Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag vet att det finns en equiterapeut, inga namn nämnda, som behandlar alla hästar för denna åkomma! Eftersom denna led sitter djupt in så har jag via kunnig veterinär på Skara blivit informerad om att en manipulation av denna med bara händerna är omöjlig! Alltså, om SI leden ligger "fel", hur det nu ens kan vara möjligt, är det nog tveksamt om någon oavsett yrke kan lägga den till rätta!!
Min häst är i dagarna behandlad av en equiterapeut. Det visade sig kompressioner och låsningar i fel läge av SI-leden. Har någon erfarenhet kring detta, positivt eller negativt?
Jag vet att det finns en equiterapeut, inga namn nämnda, som behandlar alla hästar för denna åkomma! Eftersom denna led sitter djupt in så har jag via kunnig veterinär på Skara blivit informerad om att en manipulation av denna med bara händerna är omöjlig! Alltså, om SI leden ligger "fel", hur det nu ens kan vara möjligt, är det nog tveksamt om någon oavsett yrke kan lägga den till rätta!!
Jag har träffat denne ET och det märkliga är att han säger att 80 % av alla islandshästar och 70 % av alla andra hästar har problem med just SI-leden och det är han expert på att fixa?? Vilket sammanträffande?
Tråkigt att du Gylle avfärdar duktiga veterinärer och menar att deras kommentarer bara är skitsnack!! Det om något låter trångsynt tycker jag! För övrigt så var det en mycket duktig kille på Skara som är en av Sveriges skickligaste på ultraljud som bl a gav mig "skitsnacket".
För mig är det underligt att stora delar av hästsverige med stor aptit sväljer allt som en alternativbehandlare dukar fram men som ifrågasätter en lång och gedigen utbildning som en veterinär har?? Och, jo, jag har träffat ET ifråga! Han har behandlat flera hästar i min omgivning och alla har de samma diagnos som han med en lätt handpåläggning och ett litet tryck förmodas lindra besvären med! Men hallå.....
KL . Låsning av SI leden är bara nys, den skall vara låst, det är när den tex pga en skada glappar som det blir problem.
Vad beträffar HL så behandlade han i början av 90-talet alla hästar för problem med fasettlederna o såvitt jg förstått på samma sätt som han nu behandlar SI- lederna.
PL
Det är inte bara din veterinär som framhåller detta, vilket även framgår från en del andra svar i tråden, utan det finns en rätt förankrad kritik rent allmänt som även är generellt känd, som nämnde kiropraktor är måltavlan för ang. teorierna runt SI led och manipulering av densamma.
Tråkigt att du Gylle avfärdar duktiga veterinärer och menar att deras kommentarer bara är skitsnack!! Det om något låter trångsynt tycker jag! För övrigt så var det en mycket duktig kille på Skara som är en av Sveriges skickligaste på ultraljud som bl a gav mig "skitsnacket". Är det inte så att vi som hästägare är olika mottagliga för manipulering?? Om min häst hade upprepade låsningar så skulle jag nog börja fundera på om det inte var ridning, utrustning eller min träning som gav upphov till problemen! Boken är ett rysligt smart drag! Det är inte särskilt märkvärdigt att ge ut en bok, och inte speciellt dyrt heller. Det är enkelt att tjäna pengar på oss hästägare! För mig är det underligt att stora delar av hästsverige med stor aptit sväljer allt som en alternativbehandlare dukar fram men som ifrågasätter en lång och gedigen utbildning som en veterinär har?? Och, jo, jag har träffat ET ifråga! Han har behandlat flera hästar i min omgivning och alla har de samma diagnos som han med en lätt handpåläggning och ett litet tryck förmodas lindra besvären med! Men hallå.....