Siames och orientaler

B

BabysMamma

Ni som har ägt eller äger något av ovanstående,
är dom lika jobbiga och krävande som man hör om dom?

Berätta om eran upplevelse med dom! :love:

Sv: Siames och orientaler

Det beror på vad man upplever som jobbigt... :p

Vi har en siames, han syns på min avatar. De blir gärna enmanskatter, och vår är min mans, vilket var planen från början. Min man ägnar honom väääldigt mycket tid och tycker att det är underbart.

De är extremt täta och läser varandra mycket väl. Katten kan sitta på hans axel hur länge som helst, även vid promenader ute.

Katten pockar på uppmärksamhet OFTA, och är därtill i behov av stimulans och lek då han är smart och har mycket i huvudet. Han är kräsen, och behöver lite uppmuntran för att äta, tycker mycket om räkor, lax och kyckling.

Han pratar mycket, det låter som någonstans mellan spädbarnsskrik och gångjärn som gnisslar, men gör man honom bara till viljes så är blir det tyst... När min man går till jobbet "gråter" katten ett tag, likaså om min man kommer hem och sen försvinner genast (tex in på toa, då är det lugnast om katten får följa med).

Katten sitter gärna på en stol och "deltar" i våra måltider, han "svarar" med jamanden som om han deltog i samtalet. Ganska gulligt.

Vi har en bondkatt också, och de har stort utbyte av varandra, men siamesen är MYCKET livligare och vaknare trots att han är äldst. Att sitta i fönstret och titta ut räcker ingenstans som aktivitet åt honom, men det kan ju bondkatten göra i timmar.

Jag tror inte att vi hade kunnat slippa undan att ha katten i sovrummet om han inte hade sin bondkattkompis.

Vill man ha en katt som är som en ständig följeslagare är siamesen ett perfekt val, om man verkligen ger den tid och kärlek och låter den ömsesidiga anknytningen få ta mycket tid i början.

En liten nackdel är att folk i allmänhet inte tycker att (vuxna) siameser är söta. Man får inte den bekräftelse av andra för kattens söthet som man kanske vill ha.

ÅHH! Äntligen ett svar!!!:love::bow:

"En liten nackdel är att folk i allmänhet inte tycker att (vuxna) siameser är söta." :eek:
Siameser som är det finaste som finns!!!:love:

Jag har vart siames fantast sen barnsben och SKA ha en! Problemet är bara att min kille är allergisk...:angel:
Jag hade då velat ha 2 katter, hur upplever du det, är dom rasistiska och föredrar sin egen ras?

Är ni ute med den i koppel eller har den utebur? Om den ens går ut!:p

Jag såg ett program förut för några år sen om en tjej som hade två siameser och varje dag efter jobbet när hon kom hem såg det ut som om hon hade haft inbrott hemma! Då vare dom där två illbatingarna som levde rövare!:D
Men sen fick dom ett helt eget "lek rum" och det blev bra!

Hur pass mycket måste man stimulera dom? Uppskattar dom klätterställningar och leksaker dom får tänka lite med och kan använda själva?

Skulle du skaffa en siames igen?

Många frågor!:)

Å just ja, vad är egentligen skillnaden på siames å oriental?
Javanes å Balines (eller hur det stavas) är det långhåria..orientaler?

Jag har haft två siameser. När jag hade den äldre ensam fick jag tillbringa mycket tid med att aktiver honom på kvällarna när jag kom hem från jobbet. Annars fick jag inte sova. Det blev mycket bättre med sällskap. De bör ha sällskap - men det måste inte vara en annan siames. Du bör nog tänka på att det bör vara en katt som är ganska livlig så de är lite lika.
Siameser är högljudda!! De pratar mycket och gärna. Man kan ha långa samtal med dem och man får svar. När de är missnöjda med något så hörs det!!
Det är underbara katter och jag skulle gärna ha en ny någon gång. Man ska dock vara medveten om att det är livliga katter med stort behov av sällskap.

Skillnaden mellan siames och oriental är färgen. Siameserna är maskade och orientalerna har "vanliga färger" både enfärgade och t.ex. spotted och tabby. Forein White är en helvit oriental. Balines är en långhårig siames och det finns även långhårig oriental.

Jag har två siameser.

Den ena är inte minsta mer krävande än en 'huskatt'. Hon kan bli gapig i specifika lägen, t ex som efter sin munoperation då hon skulle äta blötfoder en vecka, jag höll på att bli KNÄPP på henne sen när hon skulle återgå till torrfoder, hon skrek som en besatt efter burkmat, det gick över dock, och i övrigt är den en mycket tyst katt. Kelar gärna och är med, men inte på typiskt siamesvis, utan är väldigt försynt.

Hanen är en tvättäkta siames. han är nog till hälften hund faktiskt, och det inte bara för att han komme rpå inkallning och apporterar, utan han är mycket mer uppmärksamhetskrävande, kelig och 'pratsam'. Dock tycker jag inte pratigheten är besvärande, han låter som en typisk siames, men det är ju rena musiken jmf med när huskatten vill ut, det pipiga, highpitchade jamandet skulle kunna användas som psykisk terror vid terroristförhör typ.

Jag har alltså tre katter, och jag skulle INTE vilja ha siameshanen ensam. DÅ skulle jag bli tokig. Han och ffa siameshonan har STORT utbyte av varandra. De sover ihop (PÅ varandra, siameser är mästare på att 'sova i hög'), de leker etc. Och ja, alla prydnadssaker på hyllor är fastsatta med häftmassa.. på förekommena nledning, de är både högt och lågt när de leker.

De har alltid fått gå ut som de vill dagtid sommartid, och nu har hanen kommit på att man kan fånga MÖSS (och ta hem.. suck), och nu har 'riva huset'-lekandet minska markant när han får utlopp för det på annat håll, men till vintern lär jag nog kolla upp att häftmassan är intakt.

Jag skulle INTE vilja ha NÅGON annan kattras som sällskapsras förutom siames. Det var siameshanen som gjorde 'kattmänniska' av mig. Jag saknar honom och hundarna när jag är bortrest. Men det är nog som jag läste någonstans: 'Kan du inte bestämma dig om du vill ha en hund eller en katt? SKaffa en siames så får du både och!'

Men jag rekommenderar absolut TVÅ siameser, och att man VILL aktivera sig med katterna. Då fårman otroligt charmiga och personliga katter.

och ja, de brukar uppskatta leksaker och klätterställningar osv.

Hanen är utpräglat MIN katt, det duger enbart i nödfall med någon annan, men han är som ett plåster på mig om jag varit bortrest, kommer oftast och pratar och kelar med MIG, ska ligga i min säng om jag ligger där, sitta i MITT knä när jag sitter i soffan etc.

Det tycker konstigt nog inte de flesta av våra vänner.

Jag har vart siames fantast sen barnsben och SKA ha en! Problemet är bara att min kille är allergisk...:angel:

Siameser verkar vara betydligt mindre allergiframkallande än bondkatter och de hårar mindre. Så med lite tur, så...

Jag hade då velat ha 2 katter, hur upplever du det, är dom rasistiska och föredrar sin egen ras?

Vår siames har inte blivit tillfrågad. :D Han känner ingen av sin egen ras, men en fördel med att ha två siameser skulle väl vara att båda vore lika livliga och smarta (eller vad man ska kalla det). Men han kommer jättebra överens med bondkatten (hona) och de leker och sover ihop.

Min man går ut med dem i koppel ibland. På landet får de vara lösa ute på dagarna och hemma får de vara ute när vi sitter på uteplatsen. Min man oroar sig för att siamesen ska bli stulen, så den får inte vara ute utan att vi har koll på den. Det var också nästan ett krav från uppfödaren.

Jag såg ett program förut för några år sen om en tjej som hade två siameser och varje dag efter jobbet när hon kom hem såg det ut som om hon hade haft inbrott hemma!

Det är inte så farligt, faktiskt. Ibland åker någon blomkruka i golvet, men då vet man ju oftast inte vem av katterna som är boven. Siamesen är ju oerhört smidig och välkoordinerad. Jag upplever inte att han välter omkull så mycket saker, men han gillar att gå runt på borden och leta efter småsaker att putta ner. Tex pennor och suddgummin.

Vår siames skulle aldrig acceptera ett eget lekrum, om inte min man vore där och lekte med honom hela tiden. :D

Hur pass mycket måste man stimulera dom? Uppskattar dom klätterställningar och leksaker dom får tänka lite med och kan använda själva?

Tja, fick siamesen bestämma skulle min man aldrig gå någonstans utan honom. Nu leker ju katterna ganska mycket med varandra, men en lekstund om dagen med husse vill siamesen gärna ha. Och han sitter hos min man i princip hela tiden som mannen läser, äter, ser på tv osv. Siamesen lägger mycket tid på att sköta om min mans päls (kroppsbehåringen). Jag tror att siamesen tycker att det är obegripligt att min man inte ser till att håren på ben och armar ligger åt samma håll som päls ju ska!

Siameser verkar gilla klätterställningar som går högt. Ovanpå dörrar, ovanpå garderober, högst upp i bokhyllor - och så gärna lite olika kluriga sätt att klättra dit. Bondkatten har inte en chans att hänga med.

Ärligt talat, nej. :o Inte jag, det är inte min grej egentligen. Men min man har haft tre siameser i rad och kommer troligen alltid att ha minst en siames. Att be honom sluta ha siames vore som att be mig sluta rida, så det skulle jag dock aldrig göra. Men katterna är hans. Jag klappar dem när jag har lust och tar hand om dem när mannen är borta, inte så mycket mer.

Jag föder upp korater som ju har samma temperament och samma ursprung som siamesen.

Jag hade aldrig haft en ensam, de kräver så mycket stimulans och sälskap, och även om det krävs en hel del från "sin" människa hjälper det mycket med en likasinnad kompis.

Det man kallar "rasism" är att de högaktiva orientaliska raserna dels kan bli väldigt jobbiga mot en mer timid katt, och om de är flera kan "mobba ut" den som är avvikande. De är också ofta väldigt revirhävdande, och kan då ha svårt att släppa i främlingar i gruppen. Man får helt enkelt lite "mer" att handskas med än med en annan ras. (Och detta gäller ju inte bara de orientaliska raserna, utan generellt för de högaktiva, högsociala katterna)

Jag älskar mina katter och deras härliga inställning, men det är inte heller en ras för alla. Kanske kommer jag inte orka/kunna ha en sådan ras hela livet heller.

Ett lekrum hade inte hjälpt här, det är människolek som är roligast! En variant på människolek (tex när människan är strängt upptagen med annat) är mäniskohyss. Mina hona hittar på allt hon inte får, tex öppnar lådor och skåp och river ut innehållet, så fort hon har tråkigt. Uppmärksammar man henne (äve om det är med skäll) så har hon vunnit.

ÅHH! Äntligen ett svar!!!:love::bow:

"En liten nackdel är att folk i allmänhet inte tycker att (vuxna) siameser är söta." :eek:

Jag såg ett program förut för några år sen om en tjej som hade två siameser och varje dag efter jobbet när hon kom hem såg det ut som om hon hade haft inbrott hemma! Då vare dom där två illbatingarna som levde rövare!:D
Men sen fick dom ett helt eget "lek rum" och det blev bra!

Många frågor!:)

Å just ja, vad är egentligen skillnaden på siames å oriental?
Javanes å Balines (eller hur det stavas) är det långhåria..orientaler?

Jag föder upp balineser, siamesens långhåriga motsvarighet och jag är helt frälst på rasen och skulle inte vilja ha någon annan ras.

Jag skulle inte rekomendera att man har en siames som ensamkatt, de flesta trivs inte slls med det, två siameser har mycket glädje av varandra. Om du vill kan du kika in på min hemsida där du kan se båda balineser och siameser, jag använder nämligen siameser i min balinesavel för att förbättra typ och för att vidga avelsbasen.

Jag har iaf kommit fram till en sak, inte en katt! :banana:

GUU vilka fina kissor du har!!
Jag tycker dom (inte bara dina utan överlag) ser lite KalleBakom ut!:D
Det är ju så charmiga så man dör!

Hur funkar dom med hundar?
En av mina, kinesisk nakenhund är nämligen som siameserna som ni beskriver..hon ska ALLTID vara med. Sitter jämt i mitt knä, eller tätt intill..sover alltid under täcket! Går inte att lägga sig på sängen mitt på dagen utan att hon hör och kommer och ska vara med!:laugh:
Men hon har ingen separtionsångest eller så, vi tycker om att va nära bara!:)
Men hur blir det då om det kommer en siames som är likadan!?
Är siameser svartsjuka? Vill ju inte ha någe svartsjukedrama....:grin:

JA, de kan vara svartsjuka. Hanen kan vara rent vidrig ibland, och ligger honan i mitt knä kan han helt sonika komma fram, fläta till henne eller hugga henne över nacken, och när hon flyr spinna belåtet och lägga sig tillrätta. Det är då min mamma väser 'satkatt' åt honom :angel: :devil:

Jag har två hundar med, inga som helst problem med siameserna. Eller mja, det ska vara att siameserna tvångsmyser med hundarna då, vilket hundarna inte tycker är riktigt..värdigt utan ligger och ser beklämda ut..

Men, oavsett ras, i det här huset är det 'the cat that rules the floor'. Det är INTE hundarna som bestämmer om vi säger så..

Hahaha!

Åhhh! jag bara lääängtar tills det blir siames-bebisar i mitt hem!

Hur är skillnaden på hanarna och honorna?
Jag är ju en "hankattsmänniska.. funkar det med 2 hanar eller ska man ha en av varje eller?

Hur är dom förresten å få rumsrena?

Jag kan inte uttala mig generellt ang hanar och honor, inte säker på det är så himla stor skillnad så, utan den är nog individuellt. Den klängigaste (den häängde runt benen på en HELA tiden) jag mött var en hona, så..

Båda mina kom som 'vuxna' (honan är en vuxen omplac, hanen var 6 mån gammal) när d ekom. Men hmm, är katter NÅNSIN svåra att få rumsrena? Det brukar mamma deras fixa så fint så?

Ett tips - kom ihåg hur mycket du lääängtade efter de där siamesbebbarna när du har mer..märka stunder.. och funderar på att skänka bort dem på blocket mot snabb avhämtning. Det KOMMER sådana stunder, men de går snabbt över. (Fast det tog nog två 'stunder' att komma över när de slaktade julgranen.. jag var inte.. så glad då... faktiskt...alls..)

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Hahaha! Taskigt att skratta åt för jag kommer nog inte skratta när jag själv är i den sitsen men... det är ju humor!:)
Kanske för dig också såhär i efterhand?

Nej, det blir nog aldrig humor. men jag är neutral ang det numera och drabbas inte av tvångstankar varken att strypa katter, slänga ut katter i snön, låsa in katter permanent i små burar eller liknande. Så jag har kommit över det ;)

Vi har fortfarande inga dekorationer ALLS på julgranens nedre del dock. Den ser inte alls sinnessjuk ut :angel:

Hahahaha!

Dom verkar ju vara små monster!
Är det likadant varje år annars, med granen?

Känns som om att mina framtida julgranar och bara kommer få pynt lite högre upp!

Inga julbesök hos oss alltså!:p

Jag har iaf kommit fram till en sak, inte en katt! :banana:

GUU vilka fina kissor du har!!
Jag tycker dom (inte bara dina utan överlag) ser lite KalleBakom ut!:D
Det är ju så charmiga så man dör!

Hur funkar dom med hundar?
En av mina, kinesisk nakenhund är nämligen som siameserna som ni beskriver..hon ska ALLTID vara med. Sitter jämt i mitt knä, eller tätt intill..sover alltid under täcket! Går inte att lägga sig på sängen mitt på dagen utan att hon hör och kommer och ska vara med!:laugh:
Men hon har ingen separtionsångest eller så, vi tycker om att va nära bara!:)
Men hur blir det då om det kommer en siames som är likadan!?
Är siameser svartsjuka? Vill ju inte ha någe svartsjukedrama....:grin:

Tack :). Jag har själv inte hundar men några av mina kattungeköpare har det och det fungerar mycket bra. De är ju ganska hundlika i temperamentet dessa raserna. Om man vill ha hane eller hona är en smaksak, hanar kan ofta vara lite mer "dumsnälla" medan honorna också är keliga men ofta lite mer besämda av sig. Man kan ha en av varje kön eller två av samma, det spelar ingen roll så länge de är kastrerade. De blir i regel könsmogna ganska tidigt och har starka könsdrifter.

Hahahaha!

Dom verkar ju vara små monster!
Är det likadant varje år annars, med granen?

Känns som om att mina framtida julgranar och bara kommer få pynt lite högre upp!

Inga julbesök hos oss alltså!:p

Japps, det försöker ätas glitter, det spelas pinigis med julgranskuorna, plockas icke-kuldekorationer med tassen osv.

Det avgrundsvrål jag upphävde när de klättrade i den, i kombination med att de välte hela granen när de klättrade i den, fick de dock att inte prova det igen, fast de funderar på det, det syns på dem, men än har de inte vågat göra om det.

(Fast det tog nog två 'stunder' att komma över när de slaktade julgranen.. jag var inte.. så glad då... faktiskt...alls..)

Nej, man kan ju inte ha julgran i ett hem där det finns siames(er) under två års ålder. Om man inte tycker att det är snyggt med en liggande julgran i ett hav av trasiga julgranskulor och en tjusig raskatt som snurrar runt med glitter och garntomtar.

Rumsrenheten: siameser är snarare (ännu) mer renliga än andra katter.

Nej, och inte med en femårig och en åttaårig (eller vad hon är nu) heller.. tydligen inte.

Herrn är född 03.. och vi kan fortfarande inte ha julgran modell normal ;)

Nej, man kan ju inte ha julgran i ett hem där det finns siames(er) under två års ålder. Om man inte tycker att det är snyggt med en liggande julgran i ett hav av trasiga julgranskulor och en tjusig raskatt som snurrar runt med glitter och garntomtar.

*fniss*

Alternativ julafton? :D

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
566
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
852
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 775
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar