sidepull vid körning?

paragon

Trådstartare
Någon som använder sig av sidepull vid körning för att minska slitaget på hästens mun? Vi fick tipset av en framstående hästtandläkare. Men att man då även måste ha martingal. Funderat på om detta kan fungera även på heta hästar. Om någon provat så dela gärna med er av era erfarenheter! Tack på förhand!

Sv: sidepull vid körning?

Det har vi inte provat, antar att ni varit hos TL?

Har man en tokig häst kan det ju vara lite riskabelt att bara testa så där. Däremot om de redan kan.

Jag har provat lite olika kombivarianter på min men han gillar verkligen inte nostryck så han slipper. Jag har även testat att rida bettlöst och med en del passar det inte ens om de ÄR lugna.

Jag kör aldrig med sidepull men all annan träning sker på sidepull på ALLA hästar, heta som lata. Funkar perfekt.
ett riktigt sidepull dock med HÅ*RT tvinnat rep över nosen.
Inte Hööks fusk med slät läderdel över nosen, den är förutom livsfarlig (kontrollerar inte en enda häst)även obekväm för hästen i och med att den vrider sig.
En sidepull möjliggör mkt mjuka signaler icoh med att den styr med hjälp av att flytta skinnet övr nosryggen. Den funktionen uteblir på Hööks fuskvariant.

JAg har ett sidepull med slät läderdel över nosen :angel: dock inte köpt från Hööks. Detta användes rätt flitigt på en tvååring för ett par år sedan. Hon var dum i munnen och fungerade alldeles utmärkt på sidepull. Hade ingen martingal.

Japp, det var hos honom vi var.

Hade inte planerat att bara sätta på sidepullen istället för träns och köra ut direkt, men jag vet inte hur jag ska träna. Vid ridning är hästarna nämligen helt annorlunda jämfört med när man kör, lugna och snälla så att det går utmärkt utan bett. Men jag undrar hur det funkar om man kör och de blir pigga, hur ska man kunna testa det i förväg, det går ju inte. Känns lite riskabelt att chansa.

Har aldrig testat köra på sidepull men är rätt säker på att ena kusen iaf (den andra har jag aldrig testat köra) skulle fungera med det.
Kör man ofta så kan jag absolut se en poäng att variera bett/huvudlag (ffa ev. nosgrimma) för tändernas skull. Men att man använder martingal som sagt, vid ridning har man lite mer att säga till om även om hästen kör upp huvudet.

Tycker f ö lite tvärtemot Djurjouren att ett tvinnat rep runt nosen är lite väl skarpt och kan ge mycket friktion. Är hästen inte inlärd hur den ska svara på bettlöst eller "opålitlig" så skulle jag nog undvika sidepull vid körning helt istället.
I övrigt är det lite från häst till häst, många funkar bra med nylon (fast det är väl iofs inte så vanligt) en del med läder, och andra skulle behöva en helt annan typ av bettlöst.

Ska själv testa en intressant variant med två tvinnade nylonrep vid nosen. Bör bli mildare iom att det är två rep och nylon istället för grovt rep, men inte lika milt som slät nosdel, tänkte testa det på kallblodet (vid arbete för hand först och främst) som inte är känslig av sig om man säger så.

Funkar det att rida på sidepull så funkar det nästan garanterat att köra också.
Jag har ju använt körgrimma rätt flitigt på många hästar, har kört med ovannämnda sidepull, med hackamore och till och med en vanlig grimma, alla utom en häst har gått bra att köra bettlöst. De gånger det varit aktuellt är just när jag haft någon häst som åtgärdats i munnen och man har velat undvika bett i munnen.
Om din häst går bra att köra i rygg på annan häst så prova så till en början om du känner dig osäker. Hästen bör ta styrning direkt och de flesta känner sig bekväma och avslappnade.

Japp, det var hos honom vi var.

Hade inte planerat att bara sätta på sidepullen istället för träns och köra ut direkt, men jag vet inte hur jag ska träna. Vid ridning är hästarna nämligen helt annorlunda jämfört med när man kör, lugna och snälla så att det går utmärkt utan bett. Men jag undrar hur det funkar om man kör och de blir pigga, hur ska man kunna testa det i förväg, det går ju inte. Känns lite riskabelt att chansa.

Nackdelen vid ridning jämfört med körning som jag ser det är att vid ridning kan jag ta till den yttersta förstärkningen genom att dra tygeln utåt i en klatsch. Kommer signalen rakt bakifrån måste man istället rycka till rejält, men man kan ju absolut inte "segdra" på samma sätt, då tappar det mycket av sin funktion iom att det är milt (samtidigt har man fördelen att de kan stressa upp sig mindre av att slippa smärtan i munnen i kombination med det "läskiga" eller spring-stress).
Man kan ju alltid testa tömköra lite på inhägnat område och lära in det som är mest basic, och därefter ut och tömköra med lite lagom störningsmoment för att se hur bra hästen lyssnar innan man ger sig på att köra.

Jag kör aldrig med sidepull men all annan träning sker på sidepull på ALLA hästar, heta som lata. Funkar perfekt.
Inte Hööks fusk med slät läderdel över nosen, den är förutom livsfarlig (kontrollerar inte en enda häst)även obekväm för hästen i och med att den vrider sig.
En sidepull möjliggör mkt mjuka signaler icoh med att den styr med hjälp av att flytta skinnet övr nosryggen. Den funktionen uteblir på Hööks fuskvariant.

Var har du köpt din sidepull med tvinnat rep<<<<<+

hööks variant är inte konstruerad för att flyttta skinnet som du beskriver. det är till för att trycket ska hamna på sidorna på hästens huvud som ger ett tryck åt sidan. även sidepull är utformade på olika vis precis som bett och träns

hööks variant är inte konstruerad för att flyttta skinnet som du beskriver. det är till för att trycket ska hamna på sidorna på hästens huvud som ger ett tryck åt sidan. även sidepull är utformade på olika vis precis som bett och träns

Svarar åt Djurjouren, då jag vet att det är mitt sidepull hon menar. Dock är det inte Hööks-varianten, som ju inte är uppbyggd som en "riktig sidepull". Utan en helt vanlig sidepull med bred lädernos. Kan också svara att jag inte är särskilt förtjust i sidepullen med hårt rep, men det är mycket möjligt att det kan ge finare signaler. Dock är jag i den starka tron att om min häst väljer att inte lyssna på min "lädernos" skulle han även skita blanka :devil: i det tvinnade repet...
Till ursprungsfrågan så är min häst riden mycket på sidepull, men jag skulle aldrig våga köra honom på det. Mycket för att man då inte har den sista utvägen att "dra runt dom" i nödfall. Sen vill jag ha kvar känsligheten i sidepullet, vilket iaf för mig är väldigt svårt att uppnå när jag kör.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar