Si-leder , kissing spines, sadel

josephinerp

Trådstartare
Min lilla Häst har haft problem med si-lederna och haft sadlar som inte legat så bra. Skulle vara kul och höra lite.. Vad har ni för sadlar till era ridtravare, vad vet ni om si-leder och kissing spines och andra ryggproblem. Haft problem själv?
Tack för svar! :)
 
Sv: Si-leder , kissing spines, sadel

Har haft ett antal olika sadlar till min ridtravare, han växte ju som ogräs ett tag... Har upptäckt att han inte kan ha för "långa" sadlar till honom eftersom de trycker på ett ställe där han lätt spänner sig. Jag har haft en stübben siegfrid, wintec cair, prestige appaloosa och en jackson celine. Och ett antal lånesadlar... Nu rider jag med en Claridge House hopp.
Jacksonsadeln skulle vara på 17" men visade sig vid mätning vara 17,5" och när jag haft den sadeln ett tag var hästen som en fiolsträng (ändå utpassad och kontinuerligt kollad av utbildad sadelmakare). Då tog vi ut en equiterapeut som lossade spänningarna och som kom regelbundet och gör det fortfarande. Först senare kollade hon av SI-lederna och han hade lite spänningar där. Hon sa till oss att detta var "något som fullkomligt exploderat och gått på modet". Men jag tycker väl att det är bra om det upptäcks. Numera kollar hon av dem varje besök men behöver inte alltid rätta dem. Kissing spines vet jag tyvärr inte mycket om så där kan jag inte bidra med något.

Däremot hade syrrans ponny sned rygg (stod man bakom henne skiljde det ca 2 cm mellan hennes "halvor") efter en alldeles för liten sadel hos den förra ägaren och hon har inte bara haft ryggproblem. Eftersom hon försökt få plats i den där sadeln och kompenserat för allt möjligt var hon ju som en enda stor muskelknuta. SI-lederna var totallåsta och hon fick en helt annan steglängd när hon blev lossad. Det tog många besök innan hon var fri från alla gamla spänningar och hon får fortfarande regelbundet massage och "kotknackningar".
 
Sv: Si-leder , kissing spines, sadel

Har en vblmärr med broskbildningar mellan kotorna i länden vilket leder till en del spänningar, mår dock sämre om hon inte hålls igång i ridning/körning. Brukar vara helt fri från spänningar/ömma muskler i ryggen när hon har fått gått en halvtimme/timme. Rider inte mer än varannan dag så hon inte blir överansträngd istället.

Vintertid kan jag bara ha min bomlösa, Torsion Trekking då en bomsadel blir för skarp på ryggen när det är kallare ute (kallt = får mer känningar trots att jag alltid håller hon varm med täcken från september och framåt)

Har haft en Olympic på henne samt Wintec Isabell Werth men dom har hon musklat ur. Har nu en Knights Eva Marion, dressyrsadel med utbytbara koppjärn. Den fungerar jättebra sommartid!
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp