Sv: Sibirisk Dvärghamster
Har inte sagt att alla är bitska bara att det är ett vanligt problem hos "zoohamstrar" som dessutom oftast är korsningar.
Det finns vintervita med taskigt temperament och campbeller som absolut har taskigt temperament (attack hamstrar mer eller mindre).
Det är ofta hamstrar som har den gamla sortens campbell i sig som har taskigt temperament och bits. Dom nyare campbeller hos uppfödare är oftast från linjerna som härstammar från dom i USA där dom selektivt har tagit ur dom som är aggressiva mot människor och mot sin egna sort ur avel. Där har dom fått fram "snälla" campbeller.
Även en del linjer av vintervit är aggressiva främst mot sina burkamrater men även bitska mot människor. Det är ett problem som hamsteruppfödare har och dom som kan sitt är medvetna om i sin avel.
Själv har jag avlat på guldhamster, vintervit och roborovski för några år sedan men har fortfarande hamster fast i miniskala (mot mina 50 vuxna innan och 1 nu) så jag är medveten om vad för problem det finns med just "zoo-uppfödda" hamstrar dvs hamstrar som enbart födds upp för att säljas i djuraffär och inte av andra skäl.
Speciellt när det gäller dom sk. sibiriska dvärghamstrarna som allt för ofta (OBS!! Jag säger inte alltid) är bitska eller nafsiga.
Visst kan man få någon med bra temperament men får man en med taskig blir hamsterägandet tråkigt och besvärligt. Man kan ju inte lämna tillbaka en hamster med dåligt temprament och inte heller kan man få låna en för att se. Djuraffärs personalen är ofta allt för dåliga i sin kunskap och ägnar oftast ingen sådan tid åt att ta reda på vad för ev. temperament djuret dom säljer har. Det kunnandet har den som föder upp djuret då dom hanterar dom en del och känner "sina" djurs personlighet.