showmanship at halter tips!

S

snutten

Har en 3 åring som jag snart ska tävla i showmanship at halter med. Hon står square men är väldigt orolig med huvudet och kan rycka till en hel del, titta åt andra håll och stå och pilla på min hand eller på mina kläder...

hur får jag henne lugnare med huvudet?

Sv: showmanship at halter tips!

*putt putt....*

Vet ju att ni är flera duktiga tävlingsryttare/tränare här på forumet, ge mig tips då:cool:

Man får väl inte ha saker med sig på showmanship har jag för mig, annars hade ju lite godispapper eller likande kanske vart en bra ide...

Man får väl inte ha saker med sig på showmanship har jag för mig, annars hade ju lite godispapper eller likande kanske vart en bra ide...

Det är aj-aj... inget sånt är tillåtet i showmanship, inte heller röra hästen... (Det kan man bara komma undan med i en vanlig halterklass :D)

Till TS:Hon behöver nog öva på sitt tålamod helt enkelt, vara still är enormt jobbigt. Accepterar hon att du håller fast hennes huvud korta stunder, eller försöker hon få dig att släppa henne om du gör det? Om hon inte går med på det, så kan det vara en bra övning att hålla ena handen över nosryggen, andra under huvudet, i ett fast men mjukt grepp. Håll några sekunder till att börja med, och belöna med att släppa när hon är stilla med huvudet, öka på med lite i taget. När dom förstår detta, är det ett rätt bra sätt att placera huvudet på dom, och få dom att vara mer stilla och inte fara omkring med skallen. Hoppas det lan vara till någon hjälp! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 257
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 964
Senast: Mia_R
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 280
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka