Shettisutställning

N

Nekko

Jag skall ställa ut min shettis för första gången. Hur går det till på en shettis utställning? Har tidigare endast ställt ut min arab. Börjar utställningen med att alla i klassen går in och visas för domarna och sedan visas alla i klassen en efter en? Vad bör shettisen ha för huvudlag? Grimskaft? Ja, har du erfarenhet berätta allt du kan för en nybörjare som mig!!

Sv: Shettisutställning

jag ska försöka sammanfatta lite lagom....

Ja, man börjar med att gå på ring och sen bedöms ponnyerna individuellt innan man på nytt går in på ring för rangering. Därefter får ponnyerna sina poäng och kritik uppläst av domaren.

Det är väldigt varierande vad man har på huvudet på shettisar, allt från vanliga ridträns (undvik remontnosgrimma bara!) via diverse alla möjliga utställningshuvudlag till vanliga grimmor av olika slag. Ston får visas med i princip vad som helst på huvudet. Hingstar 2 år och äldre skall visas med huvudlag med bett.

Sen ett puts-tips
klipp skägget under huvudet och tofsarna i öronen
Toppa svansen endast om den släpar i marken, jämna möjligen till den annars.
de flesta som ställer ut ofta gör mittbena i manen, det ger en snygg hals-överlinje.

ställ gärna fler konkreta frågor, lättare att svara då

Jag hänger pa här :). Vill gärna ställa ut mitt sto och i augusti är det utställning i grannbyn. Men jag är nybörjare pa shettis och vill inte göra bort mig, och jag blir ledsen om min ponny blir sagad vid fotknölarna...(hon är världens finaste :love:, men jag har förstatt att hon inte har sa bra stam)

Vagar man ända?

Hon har föl vid sidan, ska fölet ledas eller springa lös?
ska man klippa en jämn linje under käken?

Maskeradklass, det är väl för barn med ponnyn? skulle vara kul att göra ett litet riddarekipage med ponny och son..

Och till det viktigaste; ponnyn skadades förra aret och har därefter blivit sällskaps- och promenadponny. (hon är inte T-märkt) Hon kan visa en liten hälta om hon har överansträngt sig, dvs sprungit mycket i hagen. Vad händer om hon inte gar rent när hon visas pa utställning? Jätte tacksam för svar!

Du vågar. Hon är ju världens finaste i dina ögon i alla fall, men eftersom hon går i avel så kan det väl vara bra och intressant att se hur hon motsvarar rasstandarden.

Ang klippning. En shettis får inte klippas över huvud taget. Det är tabu. Det enda jag brukar göra är att jämna till svansen lite jämns med marken när den blir alltför lång. Det är heller eg inte tillåtet men det accepteras.:p

Man får klippa käklinjen och toffsarna som finns i öronen. Men man får inte klippa i öronen. Du år bara klippa det som står ut. Gå gärna in på www.shetlandsponny. com och sedan forum så kan du läsa allt om utställningar/tips och råd.
Lycka till

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 373
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka