad man gör så kan det ju fungera, men hade känts tryggare om det fans ngn form av reglering om vad för sorts sidepull och hack som är tillåtet. Finns ju lika många variationer som påhittiga hästmänniskor, som experimenterat fram egna lösningar utan ngn större koll på huvudlagets effekt.

Fick hon inte dispens då hon startade utom tävlan? Eller tänker jag på ngn annan nu?

Personligen så tycker jag det är bra att bettlöst är godkänt nu, men tycker fortfarande att bosal och repgrimma inte riktigt hör hemma på engelsk tävling. De är tillverkade för att ridas med neck reining och tunga tyglar. inte ledade tygel tag och lätta tyglar.

Vet man vad man gör så kan det ju fungera, men hade känts tryggare om det fans ngn form av reglering om vad för sorts sidepull och hack som är tillåtet. Finns ju lika många variationer som påhittiga hästmänniskor, som experimenterat fram egna lösningar utan ngn större koll på huvudlagets effekt.

Så vitt jag vet så tävlade hon precis som alla andra?

Det känns dock som att det är svårt att reglera, med tanke på vilka bett och konstiga saker som redan är godkända... Tänker på den här:

CPxvcl-XAAAUghh.png

Har för mig att det står nånstans om att tyglarna måste vara fästa på var sida om huvudet. Dvs inte så under hakan så som bosal och repgrimma fästs.
Nej, det står inte och har inte stått de senaste åren i alla fall...

Mom 306.2.2: "Under framridnings- och tävlingsmomentet får hästen ridas med det huvudlag som ryttaren föredrar under förutsättning att ryttaren har kontroll på sin häst."

Mom 306.4: "Tyglar får endast vara fästa i bettet (-en), eller direkt i huvudlaget. Hackamore och gags (där tyglarna är fästa i nack- eller sidostycket och löper genom betselringarna) är dock tillåtna."

/Lady_S

Det känns dock som att det är svårt att reglera, med tanke på vilka bett och konstiga saker som redan är godkända... Tänker på den här:

CPxvcl-XAAAUghh.png
Den där bilden får mig att vilja börja gråta... Inte för att jag tycker att det högra ska vara tillåtet, för det tycker jag inte. Men jag kan tänka mig flera vettiga formuleringar på hur man ska skriva för att det vänstra inte ska vara tillåtet, för det borde inte vara tillåtet! Av så många anledningar. :cry:

/Lady_S

Den bilden har jag sett många gånger på fb. Kan någon förklara vilka bett som är på vänstra bilden. Ser att det är någon form av träns bett. Men den främre vet jag inte vad det är, sitter ens den långa skänkeln i munnen?

Den bilden har jag sett många gånger på fb. Kan någon förklara vilka bett som är på vänstra bilden. Ser att det är någon form av träns bett. Men den främre vet jag inte vad det är, sitter ens den långa skänkeln i munnen?

Ser ut som ett tränsbett i kombination med ett hackamore (alltså inte ett "ponnyhack" utan ett "riktigt" stort) och en aachen-rem.

Själv tycker jag att hackamore blir för skarpt, jag har inte testat repgrimma etc, men hoppat i grimma. Tror jag har bättre koll på min häst i grimma en många har på bett.. Ärlig talat tycker jag att sidepull ser rätt fult ut, isf coolare med grimma eller bosal, mot att det funkar så klart.. tror inte jag behöver ha någon kontakt med munnen alls, bara kunna ta en förhållning nu och då, han vänder superlätt. Har hoppat i halsring också, men det kan jag nog inte på tävling, han tar lite väl mycket egna initativ..:angel:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
798
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
335
Senast: Cactus
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 092
Senast: KesoNeso
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info