Totola

Trådstartare
Jag har precis börjat lära in det (från marken eftersom det känns lättast att se om det blir rätt och korrigera då) men har märkt att han har mycket svårare att gå rakt åt sidan till höger. Han viker sej och går någon ful böjd skänkelvikning istället. Om man korrigerar n kroppsdel i taget och tar det väldigt sakta kan han få till det, men med tanke på att han lärde sej det på en gång i andra varvet är det lite skumt..

Vad tror ni, ska jag fortsätta träna vidare från marken eftersom han har svårt för det, eller skulle ni ändå träna det från hästryggen? Och brukar det bli bättre av att man bara kör vidare och hoppas på att hästen ska bli smidigare och lära sej tekniken eller finns det något "knep" som gör det lättare för hästen?

Sv: Sidepass

Jag hade nog tränat vidare från hästryggen tycker det är lättare men det är ju inte säker att du tycker det...Är det svårt att känna om d får till det så be någon titta när du rider.Ibland är det lättare för någon annan att se vad man gör för fel...Jag hade oxå kört mycket uppmjuhkning äv den sidan som han har svårt för.Kan ju vara så att han är lite stel.Alla har ju en bra och en dålig sida!!!
Lycka till, vet hur frustrerande det kan vara när man inte får till det!!!

Jag tycker nog det är lättare från marken eftersom hästen inte lärt sej acceptera skänkeln till 100%. Hellre att han lär sej rörelsen först så blir det lättare att överföra till hästryggen. Men jag blev lite fundersam när han gick så mycket sämre åt ena hållet så kanske att det skulle vara lättare från hästryggen om någon står på marken och kan hjälpa till att korrigera?

Ska träna vidare. Det är inte omöjligt för han kan få till det ibland. Jag körde lite överkurs och gick över en bom för att det skulle kännas mer logiskt för honom att inte vika sej för att komma över bommen. Först klev han på och över bommarna eller drog iväg framåt, men skam den som ger sej! Efter 4-5 försök kom vi över hela och sen slutade jag för dagen (tog lite i andra varvet också förstås ;) ) Så när man är övertydlig och tar en bit i taget fungerar det men hästen blir frustrerad, kanske för att han känner att det tar emot?

hej hej! Jag har sagt det förut och säger det igen, hstar är precis som vi, dom har lättare för att arbeta på en viss sida, vissa e högersidiga å andra vänster. Så träna istället upp den sidan han har svårt med innan du ger dig in på sidepass, om hästen tvingas jobba med npgonting den inte har muskler för så kan den snabbt lära sig att tex bli framtung, släpa benen, kasta med huvudet, göra motstånd osv plus att hästen får ont och kommer bli svår att jobba även i den starka sidan.

MVH Sofia

Hmm. Tack för tipset, men just i det här fallet vet jag inte om det "ska" vara så eftersom jag tränat för LITE med hans muskler så stackaren blivit stel i lederna av att ha gått hårdare tidigare. Han har däremot inte tappat muskulaturen, för han har bara gått lättare ca 2 veckor. Så om lederna eller lite för korta muskler tar emot kan jag förstå, men inte att han inte skulle ha muskler till det.
Måste lära mej att kräva mer för hästens leders skull :crazy:
Han KAN som sagt gå sidepass i bägge sidor, men det är svårare åt höger, kanske för att det bakbenet är lite stelare. Men om jag inte jobbar igenom det med sidepassen, kommer han någonsin bli smidigare då?

Det kan förresten ha lite med kommunikationen att göra också har jag kommit fram till. Han är van att jobbas för hand inom barockridning och då ska hästen absolut inte tvära för då smiter den undan jobbet.. Men det förklarar inte att han har svårare åt ena hållet.

Kolla om han verkligen trampar över bak åt det svåra hållet. Om han inte gör det KAN det vara problem med låsningar i höften/bäcken som gör att han faktiskt inte kan kliva över och därför försöker gå rakt med baken och snett med frammen... Svårt att förklara! OM du misstänker något sådant så kläm lite runt höftknölen på den sidan där han inte vill kliva över med bakbenet. Smärtar det så ta ut en massör/kotknackare och kolla innan du fortsätter träna.

OM det inte är något problem att kliva över bak så är det nog bara att fortsätta och träna. Om han förstår att han ska flytta åt sidan så håll kvar skänkel/hand tills att han faktiskt kliver över med rak kropp och då först släpper du.

Min häst kan sidepass från marken sen länge men när jag gjorde det från ryggen så gick han ofta som en ostkrok eftersom jag då inte hade kontroll över fram och bak samtidigt. Jag löste det genom att hålla kvar skänkeln oavsett hur han gjorde tills att han faktiskt tog ett steg rakt åt sidan och då släppte jag. Sen tog det ca tre försökt till innan han förstod och gjorde sidepassen direkt.

Det kan ju vara så att han tror att han åt det hållet ska gå böjd därför att han har fått dig att ge eftergift i rena glädjen att han öht flyttar, eller?

Lycka till!

/Camilla

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 912
Senast: Milosari
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 979
Senast: kryddelydd
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 719
Senast: holymary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka