Sibirisk Dvärghamster

J

Jozephin

Skulle vilja hitta en faktasida om sibirisk dvärghamster. och också om det finns någon som föder upp sådana i göteborg, kungsbacka varbergs området.

Var inne på ett zoo idag och började "flirta" ;) med en sådan liten buse. Blev helt nerkärad. Så nu bar amåste jag läsa massa om dom. Några tips?

:love:

Sv: Sibirisk Dvärghamster

Jag födde upp såna innan....
De är charmiga och goa...

Tittar du efter sibiriska dvärghamstrar lär du få leta länge ;)
Att djurbutiker envisas med att kalla dom så är för att dom fått information från böcker som är gamla som gatan.
Rysk vintervit är vad jag antar du menar.
Många i affärerna är inte renrasiga utan korsningar mellan rysk vintervit och rysk campbell.
En hel del har taskigt temperament och är bitiga. Dom med bra temperament bits inte alls.
Jag vet en som bor i närheten av Skene som födde upp vintervita förut men jag vet inte om hon gör det längre.
Du får höra med henne:
http://www.longways.net/hamstrar/
Sidan är inte uppdaterad på ett bra tag men e-postadressen finns där så du kan maila henne. Det kan ta en stund för henne att svara då jag har för mig att hon inte kollar e-posten varje dag så ha tålamod :D

Du kan läsa lite om dvärghamstrar här:
http://hem.passagen.se/hamsterforeningen/

De jag födde upp var riktigt trevliga och inte alls bitska...

Har inte sagt att alla är bitska bara att det är ett vanligt problem hos "zoohamstrar" som dessutom oftast är korsningar.
Det finns vintervita med taskigt temperament och campbeller som absolut har taskigt temperament (attack hamstrar mer eller mindre).
Det är ofta hamstrar som har den gamla sortens campbell i sig som har taskigt temperament och bits. Dom nyare campbeller hos uppfödare är oftast från linjerna som härstammar från dom i USA där dom selektivt har tagit ur dom som är aggressiva mot människor och mot sin egna sort ur avel. Där har dom fått fram "snälla" campbeller.
Även en del linjer av vintervit är aggressiva främst mot sina burkamrater men även bitska mot människor. Det är ett problem som hamsteruppfödare har och dom som kan sitt är medvetna om i sin avel.
Själv har jag avlat på guldhamster, vintervit och roborovski för några år sedan men har fortfarande hamster fast i miniskala (mot mina 50 vuxna innan och 1 nu) så jag är medveten om vad för problem det finns med just "zoo-uppfödda" hamstrar dvs hamstrar som enbart födds upp för att säljas i djuraffär och inte av andra skäl.
Speciellt när det gäller dom sk. sibiriska dvärghamstrarna som allt för ofta (OBS!! Jag säger inte alltid) är bitska eller nafsiga.
Visst kan man få någon med bra temperament men får man en med taskig blir hamsterägandet tråkigt och besvärligt. Man kan ju inte lämna tillbaka en hamster med dåligt temprament och inte heller kan man få låna en för att se. Djuraffärs personalen är ofta allt för dåliga i sin kunskap och ägnar oftast ingen sådan tid åt att ta reda på vad för ev. temperament djuret dom säljer har. Det kunnandet har den som föder upp djuret då dom hanterar dom en del och känner "sina" djurs personlighet.

Tack för alla svar alla. Nu blir det till att plugga på och sen eventuellt börja smörja dom andra i huset så att man kanske kan få in två små rackare. :devil: :) ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 322
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte mått så bra på sistone, hälsan verkar vara nere i någon svacka. Jag är trött, yr och har haft koncentrationssvårigheter i...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 175
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V