S

smulizzzz

hm satt o tittade på lite annonser. o hittade då denna ras. e de nån som vet va de e för blandningar? e de varg i dom? funderar inte på att skaffa nån. tycker bara de kommer mer o mer sånna här anonnser.

Sv: Shiloh

är inte det ett hittepånamn på långhårig schäfer? jag har för mig att det finns nån uppfödare i USA som föder upp långhåriga schäfrar och kallar dem shilo(h?)

det står i annonsen att den inte e godkänd av FCI o AKC o klassas då som blandras.

En shilo shepherd är inte bara långhårig utan kan vara korthårig :)
Tror knappast det finns sk. shilo shepherd här i Svergie om ingen har importerat från USA.
Det var en tjej som vill he den sortens schäfer som hon minns när hon var lite och avlade medvetet fram på väl utvalda schäfrar efter hennes kriterier.
Man skulle kunna säga att det är en egen linje ursprungen ur schäfer.
Ungefär som man gjort med den vita schäfer som "blev" till vit herdehund bara att kriterierna inte handlade om färg utan främst om ett visst sinneslag och i även storlek (vad jag minns av det jag läste för ett antal år sedan).

För den som vill läsa mer finns denna sidan:
http://www.shilohshepherds.org/

Sedan har ju andra haft sina versioner och lagt till "hur dom vill ha" en shilo shepherd vilket gör att den inte är lika enhetligt längre.

oki. de e nån nu som ska ta in en valp kull ifrån usa. o ja tänkte bara eftersom de står att dom klassas som blandraser så började ja undra om de va varg i dom.

I Svergie klassa dom som blandras ja eftersom dom inte reggats i någon schäferhundklubb i USA eftersom dom räknas som "sin egen".
Att avla den på en vanlig schäfer kommer inte att göra några shilo shepherd utan det kommer att bli blandisar både här och i USA för båda föräldrarna måste vara reggade som shilo shepherd i USA.
Blir en dyr hund med tanke på att man kan få en schäfer med samma sinneslag (det är ju schäfer det handlar om) för mycket billigare peng och dessutom få den registrerad i SKK.
Varg är det inte mer av än i alla andra schäfrar ;)

Största skillnaden är ju avsaknaden av räkrumpor...Vad man ser på bilderna

Senast ändrad:

Hon som avlade fram just den sk "shilo-linjen" var trött på utställningsräkor som såg fel ut och inte hade enligt henne rätt mentalitet samt att hon tyckte att det var svårt att hitta dom där riktigt "bra schäfrarna" som passar barnfamiljer men ändå inte är mesiga utan stadiga och stabila :D

Ok..Så en Shiloh är som en icke sönderavlad schäfer mao?

Då borde det väl inte vara så svårt att få FCI att godkänna rasen kan man tycka..?

Shilo shepherd är ju inte riktigt så "vassa" som bruks schäfern är men heller inte så "mesiga" och i exteriör som utställnings schäfer samt att den är tillåten i både lång och korthårig.
Jag skulle vilja säga att den är mer som gårds- och familjehund först och främst.
Så egen ras skulle ju vara möjlig för jag har för mig den är det i USA men då kräver det att någon tar in rasrena djur och avlar upp här dvs tillräckligt med avelsmaterial, sprider rasen till andra som vill vara med för att utöka avelsbasen. Det gäller att ha ett mål om hur dom skall vara och hur dom skall se ut och då även vara noga att "kulla" ut dom indiver som inte håller måttet.
Sedan får man jobba på att försöka få godkännande som egen ras.
Det är massa jobb och det är dyrt (stor plånbok+ett brinnande intresse är ett måste) så jag tror inte att det finns någon som har ork och plånbok för att skapa en sådan egen ras när det går att få sådana schäfrar redan nu. Man får bara leta lite med lykta och ljus.
Men möjligt är det säkert som med alla andra hundraser som inte är godkända ännu.

shilon är en schäfer variant som kan bli extremt stor, framtagen för sällskap...

och har inte varg nånstans.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 700
Senast: MML
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 323
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur