gyllebo

Trådstartare
Min häst är i dagarna behandlad av en equiterapeut. Det visade sig kompressioner och låsningar i fel läge av SI-leden. Har någon erfarenhet kring detta, positivt eller negativt?

Sv: SI-leden

Jag vet att det finns en equiterapeut, inga namn nämnda, som behandlar alla hästar för denna åkomma! Eftersom denna led sitter djupt in så har jag via kunnig veterinär på Skara blivit informerad om att en manipulation av denna med bara händerna är omöjlig! Alltså, om SI leden ligger "fel", hur det nu ens kan vara möjligt, är det nog tveksamt om någon oavsett yrke kan lägga den till rätta!!

Jag trodde det var ett vanligt problem med SI-leden hos Islandshästen. Ingen som har någon mer erfarenhet kring detta?

Jag vet att det finns en equiterapeut, inga namn nämnda, som behandlar alla hästar för denna åkomma! Eftersom denna led sitter djupt in så har jag via kunnig veterinär på Skara blivit informerad om att en manipulation av denna med bara händerna är omöjlig! Alltså, om SI leden ligger "fel", hur det nu ens kan vara möjligt, är det nog tveksamt om någon oavsett yrke kan lägga den till rätta!!

Då har du blivit väldigt felunderrättad, för det är bara skitsnack att det inte går att manipulera SI leden till rätt läge med bara händerna. Det är en led som är väldigt lätt att manipulera nog den enklaste som finns på en häst nästan eftersom den inte har mkt att "hålla" emot med det är också anledningen till att så många speciellt hopphästar har problem i den pga att det blir en väldigt stor påfrestning på den i landningarna och det är väldigt lite som skall orka hålla emot.

Och särskilt djupt ligger den inte heller svårt att uppskatta så här på rak arm hur lång nålen egentligen är när veterinären varit inne och sprutat i den men inte är den särskilt lång inte över 10 cm i alla fall men sen spelar ju djupet ingen roll det är ju inte så att man behöver röra själva leden för att genomföra en manipulation av den utan det är bara att utnyttja den rörelse funktion som finns i leden och veta var och hur man skall trycka för att få till en rörelse i rätt riktning.

Jag har svart på vitt på att manipulation funkar då min häst ultraljudades (innifrån via tarmen) för att säkerställa hur den låg fel därefter manipulerades han och sedan kontrollerades det med nytt ultraljud att den kommit i rätt läge vilket den hade med bara en enkel handmanipulation dessutom utförd helt efter den metod som den jag förstår att du avser med ditt skitsnack.
Vissa veterinärer är tyvärr väldigt trångsynta när det kommer till kiropraktik och har trots vi lever på 2000 talet kvar fördomar som fanns på typ 1800 talet och har inte förstått vilken nytta man kan ha av det.

Har man själv haft något som hoppar fel och orsakar låsningar så inser man hur mkt hjälp man kan få av en kiropraktor det hjälper liksom inte att bara gå till en läkare som skriver ut en burk smärtstillande till en låsningen försvinner inte av sig själv av det.

Min häst är i dagarna behandlad av en equiterapeut. Det visade sig kompressioner och låsningar i fel läge av SI-leden. Har någon erfarenhet kring detta, positivt eller negativt?

Positivt, en gång behandlad av HL och det räckte. Det var 9 år sen.

Den du förmodligen syftar på har undersökt båda mina hästar och ett gäng andra i stallet. Vissa hade låsningar men lååångt ifrån alla. Har du själv träffat denne ET?

Har varit med om klara förbättringar efter manipulation. Är jätte nöjd. Vet många islandshästar som har varit väldigt passbundna som har fått lättare för trav/tölt efter de har blivit hjälpta. Det kan dock ta ett tag innan alla muskler har förstått att de kan jobba på rätt sätt, Jag märkte av förbättringar under ett år där det kändes som om hästen blev förvånad över att den kunde utföra diverse övningar korrekt utan att det tog emot. Kan starkt rekommendera massage efteråt för att hjälpa musklerna!

*KL*

Ja visst är Si leden ett aber för många hästar, dock gäller inte detta enbart islandshäst utan även andra raser förekommer detta mycket. Sedan är det så att det inte räcker med en korrigering av SI leden, ofta finns andra fysiska blockeringar som hör samman med detta problem tyvärr och som oftast inte tas om hand. Då får man med tiden likande problem.

En ET tog sig för att dra hästarna i bakbenen, jag frågade hur det var möjligt att h*n ens vågade sig på det om det nu skulle vara så illa att den häst som behandlades faktiskt hade spatt trots att man inte visste det eller en vilande sådan. Inga problem tyckte denna ET, och sedan fick hästen åka på klinik pga skadorna i hasleden. Alltså det gäller att se upp när leden manipuleras, ffa hur man gör det.

Jag har träffat denne ET och det märkliga är att han säger att 80 % av alla islandshästar och 70 % av alla andra hästar har problem med just SI-leden och det är han expert på att fixa?? Vilket sammanträffande?

Jag har träffat denne ET och det märkliga är att han säger att 80 % av alla islandshästar och 70 % av alla andra hästar har problem med just SI-leden och det är han expert på att fixa?? Vilket sammanträffande?

Det är faktiskt ett enormt stort problem med låsningar i SI leden, det är kanske inte så många som faktiskt har uppenbara problem med det men det kommer förr eller senare om hästen utsätts för hård belastning. Har man lärt sig att vara observant på SI leden och hur man kan kolla den så förstår man också hur extremt många hästar som har låsningar/problem där. Jag skulle nog vilja sticka ut hakan och säga att SI leden är hästens svagaste länk och den bit i deras byggnad som inte är gjord för ridning.
Jag har inte alls svårt att förstå att just islandshästarna är hårt drabbade av SI leds problem med den huvudhållning de arbetar i. Ajajaj vad det tar i SI leden att gå på det sättet. Och det är just i landningar i hoppning med för högt huvud som det blir ett brytläge i SI leden som är SI ledens värsta fiende när det gäller hopphästar.

De flesta känner inte till och därmed inte vet vad de skall titta efter så var det för mig i alla fall fram tills jag fick stora problem i det området på hingsten efter en vurpa (eller ja det tog nästan ett år innan vi förstod att det var där det spökade pga många veterinärer har alldeles för liten kunskap att kolla detta. Men med kontakt med rätt veterinär och rätt kiropraktor så hittade vi äntligen detta och kunda lösa det.) Det man skall betänka är att symtomen ibland kan vara nästintill obefintliga men de finns där för den som känner hästen väl.

En annan sak som är mkt intressant är hästens förmåga att tolerera problem där. En häst som gått med det ett längre tag och väl nästan mer eller mindre vant sig vid det märker man ofta inte så tydliga symtom på, när de väl lossas så får man en dunder suck och de tuggar och gäspar, och är väldigt nöjda med livet. Här kommer det roliga för händer något och en en gång lossad häst låser sig igen (har i alla fall varit så på mina) då får du symtom för då finner de sig inte i det. Det är precis som att de vet att de inte behöver ha ont där för det har man visat dem första gången de lossas.

Jag tror faktiskt att mkt av de diffusa hältor som inte hittas orsak till härör sig därifrån vilket även min klinik (landslagsvet) är helt inne på och det ingår alltid i genomgången att även kolla SI leden.

Glömde, du har aldrig tänkt på att det kanske är så att han sett vidden på detta problem och också insett hur bristfälliga kunskaper både många veterinärer och även många andra et-utbildade har i frågan och insett att det behöver göras något åt det därav hans specialintresse för problemet som resulterat både i boken och att han åker land och rike runt och behandlar hästar med problemet för att det behövs. Det är ju ett ganska konstigt samband att ett par av klinikerna i sverige som är bäst på SI leds biten är de som anses bäst av alla och anlitas som landslagsveterinärer.

Senast ändrad:

Jag håller ju inte med där att så stor andel av just islandshästen har problem med detta, jag vågar påstå att det är lika över en kam för ridhästar medan faktiskt en större andel travare har detta problem. Var denna ET fått sin statistik i från vet inte jag men nog verkar den väldigt hemma meckad precis som min egen som har en annan erfarenhet.;)

Tråkigt att du Gylle avfärdar duktiga veterinärer och menar att deras kommentarer bara är skitsnack!! Det om något låter trångsynt tycker jag! För övrigt så var det en mycket duktig kille på Skara som är en av Sveriges skickligaste på ultraljud som bl a gav mig "skitsnacket". Är det inte så att vi som hästägare är olika mottagliga för manipulering?? Om min häst hade upprepade låsningar så skulle jag nog börja fundera på om det inte var ridning, utrustning eller min träning som gav upphov till problemen! Boken är ett rysligt smart drag! Det är inte särskilt märkvärdigt att ge ut en bok, och inte speciellt dyrt heller. Det är enkelt att tjäna pengar på oss hästägare! För mig är det underligt att stora delar av hästsverige med stor aptit sväljer allt som en alternativbehandlare dukar fram men som ifrågasätter en lång och gedigen utbildning som en veterinär har?? Och, jo, jag har träffat ET ifråga! Han har behandlat flera hästar i min omgivning och alla har de samma diagnos som han med en lätt handpåläggning och ett litet tryck förmodas lindra besvären med! Men hallå.....

KL . Låsning av SI leden är bara nys, den skall vara låst, det är när den tex pga en skada glappar som det blir problem.
Vad beträffar HL så behandlade han i början av 90-talet alla hästar för problem med fasettlederna o såvitt jg förstått på samma sätt som han nu behandlar SI- lederna.
PL

SI-leden är inte en rörlig led utan bäckenet hålls fixerat till ryggraden med ligament om det blir stress i den leden pga skada får hästen MKT ont. Har fått ta bort en häst pga av det (efter bekräftelse med scintigrafi) finns forskning att läsa om SI-leden från SLU http://hippocampus.slu.se

Tråkigt att du Gylle avfärdar duktiga veterinärer och menar att deras kommentarer bara är skitsnack!! Det om något låter trångsynt tycker jag! För övrigt så var det en mycket duktig kille på Skara som är en av Sveriges skickligaste på ultraljud som bl a gav mig "skitsnacket".
För mig är det underligt att stora delar av hästsverige med stor aptit sväljer allt som en alternativbehandlare dukar fram men som ifrågasätter en lång och gedigen utbildning som en veterinär har?? Och, jo, jag har träffat ET ifråga! Han har behandlat flera hästar i min omgivning och alla har de samma diagnos som han med en lätt handpåläggning och ett litet tryck förmodas lindra besvären med! Men hallå.....

Det är inte bara din veterinär som framhåller detta, vilket även framgår från en del andra svar i tråden, utan det finns en rätt förankrad kritik rent allmänt som även är generellt känd, som nämnde kiropraktor är måltavlan för ang. teorierna runt SI led och manipulering av densamma.

KL . Låsning av SI leden är bara nys, den skall vara låst, det är när den tex pga en skada glappar som det blir problem.
Vad beträffar HL så behandlade han i början av 90-talet alla hästar för problem med fasettlederna o såvitt jg förstått på samma sätt som han nu behandlar SI- lederna.
PL

Du får vara hur mkt veterinär du vill men där har du fel så det stänker om det, den skall inte vara låst då har du en häst med en helt stel rygg, det är inte stor rörlighet i en si led som i ett knä men nog tusan är där och skall där vara rörlighet i leden. Har du överhuvudtaget sett en SI led på ett ultraljud ?

Du kan ju då också svara på om en led skulle vara låst så 1. inte tusan hade det hetat led ?, 2. hur skulle det kunna bildas pålagringar i en led om inte rörligheten i leden fanns ? För ju tyvärr är pålagringar och därmed tappad RÖRLIGHET i leden en idag vanlig orsak till utdömning av hopphästar.

Det är ganska konstigt att de veterinärer som är mest intresserade av att verkligen vara up to date med sina kunskaper också är de som behandlar väldigt många hästar för problem i SI leden. Samtidigt så sitter de veterinärer som bara har grundutbildningen fortfarande och slår i folk att SI leden inte ens är en led. Jadu behöver jag säga vem jag litar mest på precis som resten av den svenska eliten gör ............

Det är inte bara din veterinär som framhåller detta, vilket även framgår från en del andra svar i tråden, utan det finns en rätt förankrad kritik rent allmänt som även är generellt känd, som nämnde kiropraktor är måltavlan för ang. teorierna runt SI led och manipulering av densamma.

*KL*

Delvis Kl jag skulle aldrig ens försöka manipulera SI leden dock brukar jag använda LED och punkt behandla. Det roliga är att de allra flesta hästar svara mycket på den behandlingen. Så att SI leden är ett problem område tror jag nog vi är ganska så överens om. Även en del av de veterinärer jag är i kontakt med anser att laser eller LED är bra behandling för SI problem dock att manipulation är lite av ett risktagande om man inte är helt 100 på vad man gör.

Tråkigt att du Gylle avfärdar duktiga veterinärer och menar att deras kommentarer bara är skitsnack!! Det om något låter trångsynt tycker jag! För övrigt så var det en mycket duktig kille på Skara som är en av Sveriges skickligaste på ultraljud som bl a gav mig "skitsnacket". Är det inte så att vi som hästägare är olika mottagliga för manipulering?? Om min häst hade upprepade låsningar så skulle jag nog börja fundera på om det inte var ridning, utrustning eller min träning som gav upphov till problemen! Boken är ett rysligt smart drag! Det är inte särskilt märkvärdigt att ge ut en bok, och inte speciellt dyrt heller. Det är enkelt att tjäna pengar på oss hästägare! För mig är det underligt att stora delar av hästsverige med stor aptit sväljer allt som en alternativbehandlare dukar fram men som ifrågasätter en lång och gedigen utbildning som en veterinär har?? Och, jo, jag har träffat ET ifråga! Han har behandlat flera hästar i min omgivning och alla har de samma diagnos som han med en lätt handpåläggning och ett litet tryck förmodas lindra besvären med! Men hallå.....

Japp jag avfärdar det som rent skitsnack på grund av att jag anlitar de bästa veterinärer i sverige på saken och därav så vet jag vad de som verkligen har kunskap i ämnet säger. Och det är definitivt ingen hemlighet att det finns en stor okunskap om just detta område bland de svenska veterinärerna och sprids också tyvärr tvärsäkra sanningar som tyvärr är helt felaktiga sett till den kunskap som finns om saken idag.

En hopphäst på svårklass nivå utsätts ständigt för enorma påfrestningar i sin SI led så det är inget konstigt alls att de får problem där med jämna mellanrum. Och det behöver för den delen inte vara en svårklass häst för att problemen enkelt skall uppkomma. Är du medveten om hur lätt det är att de låser sig där om de tex tvärnitar på ett hinder och sätter sig lite på rumpan något man ser ofta hända i lättklass. Glider i hagen är en annan orsak som lätt resulterar i låsningar. Så länge man inte rider sin häst som en stjärnkikare så tror jag att det är svårt att rida fram en SI leds låsning men hästen klarar det så fint själv i hagen genom ett rejs på lite för halt gräs.
Nu var det ju inte så heller att jag pratar om en häst jag har 10 egna och utbildar ett antal till varje år så det är lite fler än en häst jag ser på nära håll.

Hade jag suttit vid rätt dator så skulle ni fått se vad en manipulation av SI leden gör med bakbenstekniken på en hopphäst har två roliga filmsnuttar som verkligen visar skillnaden men tyvärr inte på denna datorn.

Men herregud du behöver väl inte ångvälta på och börja skriva telefonkataloger med kilometer vis av text och inlägg för att försvara din ståndpunkt, eller försöka understryka det med eliten hit och dit osv. :cool:

Jag tycker Civil Action har en bra punkt ang. känsligheten runt sådan manipulation och jag tycker med tanke på det jag vet om forumet och hur mkt ET blivit i ropet bland mkt okunnigt folk de senare åren, att det är VIKTIGT att skriver man här på forumet så bör man vara försiktig med att vara ambassadör för metoder utan att vara lite objektiv och faktiskt framhålla risker och vikten av veterinär utlåtanden innan man låter alternativ behandlare manipulera sin häst osv. Det finns ju i högsta grad en anledning till att den debatten och det nya regelverket runt praktiserande alternativare faktiskt tagit kraft nu eller tycker du inte? Med andra ord - var försiktig med att upphöja metoder till skyarna och att förkasta alla andra aspekter här på forumet,framför allt runt dina uttalanden om svenska veterinärers utbildning och allmänkunskap i första hand, för det finns många glada amatörer här, som köper allt med hull och hår rakt av, och det gynnar inte någon, framför allt inte hästarnas hälsa. :cool: Det är betydligt lättare för LIsa i skogen att ta ut Torvald Kotknackare än att lasta den inte lastbara hästen i en trailer som inte existerar, och åka till en klinik. Detta ser vi i trådar DAGLIGEN.

Senast ändrad:

Att inse att SI leden ofta ger problem är en sak, att inte ha en aning om hur den fungerar är en annan. Ingen av de kollegor som är duktiga på SI leder håller med dig eller HL!
PL

SI-leden är en stramled. Ingen regelrätt led med ledkapsel. Det som beskrivs angående facettleder och SI-led är precis samma utveckling som kiropraktorer haft på människor.

Jag är dåligt insatt i SI-ledens anatomi på hästar, men på människor är det- precis som p_l säger när den blir överrörlig som det orsakar besvär. Detta sker inte utan kraftigt våld eller kraftiga fogbesvär vid graviditet.

Och det händer att jag behandlar både facettleder och SI-leder manuellt. Men på bra mkt mindre djur än hästar ;)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
362
Senast: slant98
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 102
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka